Onnin Reflektio -palvelu

Kirjoittaja: Onni Keiskoski

6 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Tuotteistajan Taskuraamattu

Lähdeteoksen kirjoittaja: Antti Apunen & Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

Onko esseesi vain sanoista muodostuneiden lauseiden ajatushelvetti? Koetko aina turhautuvasi sprintin viimeisillä viikoilla eteesi kertyneestä reflektiotyöstä? Tuntuuko kirjoittaminen päämäärättömältä ja aivoja raastavalta tehtävältä? Reflektiot ovat ajoittain jokaista turhauttava ongelma, mutta koetko, että niiden kirjoittaminen vain kuluttaa resurssejasi?

Reflektiot vievät aikaasi, energiaasi, kuluttavat luovuuden kapasiteettiasi ja lopuksi koet kuitenkin, ettet saa edes mitään järkevää paperille ylös. Jos jatkat samaan malliin keskinkertaisten, voimia vievien esseiden kirjoittamista, valmentajat alkavat kohdallasi laskemaan kirjoista saatavia pisteitä – joudut siis käyttämään entistä enemmän aikaa reflektioiden kirjoittamiseen. Näin ollessa, kirjapalkinnoista on edes turha haaveilla.

Onnin reflektio -palvelu aloitti toimintansa vuoden alussa ja on siitä alkaen tuottanut helpotusta Tiimiakatemialaisten reflektio tuskaan. Valmiiden esseiden kysyntä nousi päätä huimaavaan kasvuun, kun tieto aikaa ja hermoja säästävästä palvelusta nousi opiskelijoiden tietoon.

Lauri Puurula (Osuuskunta Hohke, ex talouspäällikkö):

Onnin tarjoama apu reflektioiden kanssa on helpottanut arkeani Tiimiakatemialla. Enää ei tarvitse edes ajatella ennen reflektioiden aiheuttamaa stressiä, kun Onni lähettää joka keskiviikko sähköpostiini esseen valitsemastani kirjasta. Aikaa säästyy nyt myös enemmän omien projektien työstämiseen.

Kun ulkoistat reflektoinnin jollekin muulle – esimerkiksi Onnille – voit käyttää aikasi sinulle tärkeisiin asioihin – niihin sinulla jää viikossa nyt kahdeksan tuntia enemmän. Treeneissä voit rauhassa istua ja ottaa rennosti, kun valmentaja sekä tiimiliideri eivät hiillosta sinua jatkuvasti puuttuvista kirjapisteistä. Lisäksi voit myös alkaa haaveilemaan kirjapalkinnoista – näillä reflektioilla tulet niitä saamaan (Onni kirjoittaa niistäkin sinulle esseen).

Osoita kiinnostuksesi kommentoimalla alas kommenttikenttään, niin olemme sinuun saman päivän aikana yhteydessä. Kommentoidessasi saat iloisen kiitoksen ja lisäksi mahdollisuuden kysyä vielä epäselväksi jääneitä asioita.

Oletko valmis säästämään resurssejasi, jotta voit keskittyä sinulle tärkeisiin asioihin? Jos vastasit kyllä, olet aikeissa astua vaikeakulkuiselta polulta isolle, stressivapaalle tielle, jolla voit vaihtaa isomman vaihteen silmään. Älä siis enää katso peräpeiliin ja muistele ahdistavia reflektioita – kohdista katseesi eteenpäin ja jätä huolesi Onnin reflektio -palvelulle.

Lähetä haluamasi kirja osoitteeseen [email protected] kuluvan viikon sunnuntaihin mennessä. Reflektio löytyy sähköpostistasi seuraavan viikon keskiviikkoon mennessä.

Onni on sitä, kun on iloinen, eikä aikaa tarvitse käyttää turhuuksiin.


Reflektio-osuus

Lukaisin nyt tuon tuotteistajan taskuraamatun – mielenkiintoinen opus. Tuotteistaminen sitten onkin mielekästä puuhaa, kun se liittyy vähän niin kuin kaikkeen. Se on se juttu, millä sitä itse tuotetta tai palvelua myydään – tai sen myyntiä tehostetaan – mutta lisäksi se on myös itsessään se tuote tai palvelu.

Nyt alkuvuodesta kiinnostus copywritingiä kohtaan on kasvanut, joten päätin lähestyä reflektointia sen näkökulmasta. Copywriting itsessään onkin tuotteistamista – sillä pyritään selkeyttämään tekstimuodossa myytävä tuote tai palvelu, esittelemään sen ratkaisema ongelma ja avaamaan sen tuomat hyödyt siten, että mahdollinen asiakas ei enää voisi kieltäytyä ostamasta.

Tuotteistamalla siis pyritään kirkastamaan tuote sellaiseksi, kuin se todellisesti on. Kuitenkin, jotta tuote (tai palvelu) voitaisiin esittää sellaisena kuin se oikeasti on, sen täytyy itsessään olla toimiva ja hyödyllinen. Jos myytävä tuote ei olisikaan kaikkea sitä, millä tavoin tuotetta on esitelty, asiakkaat huomaisivat vilpin ja tuotteen voisi siten heittää roskakoriin. Tällainen toiminta loisi epäilystä asiakaskunnassa ja olisi haitaksi yritykselle.

Yleisilme on siis myös osa tuotteistamista. Kuka vain ei voi myydä mitä vain. Yrityksen on oltava tietynlainen, jotta sen valikoimasta voi löytyä tietynlaisia tuotteita tai palveluita. Jos McDonald’s alkaisi myymään käsintehtyjä ekologisia korvakoruja, ostaisitko epäilyksettä kyseistä tuotetta vai valitsisitko mieluummin pienemmän toimijan kotipajassaan valmistamat korut?

Mielikuvat ja tunteet myyvät, mutta niistä voi myös olla haittaa. Mahdollisella asiakkaalla voi olla sinustakin johtumattomia ennakkoluuloja myymääsi palvelua kohtaan, jos esimerkiksi joku toinen yritys on toiminnallaan antanut syytä negatiivisille ennakkoluuloille. Tämä on tietenkin korjattavissa oikeanlaisella tuotteistamisella, eli sillä, miten tuot palvelusi esille asiakkaan ihmeteltäväksi.

Kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää. Miten näyttää siltä miltä pitääkin?

Vastuuvapauslauseke:

Reflektion alun sisältämä myyntikopio on harhaanjohtava, eikä myöskään siten totta. Onni ei vastaa tekstin aiheuttamista väärinymmärryksistä, eikä myöskään ole osana tuottamassa ammattikorkeakoulun suorittamiseen liittyvää huijausta.

You May Also Like…

Pikku Prinssi

Luemme koko ajan samoja kirjoja. Markkinointi, myynti, johtajuus, markkinointi, myynti, johtajuus… Alkaa tylsistyttää...

LUOVA JÄRKEVYYS

Luovuus, luovat hullut, innovaatioprosessit, strategiat ja workshopit. Ällöjä sanoja… kuulostaa pakottamiselta ja...

Suojattu: Alkemisti

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti