Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Kirjoittaja: Iina Laurikainen

21 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Halonen Heidi

Teoriapisteet: 2

Näin teet vaikutuksen Instagramissa

En ole vielä tainnut lukea mitään kirjaa, joka perehtyisi tarkasti jonkun tietyn kanavan käyttöön. Selailin erilaisia kirjoja ja sitten silmiini osui tämä kirja. Ajattelin että tämä voisi olla ihan hyödyllinen kirja luettavaksi sillä Ruokonkin markkinoinnissa käytän myös Instagramia Facebookin lisäksi. On varmasti hyödyllistä perehtyä siihen, kuinka toimia paremmin jossain tietyssä kanavassa ja näin saada myös isompi hyöty irti siitä mitä tekee. Itse en ole kuitenkaan vielä kummoisemmin perehtynyt tähän aiheeseen.

Toki tässäkin niin kuin monessa muussakin asiassa niin suunnitelmallisuus on tärkeää. Mitä haluat saavuttaa Instagramilla? Millaisen kuvan haluat antaa profiilissasi vieraileville? Entäpä seuraajillesi? Millaisista teemoista haluat julkaista? Miltä feedisi näyttää? Onko jokin väriteema? Milloin julkaiset? Millaisia seuraajia tavoittelet? Miettimällä etukäteen näitäkin asioita saa toiminnasta paljon tehokkaampaa. On myös hyvä hyödyntää erilaisia työkaluja millä voi seurata esimerkiksi tilinsä aktiivisuutta.

Sinulla on vain muutamia sekunteja aikaa antaa ensivaikutelma profiiliisi tulevalle vierailijalle. Siksi onkin hyvin tärkeää, että profiilisi esittelytekstistä saa selkeästi ja nopeasti selville yritykseesi liittyvät tärkeimmät asiat. Näitä asioita voi olla muun muassa yrityksesi sijainti, mitä se tarjoaa ja kenelle, mikä erottaa sinut muista alan yrityksistä, arvot, kiinnostuksen kohteet/teemat joita käsittelet tililläsi. Esittelytekstissä voi näyttää jo omaa persoonaansa esimerkiksi kirjoitustyylillä ja emojeilla ja emojit ovat muutenkin käteviä sillä yhdellä emojilla voi helposti kertoa asioita mihin tarvitsisi useita sanoja. Esittelytekstissäkin kun kirjainmäärä on rajattu eikä siihen kovin paljoa tekstiä mahdu. Esittelytekstiin on hyvä myös sisällyttää jokin seuraajia aktivoiva toiminto kuten ”osta nyt” tai ”ota yhteyttä”. Myös hashtageja voi olla fiksua käyttää. 

Miten saada julkaisuilleen enemmän huomiota?

On hyvä muistaa että julkaisusta näkyy vain pieni pätkä tekstiä, joten on tärkeää tehdä tästä aloituksesta jo mielenkiintoinen sekä mahdollisimman paljon kertova. Tähän täytyy kyllä itsekin kiinnittää huomiota julkaisuja suunnitellessa, että jo ensimmäisessä lauseessa olisi kerrottu julkaisun ydinsanoma.

Välillä myös pidempien tekstien julkaisu kuvien kanssa, niin saa monipuolisuutta sekä tämä tietysti tuo myös sinun omaa tyyliäsi sekä persoonaa enemmän esiin. Itsekin mielelläni välillä postaisin pidempiä kirjoituksia ja kun aihe vain on oikea niin siitäkin keksii sitten kirjoitettavaa.

Pyri vuorovaikutukseen seuraajien kanssa esimerkiksi esittämällä kysymyksiä. Tämäkin on hyvä neuvo ja seuraajien aktivointi voi olla jokin ihan pienikin juttu esimerkiksi emojin kommentoiminen tai sitten stooreissa kysymysten esittäminen mihin voi helposti klikata kyllä tai ei. 

Merkitse julkaisuidesi kuviin toisia tilejä, mikäli tämä on mahdollista. Tämän kun tekee niin omat julkaisunsa saa näkyviin myös merkittyjen tilien profiilissa, josta voi sitten saada myös lisää näkyvyyttä. Tätä minunkin olisi hyvä hyödyntää Ruokon kanssa, että merkitsisin tuottajia kuviin mitä julkaisen.

Sijainti tieto kuviin. Tällä tavoin voi myös helposti saavuttaa lisää näkyvyyttä, kun sijaintitieto on merkittynä kuviin. Sijainnissa otettuja kuvia tutkiva käyttäjä löytää myös siten sinun kuvasi tämän kautta.

Laadukkaat kuvat sekä yhtenäinen tyyli profiilissa. En tiedä onko iällä miten merkitystä tämän asian suhteen mutta toki sellaista sisältöä on kivempi seurata missä kuvat ovat hyviä ja vielä plussana tyyli olisi yhtenäinen. Itse panostan hyviin kuviin ainakin siten että ne ovat tarkkoja eikä huono laatuisia. Yhtenäisempään tyyliin voisin itsekin keskittyä jatkossa, sillä tähän asti en ole sitä mitenkään miettinyt. Toki tämäkin on vain plussa mielestäni.

On tärkeää näyttää myös itseäänkin välillä kuvissa, sillä se kiinnostaa ihmisiä. Tämä on kyllä ihan totta! En ole itse vielä oikein tällaista sisältöä pystynyt tai ”pystynyt” julkaisemaan, mutta luulen että kun hommat saisi kunnolla käyntiin niin sekin olisi helpompaa kun olisi enemmän asioita mistä kertoa. Tietty se myös vähän jännittääkin julkaista ihan omaakin naamaa verkkokaupan somessa, mutta sillä saisi ainakin hyvää vaihtelua.

Hashtagien käyttö. Tätä olen tehnyt käytännössä ihan alusta asti verkkokaupan Instagramissa. Ilmeisesti myös Facebookissakin näistä voisi olla jotain hyötyä niin täytyisi sielläkin alkaa käyttämään näitä hashtageja. Näissä voisin kyllä kokeilla jotain uusiakin hashtageja niiden lisäksi mitä muuten aina käytän. Myös tällä tavoin uudet ihmiset saattavat löytää sinun profiiliisi. 

Tästä kirjasta sai kyllä ihan hyviä uusia vinkkejä Instagramin käyttöön. Toki jonkun verran kirjassa oli paljon toistoa ja välillä se vähän jopa sekoitti, mutta koin silti tämän hyödyllisenä itselleni. Oli hyvä myös tarkastella Ruokon Instagramia tätä kirjaa lukiessa ja katsoa toteutuuko kirjassa puhutut asiat miten siellä. Nyt onkin hyvä lähteä kehittämään asioita kirjan vinkkien avulla paremmaksi! Instagramissakin on paljon niin sanottuja ilmaisia keinoja saada näkyvyyttä ja kirja tarjosi juurikin näitä keinoja paljon.

You May Also Like…

Inspiroitunut

Inspiroituneena olen innostunut ja valmiina luomaan uutta. Näen, kuulen ja aistin uusia ideoita, kehitettävää tai...

VIHERPESUOPAS

Viherpesuopas - Jani Niipola, Antti Isokangas ja Riku Vassinen Löysin Nextorystä tänä vuonna (2022) julkaistun...

100 faktaa myynnistä

Toinen vuosi tiimiyrittäjänä tiimiakatemialla alkoi nyt syksyllä ja päätin ensimmäiseksi kirjaksi lukea Andrei...

0 kommenttia

Lähetä kommentti