RAKASTAN JA VIHAAN VAATTEITA – MIKÄ AVUKSI? 

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

4 toukokuun, 2024

Lähdeteos: Rakastan ja vihaan vaatteita

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anniina Nurminen

Teoriapisteet: 2

Rakastan ja vihaan vaatteita. Tämä lause kiteyttää kaiken. Olen pienestä asti rakastanut muotia. Lapsena äitini puki minua koko Marimekkoon – hatusta, mekkoon ja kenkiin saakka. Teininä pääsin seuraamaan isosiskoni jalanjälkiä ja tutustuin trendeihin. Ja tänäpäivänä tyylini on yksi tapa ilmaista itseäni. Olen oppinut vasta aikuisiällä ilmaisemaan itseäni tyylin kautta ja huomannut, miten paljon inspiroidun tyylikkäistä ihmisistä ympärilläni.  

Aloitin uudessa roolissa Alpalla, missä yhdeksi vastuualueeksi minulle tuli stailaus. Sain tehtäväksi lähteä luomaan tunnistettavaa stailaustapaa brändille, jotain sellaista, missä yhdistyy Alpan ajattomuus ja samaan aikaan mielenkiinto. Etsin pitkään kirjaa, mistä saisin avaimia tähän, sillä vaikka uskon ymmärtäväni erittäin hyvin tyyliä, värejä, muotia, trendejä sekä Alpan asiakassegmenttejä koin haluavani teoriaa, mikä tukisi työskentelyäni.  

Noh, tälläistä kirjaa en toistaiseksi ole löytänyt, mutta sain suosituksen kirjasta “rakastan ja vihaan vaatteita” ja mielenkiintoni heräsi – olihan otsikko suoraan minun suustani. Kirjan sivut ovat todellinen tietopläjäys ekologisuudesta, vaatejätteestä sekä ylikulutuksesta. Sellaista tekstiä, mikä saa ihokarvat nousemaan pystyyn, kun mietin millaisessa normissa elämme tänä päivänä.  

PIKAMUOTI – ONGELMA, JONKA YHTEISKUNTA LUO

Pikamuoti on jokaiselle meistä erittäin tiedossa oleva ongelma, mutta silti ihmiset kuluttavat heidän tuotteitaan. En itse ollut kuullut Sheinistä kuin vasta muutama vuosi sitten, mikä on mielestäni jopa koomista, miten tämänkaltainen yritys on mennyt kokonaan ohi. Kävin tutustumassa heidän sivuihinsa ja en voi kuin ihmetellä, kuka päätyisi edes tilaamaan heidän verkkokaupastaan yhtään mitään?  

Suomessa kuitenkin Sheinin suosio kasvaa kasvamistaan, mikä tuntuu todella utopistiselta – onhan Suomi luonnon ja happirikkaan ilmaston maa. Uskon kuitenkin tietäväni yhden syyn siihen, miksi vaateteollisuus ja etenkin pikamuoti ovat niin hurjassa nousussa. Syynä ihana, kamala some. Sosiaalinen media, vaikuttajat, upeat valokuvat, inspiroivat lyhytvideot – jatkuva tarvetulva puhelimen ruudulla tekee ihmeitä ja herättää ostotarpeita itse kullekkin.  

Koin viime syksynä ensimmäisen todellisen kriisin, kriisin nimeltä 25-vuotiaan “mitä oikein haluan tehdä elämälläni” ja “mikä on elämäni tarkoitus”. Sukelsin syviin vesiin, mitä tulee sosiaaliseen mediaan ja vaikuttajamarkkinointiin. Näin jälkikäteen olen hemmetin iloinen, että kipuilin sen vaiheen yli, sillä koen tuntevani itseni paremmin ja ymmärtäväni ympärillä olevia ihmisiä myös inasen paremmin.  

Nuo pienet hetket puhelimen ruudulla, jotka herättävät meissä tarpeentunteita, riittävät siihen, että jossain kohtaa koemme ettei vaatekaapissamme ole “mitään kivaa puettavaa”. Tällöin mieleen juolahtaa muutamat lyhytvideot, joissa on jaettu asuinspiraatioita ja tajuat, ettei tämän asun kopioiminen onnistu, kun juuri se suosikki osuus asusta puuttuu omasta vaatekaapista.  

Seuraavaksi avaat puhelimen ruudun ja näet kaupallisen yhteistyön, jossa on jaossa alennuskoodi vaatebrändin tuotevalikoimaan ja se on voimassa vain 24 tuntia! Päätät tilata tämän yhden täydellisestä asukokonaisuudesta puuttuvan osan ja koet suurta mielihyvää, kun sähköpostiisi kilahtaa viesti, että tilauksesi on tulossa. Saat tuotteen, käytät sitä ja pian siitä tulee osa vaatekaappisi vakio sisältöä. Avaat puhelimen, näet uuden lyhytvideon, asukuvan tai yhteistyön ja uusi tarve on syntynyt.

Mikä siis avuksi? Miten olla kuluttamatta maailmassa, jossa kuluttamiseen hiljaisesti kannustetaan jatkuvasti?  

  1. Tutustu yrityksen taustoihin, josta olet tilausta tekemässä. Onko sen tuotanto eettisesti sellaista, jota voit hyvällä sydämellä tukea? Jos se on Shein, voit aina miettiä, että työntekijät raatavat 18 tuntista päivää, täyttä viikkoa yhden vapaapäivän voimin ja ilman lomia. Saavat kolme senttiä per valmistettu tuote ja vaatteen käyttöikä on noin pari kuukautta – jos edes sitäkään.
  1. Tutustu perimmäiseen syyhyn, miksi olet tuotetta ostamassa. Onko syy se, että aidosti tarvitset tätä vai kenties se, että olet saanut tarpeen tunteen jostakin, mitä olet nähnyt? Pysähdy, sulje puhelin ja jos vielä viikon tai kahden päästä haluat sen, mieti sitten. Uskon kuitenkin, että olet saattanut jopa unohtaa sen.
  1. Laatuajattelu osaksi ostopäätöksiäsi. Laatu, laatu ja laatu. Tätä ei varmaan tarvitse sen suuremmin avata. Laadukkaan vaatteen tunnistaa materiaaleista ja brändistä, joka tunnetaan laadukkaista tuotteista. Hyvä esimerkki tästä on Alpa. Alpan tuotteet valmistetaan laadukkaista materiaaleista ja tästä syystä onkin asiakkaiden vaatekaappien luottoneule. Myymälöissämme emme myy, sillä haluamme asiakkaiden pohtivan rahallista sijoitusta ja sitä, että mikä tuotteistamme on juuri se oikea valinta ”luottoneuleeksi”. Tuotteiden käyttöikä on pitkä ja mikä parasta, jos asiakas haluaa, voi hän tuoda tuotteensa korjattavaksi ompelijallemme.  
  1. Kapselivaatekaappi. Ah, lempiasiani omassa pukeutumisessa! Olen jo pitkään rakentanut vaatekaappia, missä pystyn yhdistämään lähes jokaisen tuotteen kaikkien vaatekappaleiden kanssa. Tämä ei ole mikään kaikista helpoin ja nopein projekti, mutta on ehdottomasti auttanut siinä, ettei hutiostoksia ainakaan ole tullut!  
  1. Second hand aina ensin. Tänä päivänä on olemassa pilvinpimein käytettyjen vaatteiden verkkokauppoja ja sovelluksia. On Zadaa, Tise, Vinted, Tori.fi jne. Itse olen jo usemman vuoden käyttänyt Zadaata ja uskallan väittää, että sieltä löytyy noin 95% varmuudella se, mitä olet etsinyt.  
  1. Lainaa/vuokraa. Tämä on yksi suosikeistani jos ajattelen esimerkiksi juhlia, joissa pukukoodi on todella spesifi. Eli jos omasta vaatekaapista ei löydy ja suuntaat kohti verkkokauppaa, kysy ensin lähipiiriltäsi ja kurkkaa sovellus nimeltä Robes. Robes on uusi sovellus, jonne kuka vain voi lisätä omia vaatteitaan lainattavaksi vuokratyylillä. Voit esim. vuokrata kuukaudeksi, päiväksi tai viikoksi. PS. Heiltä löytyy myös showroom Helsingistä.  

KITEYTYS

On turhaa ajatella, että kuluttaminen ja pikamuoti loppuisi kuin seinään ja että ihmisten kulutustottumukset olisivat helposti muokattavissa. Haluan kuitenkin uskoa, että pikkuhiljaa tietoisuus maailmastamme ja sen tilasta kolahtaa edes vähän jokaiseen. Koen, että Ranskan aloittama lakiuudistus pikamuodin myynnin ja markkinoinnin rajoittamisesta on loistava tapa herätellä ihmisiä vastuullisempaan vaatekulutukseen.

ÄH, rakastan ja vihaan vaatteita!

You May Also Like…

Oivallus

Oivallus on kirja, jota en olisi itse ikinä valinnut luettavaksi. Kuitenkin sain tämän kirjan waltari palkintona,...

YouTube Formula

I've been watching YouTube almost since the beginning. Crazy. The only problem is that I was too young and maybe...

Pikku Prinssi

Luemme koko ajan samoja kirjoja. Markkinointi, myynti, johtajuus, markkinointi, myynti, johtajuus… Alkaa tylsistyttää...

0 kommenttia

Lähetä kommentti