On aika muuttua: Menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille

Kirjoittaja: Hepola

12 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

  • Johdanto

 

On aika muuttua: menestysopas sosiaalisen aikakauden johtajille (2015), kertoo nykyajan aiheuttamasta muutoksesta yrityksissä sekä myynnin ja markkinoinnin muutoksesta, jonka on aiheuttanut sosiaalisen media räjähdysmäisesti kasvanut käyttö. Jo kirjan alussa käy harvinaisen selväksi, että sosiaalisen vuorovaikutuksen keinot ovat muuttuneet ja tulleet entistä lähemmäksi ihmisiä, jolloin niiden käyttäminen yrityksien markkinointiin on välttämätöntä.

 

  • Nykytilanne

Siiloajattelu, joka on peräisin teollistumisen aikakaudelta, on kumoutunut täysin 200 vuoden aikana, sillä tarkoitettaan tarkkaa hierarkiaa ja vahvaa käskytyskulttuuria. Tämän hetken oikeaoppinen toimintatapa on sosiaalinen organisaatio missä vuorovaikutus ja vuoropuhelut ovat avointa joskus jopa ylimpään johtoon kuuluvat käyvät keskusteluja ruohonjuuritasolla olevien kanssa. B2B ja B2C ovat suuressa muutoksessa koska tällä hetkellä arvostetaan yksilöitä, toisin sanoen työntekijöitä, yksittäisten työntekijöiden sanat saattavat levitä yhdessä yössä läpi maapallon. SoMen hallinta on tärkeässä osassa yrityksissä mutta entistä suurempaa huomiota yritykset keskittävät työntekijöiden hyvinvointiin sekä tyytyväisyyteen, jolloin yrityksen osakkeet kasvavat kaikkien silmissä ja tulos kasvaa myös taloudellisella puolella. Suurin huomio teoksessa kiinnittyi siihen, että sähköpostin käyttö on vähentynyt, videopalaverit tai pikaviestisovellukset ovat menneet nopeudessa ohi ja avoimen kulttuurin työpaikoilla vuoropuhelu on jatkuvaa eikä sähköposteihin ole tarvetta.

 

Kirjoittaja on ottanut teoksessa esimerkiksi Finnairin, joka on edelläkävijä sosiaalisen organisaation mittapuulla eikä vähiten sen takia että työskentely infrastruktuuri matka-alalla on poikkeuksellinen. Antti Miettinen, joka toimi silloin Finnairin sisäisen viestinnän vastaavana sanoi,

 

Meillä heräsi kysymys, voiko sisäisellä sosiaalisella viestintävälineellä luoda sosiaalisen työyhteisön, kun suurin osa henkilökunnasta liikkuu jatkuvasti kaupungista ja maasta toiseen. ”Tästä syntyi ajatus aloittaa Twitterin aktiivinen hyödyntäminen. Twitter on oiva työkalu sisäiseen viestintään ja työ­yhteisön luomiseen

Kun kirjan kirjoittamisesta on kulunut noin 5 vuotta, tällainen ajattelu ei vieläkään ole itsestäänselvyys mutta tulevaisuudessa se tulee olemaan koska z-sukupolvi on tottunut siihen. Haasteita kuitenkin riittää toteutuksessa, turvallisuus ja virallisuus herättää etenkin kysymyksiä päättäjissä, eurooppalainen tietosuoja-asetus toteutettiin vastaamaan yrityksien sekä tietenkin yksityishenkilöiden tarpeisiin, jotta sosiaalista organisoitumista pystyttäisiin viemään turvallisesti eteenpäin.

 

  • Käytäntö

Kirja tarjosi huomattavasti erilaisia keinoja viedä asia käytäntöön ja mikä olisi helpompi alusta kuin oma tiimi, joka koostuu 20-30 vuotiaista aktiivisesti eri sosiaalisen median alustoja käyttävistä. Tiimissämme ei ole suuria hierarkia kuiluja vaan toiminta perustuu vertaisjohtamiseen, jolloin ajatus on helppo istuttaa myös muihin. Tärkeimpänä oppina aion viedä käytäntöön helpon viestinnän, joka tarkoittaa asioiden välittömän käsittelyn verkon avulla, jos kaikki eivät kokouksissa ole paikalla. Asiat kuulostivat tutuilta koska korona-aikana olemme joutuneet muuttamaan toimintatapoja mutta aikaa on hyvin jalostaa ajatusta ja tarkkailla toimivuutta myös normaaliin arkirytmiin palaamisen jälkeen.

 

 

Ilari Hepola

You May Also Like…

0 kommenttia

Lähetä kommentti