Rekrytoija – Saana Rossi-2p

Lähdeteos: Rekrytoija

Lähdeteoksen kirjoittaja: Saana Rossi

Teoriapisteet: 2

Rekrytointi ei ole vain ihmisten työhaastattelua ja palkkaamista. Se on yritykseen tutustumista, sen arvojen, vision ja strategian tuntemista, jo palkattujen yöntekijöiden haastatteluita ja jatkuvaa kyselyä. Se on myös myyntiä, markkinointia, suunnittelua, sisällöntuotantoa ja ennen kaikkea se on kaikkien näiden osa-alueiden kanssa yhteistyön tekemistä. 

Rekrytoinnissa tärkeää on prosessin läpinäkyvyys hakijalle. Antaa huomattavasti parempaa työnantajaa kuvaa, kun hakija tietää koko ajan missä vaiheessa ollaan menossa. Myös rekrystä saatava palautteen pitäisi olla yritykselle erittäin tärkeää, näin voidaan kehittää omaa toimintaa. 

Hakijalta on mahdollista saada positiivista palautetta, vaikka hän ei olisi tullut valituksikaan, mikäli vain prosessin hoitaa oikein, ripeästi, läpinäkyvästi ja selkeästi. Hakijalle on tärkeää myös kuulla, miksei tullut valituksi, ketjumaista ”et tällä kertaa tullut valituksi”- viestiä ei kukaan halua, eikä sen avulla kukaan voi kehittyä paremmaksi hakijaksi. Kun hakijalle on jäänyt miellyttävä kuva prosessista ja yrityksestä, on suuri mahdollisuus, että hän hakee töitä myös tulevaisuudessa. 

Tavoite rekryssä kuitenkin tulisi olla mahdollisimman vähän ”ei kiitos” -viestejä. Oikeanlaisella kohdentamisella ja tarkkaan mietityllä kohderyhmällä pitäisi pystyä rajaamaan hakijamäärät niin pieneksi, että lähes kaikki hakijat olisivat työhön sopivia, eikä tämän vuoksi olisi montaakaan kenelle pitäisi lähettää se kaikkien inhoama ”ei kiitos” -viesti.

Jotta pystyy rajaamaan hakijaprofiilin tarpeeksi kapeaksi, pitää tietää tarkkaan mitä yritys etsii. Ja tottakai visiolla ja strategialla on tässä suuri vaikutus. Pitää osata etsiä oikeanlainen kohderyhmä yrityksen toiveista ja sitten vielä osata viestiä oikealla tavalla tälle ryhmälle. Jotta oikeanlainen kohderyhmä löytyy, pitää osata kysyä oikeanlaisia kysymyksiä. Tätä varten Saana luetteleekin kirjassaan pitkän listan kysymyksiä. Tässä niistä muutamia:

1. Millainen rekrytointi strategia yrityksellä on?

2. Mikä merkitys tällä työllä on ja roolilla on strategian kannalta?

3. Mikä roolin tavoite on?

4. Minkä osaamistason tekijää etsitään?

5. Mikä on roolin kohderyhmä?

6. Toivottava osaaminen? Ehdottomat taidot ja taidot, jolla ei niin väliä? 

7. Millaista persoonaa tämä työ vaatii?

8. Miten sinun mielestäsi tätä roolia olisi helpointa lähteä myymään? Mikä tässä erityisesti vetoaa kohderyhmään? 

Rekrytointi ei selkeästi ole helppoa kenellekään. Ei hakijalle, eikä rekrytoijalle. Pitää pystyä kestämään monenlaisia tunteita hylätyiltä hakijoilta, pitää osata tuoda oikeat asiat esiin niin rekryilmoitusta tehdessä, kuin muussakin viestinnässä. Haastattelussa pitää osata kysyä oikeat kysymykset, jotta saadaan oikeanlaiset tiedot hakijoista selville, hyvästä ihmistuntemuksesta ei varmasti ole haittaa tässäkään työssä. Paras haastattelu varmasti olisi sellainen, joka ei tuntuisi haastattelulta, vaan olisi enemmänkin mukava keskustelutuokio. Toteutetaan haastattelu sitten missä ja miten tahansa, siinä pitää kuitenkin olla aina jokin suunnitelmallisuus. Jokin ”juoni” mitä se noudattaa. Etukäteen kannattaa miettiä teemat mistä haluaa hakijoiden kanssa keskustella ja asiat mitä haluaa saada selville. 

Muistan kun itse haastattelin muutamaa nuorta Jypin hommiin, ajan puutteen vuoksi en ollut ehtinyt suunnitella niitä haastatteluja yhtään. Ensimmäinen haastattelu meni niin penkin alle, että vieläkin hävettää, mutta onneksi toinen suoriutui jo huomattavasti paljon paremmin. Toki olisi ollut paljon helpompi muistaa kaikki tärkeät asiat mitä pitää kysyä ja kertoa heille, jos tapaamisia olisi miettinyt ja kirjannut ylös jo etukäteen. Tästä viisastuneena osaan hoitaa haastattelut ensi kerralla paremmin. 

Minua kiinnostaa tulevaisuudessa tarjota työpaikkoja nuorille. Haluan kehittää palvelun, jonka kautta yritykset voivat tilata nuoria kevytyrittäjiä töihin laskutuksella, sopivaan hintaan. Vähän kuin tämä mitä olen nyt tehnyt JYPin kanssa. Mutta olisi mukavaa, kun sen voisi laajentaa isommaksi ja ympärivuotiseksi toiminnoksi. Tämän vuoksi oli pakko napata heti kiinni, kun kirjastossa osui silmiini Saana Rossin kirjoittama Rekrytoija. Ajattelin että kirjasta voisi saada hyviä vinkkejä niin omaan työnhakuun valmistumisen jälkeen kuin ehkä tulevaisuuden rekryihinkin. Sainkin kirjasta muutaman hyvän vinkin tulevaisuutta varten, jotka laitoin itselle muistiin ja suosittelen kirjaa ehdottomasti muillekin, joita rekryäminen yhtään kiinnostaa.

You May Also Like…

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti