Tuotteistaminen 1

Kirjoittaja: Hepola

12 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Tuotteistaminen 1

 

Luin Jari Parantaisen kirjan, Tuotteistaminen 1. Kirja pohjautui mielestäni kahteen kysymykseen, Miten kehittää menestyvä tuote? ja Miten voin tuotteistaa itseni? Kysymykset ovat mielenkiintoisia ja kuulostavat tietyllä tavalla menestysreseptiltä onnistumiseen sekä menestykseen. Jäin innolla odottamaan seuraavan osion eli Tuotteistaminen 2 kirjan lukemista koska mieleeni jäi kysymyksiä, kuinka voin oikeasti menestyä ja tuotteistaa oikealla tavalla. En nostanut kirjaa kuitenkaan jalustalle koska en ehkä täysin tajunnut sen punaista lankaa tai sitten kirja ei vain ole niin hyvä kuin sen maine antaa kertoa. Aion myös ottaa kirjan esille seuraavissa kirjatreeneissä tai ainakin kysellä lukukokemuksia muilta.

 

Tuotteistaminen määritellään tässä kirjassa siten että se tarkoittaa työtä, jonka tarkoituksena osaaminen jalostuu myynti-, markkinointi- ja toimituskelpoiseksi palvelutuotteeksi. Jokainen työvaihe pitää dokumentoida tarkasti ja lopputulos käydä läpi idean jalostamiseksi. Tuotteistaminen on keskeneräinen aina, jos sitä ei ole dokumentoitu, kirjassa korostettiin huomattavasti dokumentointia, joka selkeyttää työtä ja auttaa myös uusia työntekijöitä tulemaan mukaan. Jokainen ihminen on myös korvattavissa, jos laatu ei heikkene sen seurauksena, laadun heikkeneminen estetään myös selkeillä ohjeilla jalostusprojektissa.

 

Haluan nostaa tärkeimmät opit ja ideat mitä kirja tarjosi minulle esiin. En ollut täysin tyytyväinen tähän kirjaan mutta toivon että Tuotteistaminen 2 tarjoaa hieman parempia nostoja. Kirjan aiheet olivat kuitenkin hyviä koska opit koskettavat monia eri yrittäjyyden osa-alueita.

 

Miksi ravintolat epäonnistuvat?

 

-Yrittäjä kopioi konseptin muilta, saman alan toimijoilta

-Ravintolat tyytyvät usein tarjoamaan kaikkea kaikille eikä erikoistuta johonkin tiettyyn mikä voisi tuoda mainetta ja menestystä ravintolalle.

-Yksittäisestä henkilöstä tulee pullonkaula, kukaan muu ei osaa tehdä hänen työtään tai erikoistumisen takia häntä ei voida korvata omalla henkilökunnalla.

-Liikaa tuotteita, mikään tuote ei nouse ns. maailmanmaineeseen.

 

 

Miten tunnistaa huonosti tuotteistettu palvelu?

 

-Mitä palvelu maksaa? -Aina pitää pystyä hinnoittelemaan palvelu koska muuten saattaa erehtyä alihinnoittelemaan sen.

-Mitä palveluun kuuluu? -Jos alkaa improvisoimaan myyntitilanteessa on asiakkaan hankala saada kunnollisia faktoja tuotteesta

-Kuka vastaa palvelusta? -Pitää olla vastuuhenkilö, jotta laatu pystytään varmistamaan

 

Mihin tuotteistukset kaatuvat?

 

-Patentoi ideasi julkistamalla se.

-Päätä ketkä ovat asiakkaitasi ja keskity heihin, älä vaihda kohderyhmää liian usein.

-Keskity yksityiskohtiin, vaikka asiakas ei koskaan edes näkisi niitä.

-Asiakkaalla ei ole tarpeeksi suurta tarvetta tuotteelle, luo se.

-Vähäinen budjetti, myös aikaa on inventoitava, jos haluaa menestystä.

 

 

 

Ilari Hepola

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti