Tiimiakatemian johtavat ajatukset

Kirjoittaja: Matia Sarlin

1 marraskuun, 2021

Lähdeteos: Arviointipassi

Lähdeteoksen kirjoittaja: TA-koutsit

Teoriapisteet: 1

Tässä reflektiossa reflektoin tiimiakatemian johtavia ajatuksia omaan tekemiseeni. Avaan myös omaa ajatustani siitä, miten koen johtavien ajatusten näyttäytyvän akatemialla konkreettisesti.

Akatemialla kaikki lähtee ihmissuhteista. Tiimikavereiden kanssa toimiessa solmitaan ja syvennetään ainutlaatuisia ihmissuhteita jotka toivottavasti tulevat kantamaan koko loppu elämän. Asiakkaiden kanssa solmiessa kasataan erilaisten ihmissuhteiden verkostoa, jota laajennetaan aktiivisesti asiakastapaamisten muodossa. Olen jo lyhyen akatemia taipaleeni aikana oppinut olemaan huomattavasti rehellisempi ja avoimempi ihmissuhteistani. Pyrin esimerkiksi kertomaan aidon rehellisesti nykyisin mielipiteeni, vaikka se joskus tuntuukin todella vaikealta. Pyrin myös jakamaan kehuja aina kun mahdollista. Olen ennen ollut elämässäni kohtuullisen katkera ihminen. Olen ensimmäistä kertaa oppinut akatemialla olemaan aidosti onnellinen toisen ihmisen menestymisestä ilman tunnetta omasta riittämättömyydestä. En olisi aikaisemmin missään olosuhteissa itkenyt ystävieni edessä. Akatemialla rakennetaan ihan erilaista luottamusta ihmisten välille. Nyt koen ystävien edessä itkemisen normaalina aitoon ja rehelliseen ihmissuhteeseen kuuluvana komponenttina. Koen siis kehittyneeni ihmissuhteiden muodostamisessa ja rehellisen kanssakäymisen osalta minusta on tullut Tiimiakatemian ansiosta huomattavasti rohkeampi. Koen tämän johtuvan siitä, että akatemialla ihmissuhteilla on arjessa suuri merkitys.

Toinen akatemian arvoista on tiimiyrittäjyys. Tiimissä toimiminen onkin akatemian keskiössä ja koen sen kyllä näkyvän vahvasti myös arjessamme. En ole koskaan nähnyt itseäni yrittäjänä, koska olen ajatellut sen olevan yksinäistä puurtamista. Pidänkin akatemian tavasta ajatella yrittäjyyttä tiimiyrittäjyyden näkökulmasta. Tiiminä toimiminen antaa todella paljon ja mahdollistaa ihmisessä aivan erilaisen kasvun. Tiimissä jokainen pääsee toimimaan omien vahvuuksien kautta. Erilaisten ihmisten erilaiset vahvuudet luovat ainutlaatuisen yhdistelmän, jota hyödyntämällä vain taivas on rajana. Koen että osaksi tätä arvoa voidaan laskea myös tiimeissä tapahtuva dialogi. Dialogin voima on lyönyt minut täysin ällikällä varsinkin nyt, kun olemme sitä hetken ehtineet yhdessä jo harjoittelemaan. Dialogi mahdollistaa yhdessä ajattelemisen, jolloin voi syntyä aivan uudenlaisia ajatusketjuja ja oma pohtiminen kantaa kauemmas, kun sitä on ruokkimassa omien aivojen lisäksi useiden muiden ihmisten aivot. Parhaimmillaan se tuntuu siltä, kuin soutaisi yhdessä porukalla venettä tyynellä järvellä, kun taas yksin ajattelu tuntuu usein soolo soutelulta vahvassa aallokossa.

Rohkeat kokeilut ja uudensynnyttäminen haastavat akatemialaisia kurkottamaan korkeammalle. Rohkeilla kokeiluilla tarkoitetaan (ainakin mielestäni) akatemialla jotakin sellaista, joka on itselle uutta ja minkä onnistumisesta ei ole takeita. Niin kuin Ilkka Halava Spotlight puhujatapahtumassa Paviljongissa viime viikolla totesi, meillä on Suomessa maailman kattavin tukiverkko. Yleisesti kattavan tukiverkon lisäksi meillä akatemialla on vielä huomattavasti turvallisempi tukiverkko. Voisi luulla, että akatemialaiset uskaltaisivatkin jatkuvasti arjessaan lähteä kokeilemaan jotain aivan hullua ja ennen näkemätöntä. Koen että vaikka meillä akatemialla tehdään henkilökohtaisella tasolla uusia ja kasvattavia kokeiluja, ei meillä kuitenkaan hyödynnetä akatemian suojaverkkoa tarpeeksi rohkeasti uutta synnyttäessä. Meillä harvat uskaltavat unelmoida isosti ja laittaa itsensä ihan aidosti peliin. Koen että useat tyytyvät tekemään sitä mitä on ennenkin tehty, sitä mitä muutkin ihmiset ympärillä tekevät. Vaikka tämä arvo onkin vahvasti esillä jokaisessa sprintissä, koska se on nimetty sprinttipisteiden joukkoon, ei sen toteuttamiseen osata kuitenkaan kannustaa tarpeeksi isosti, että oikeasti tehtäisi älyttömän rohkeita kokeiluja.

Tekemällä oppiminen on myöskin vahvasti läsnä akatemialaisten arjessa. Tekemällä oppiminen toteutuu käytännössä niin projekteissa, treeneissä, kuin reflektoinneissakin. Projekteissa pääsemme kokeilemaan kirjoista oppimaamme käytännössä ja kokeilemaan siipiämme oikeasti aidossa kilpailu ympäristössä. Treeneissä tekemällä oppivat niin vetäjät treenejä tehdessä, kuin osallistujat etenkin dialogin kautta. Kirjojen lukemisesta saatua tietoa pyritään konkretisoimaan kirjoittamalla reflektioita, onhan kirjoittaminen myös yksi tekemällä oppimisen muoto.

Matkustamisella voidaan tarkoittaa niin fyysistä, kuin henkistäkin matkustamista. Fyysisesti voi matkustaa lähelle tai kauas. Voi matkustaa esim. ulkomaille, jolloin pääsee kosketuksiin täysin uuden ympäristön kanssa. Matkustaa voi myös lähelle, esimerkiksi vain uuteen työympäristöön, vaikkapa kadun toisella puolella sijaitsevalle toimistolle. Matkustaa voi myös henkisesti, esimerkiksi lukemalla kirjoja tai vaikkapa käymällä keskusteluja erilaisessa kulttuurissa toimivan ihmisen kanssa. Matkusti sitten lähelle tai kauas, fyysisesti tai henkisesti, niin matkustaminen auttaa ymmärtämään erilaisia kulttuureja ja mahdollistaa oman kulttuurin kyseenalaistamisen ja kehittämisen. Fyysinen matkustaminen on ollut nyt pitkään jäissä pandemiatilanteen vuoksi. En kuitenkaan malta odottaa että maailma taas aukenee ja fyysinen matkustaminen pääsee jälleen normalisoitumaan. Olemme kuitenkin arjessamme pandemia aikanakin päässeet matkustamaan esimerkiksi kirjojen ja asiakastapaamisten merkeissä erilaisiin kulttuureihin ja sitä kautta saaneet toteutettua myös tätäkin arvoa käytännössä. Koen matkustamisen kaikki muodot erittäin arvokkaiksi ja kyseisen arvon tiimiakatemialle todella tärkeäksi.

Tiimiakatemian arvoja tukemaan on määritetty viisi arvoja tukevaa periaatetta.

Yksilön vastuusta meillä on tiimissä ollut paljon puhetta viime aikoina. Olen samaa mieltä siitä, että akatemian mahdollistama vapaus luo suuren vastuun yksilölle itselle ja tämä mahdollistaa akatemialaisissa akatemian aikana tapahtuvan räjähdysmäisen kasvun.

Toiminta on oikeastaan jo määritelty tekemällä oppimisessa, nyt se vain määritellään hauskaksi, tulosta tekeväksi ja näkyväksi, mitkä mielestäni ovat tärkeitä tarkennuksia.

Oppimisen tarkennetaan syntyvän dialogista, tekemisestä ja teoriasta. Erittäin perus kauraa akatemialla.

Tiedon virtaus on ollut myös paljon tapetilla viime aikoina etenkin teoriapankin ja teoriapiste uudistuksen muodossa. Koen että minulla on itselläni tämän suhteen kehitettävää. Koen olevani ”pesusienitilassa”, eli imen pesusienen lailla tällä hetkellä tietoa itseeni, mutta en ole tällä hetkellä vielä aloittanut sen jakamista muille. Uskon että siirryn tiedon jaon vaiheeseen tekemisessäni kunnolla vasta ensi vuoden puolella. Voisin esimerkiksi hakea vuokratiimiliideriksi, jolloin pääsisin jakamaan tällä hetkellä akatemialla keräämääni tietoa seuraaville vuosikurssilaisille.

Perintö ei sinänsä kosketa varsinaisesti minua vielä tässä vaiheessa, mutta on mielenkiintoista päästä näkemään millaisen perinnön tänä vuonna valmistuvat jättävät akatemialle.

Visiosta ja missiosta minulla ei ole ihmeellisempää sanottavaa. En koe, että visio sinänsä näkyy erityisemmin arjessamme. Missio sen sijaan näkyy vahvasti päivittäisessä tekemisessä ja heijastuu vahvasti muihin akatemian johtaviin arvoihin.

10 ohjetta tiimiyrittäjälle kertoo, millaisia sääntöjä akatemialla toimivan tiimiyrittäjän tulee käytännössä noudattaa elääkseen akatemian arvojen mukaisesti. Näitä on hyvä kantaa akatemia arjessa mukana, joskin osa niistä vaikuttaa aika itsestään selviltä ja hieman korneilta.

  1. Tee aloite, uskalla etsiä ohjeita.
  2. Opi hallitsemaan kaaosta. Se on ensimmäinen askel luovassa prosessissa.
  3. Saat tehdä virheitä. Voit oppia niistä.
  4. Kohdista energiasi ratkaisuihin, älä ongelmien murehtimiseen.
  5. Tee parhaasi ja aseta tavoitteesi korkealle.
  6. Näe mahdollisuuksia, älä esteitä.
  7. Uskalla kokeilla ja olla oma itsesi.
  8. Hymyile, nauti ja heittäydy.
  9. Ole nöyrä ja luo menestyksesi aina uudelleen.
  10. Kunnioita kanssaihmisiä ja hyödynnä Tiimiakatemian sisältä löytyvä kokemus ja tieto, jottei pyörää tarvitse keksiä uudelleen.

Yhteenvedoksi totean että Tiimiakatemian kaltaiselle yhteisölle on tärkeää määritellä johtavat ajatukset kaikille selkeään muotoon yhteisön kulttuurin kehittymisen kannalta. Pystyn itse allekirjoittamaan nämä esitellyt johtavat ajatukset ja ymmärrän mihin niillä pyritään. Mielestäni ne kuvaavat hyvin yhteisöämme ja sitä matkaa, jota olemme akatemialla kaikki yhdessä kulkemassa.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti