STOP-myynti

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

3 joulukuun, 2022

Lähdeteos: STOP-myynti: Pysähdy myymään

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Aiemmista lukemistani myyntikirjoista on tarttunut muistiinpanoihin sekä mieleen muutamia myynnin työkaluja ja malleja, joilla myyntiprosessi saataisiin vieläkin toimivammaksi. Tästä kirjasta sain käyttöön taas yhden työkalun, tai no enemmänkin toimintamallin nimeltään STOP-myynti. Näitä pääsen varmasti käyttämään tulevissa myyntiprojekteissa. 

Luin tänä syksynä aiemmin Mika Rubanovitschin Myyntikapina nimisen kirjan ja lähinnä se käsitteli teknologiaa ja sen hyödyntämistä myyntityössä. Aihe oli itselleni uusi ja mielestäni erittäin tärkeä. Tästä kirjasta sain vinkkejä enemmän perinteiseen myyntiin, mutta myös siihen kuinka perinteinen myynti sekä teknologian hyödyntäminen kannattaa yhdistää. 

Suhteet

Tiimiakatemialla yksi suurin rikkaus on oman verkoston kasvattaminen. Siihen tahdon panostaa tässä kolmen vuoden ajan. Lukuisat asiakastapaamiset, joita teemme kolmen vuoden aikana opettavat ja tuovat varmasti mahdollisuuksia. Tiimiakatemiassa opiskelee jatkuvasti yli 100 tiimiyrittäjää, joten näitäkin verkostoja on hyvä ylläpitää ja hyödyntää tulevaisuudessa. Käytännössä missä vaan myyntitehtävässä suhteista on todella paljon hyötyä. 

Meidän tiimimme kanssa pyrimme hoitamaan kaikki asiakkuudet niin, että asiakas on tyytyväinen. Jos mahdollista, olisi hyvä ylläpitää asiakkuutta. Olemme tiimin kanssa puhuneet paljon siitä, että olisi hyvä hankkia referenssejä, joita voisi hyödyntää nettisivuillamme. Meistä kiinnostunut hieman epävarma asiakas saattaa referenssien avulla saada varmuuden siitä, että yhteistyö meidän kanssamme on järkevää ja kannattavaa. 

Arten sisäiset tiimit ovat vasta aika alkutekijöissään. Markkinointitiimissä nettisivut ovat kohta tehty ja Arten somekanavat ovat aktivoituneet. Asiakkuuksia on syksyn aikana tullut lisää. Meidän tulevan joryn ja vielä ensisijaisesti markkinointi- sekä asiakkuuspäällikön on hyvä miettiä, miten yhteistyö myynnin ja markkinoinnin kanssa lähtisi käyntiin. Kirjassa puhuttiin siitä, että myynnissä käytetty myyntisuppilo on vanhentunut ja tilalle on tullut vauhtipyörä. Vauhtipyörässä asiakas on keskiössä ja ympärillä pyörii markkinointi, myynti sekä palvelu. Tällä ajatuksella voisimme lähteä kehittämään Arten palveluita ja tarjoamaan niitä asiakkaille.

Työkalut

Nykyisin myyntiä tehdään niin virtuaalisesti kuin kasvokkainkin. On taito osata hyödyntää kumpaakin tapaa. Itse näin nuorena vähän päälle parikymppisenä tuntuu luontevalta ja kiinnostavalta hyödyntää myynnissä teknologiaa. Ymmärrän, että myynnin ammattilaisilla, jotka ovat toimineet alalla vuosia, voi olla hankalaa irtaantua vanhoista myynnin työkaluista, sillä ne ovat joskus toimineet erinomaisesti. Maailma kehittyy ja myyjän täytyy kehittyä mukana. 

Tiimiakatemia-arjessa meidän tiimimme käyttää useita eri työkaluja arjen ja yrityksen pyöritykseen. Teams, Whatsapp, Canva, Linkedin, Hubspot sekä useat muut sovellukset ovat melkeinpä jokapäiväisessä käytössä. Sisäinen viestintä on helppoa ja nopeaa yhteisten ryhmien avulla, joka mahdollistaa nopean tiedonkulun. Kalenterin tärkeys on syksyn aikana korostunut ja useammat meistä on ottanut käyttöön sähköisen kalenterin, joka käytännössä kulkee kaikkialla mukana.

Olen huomannut asiakastapaamisia hankkiessa, että välillä välimatka rajoittaa tapaamisten sopimista. Etätapaamiset ratkaisevat tämän ongelman. Ei tarvitse lähteä matkustamaan toiselle puolelle Suomea, vaan riittää, että olet muutama minuutti ennen tapaamista valmiina koneen äärellä. Olen hyödyntänyt etätapaamisia Teamsin sekä LinkedInin kautta. 

CRM-järjestelmät ovat asiakkuuksien hallinnassa ihan mahtava työkalu yrityksille. Sen avulla pysyt perillä asiakkuuksien tilanteesta. Asiakkuuspäällikkönä olen yrittänyt jalkauttaa Artelle Hubspotin käytön mukaan arkeen. Projektien kautta on tullut käytettyä myös Pipedrive-nimistä järjestelmää. 

Osaaminen

Oppimisesta tulee itselle mieleen koulu ja opiskelu. Oppimista tapahtuu joka paikassa. Testaat uutta harrastusta, opit uutta. Käyt elektroniikkakaupassa, tutustut tuotteisiin ja opit uutta. Työtehtävät työpaikoissa kehittyvät ja muuttuvat, opit uutta. Nykymaailmassa teknologia ja toimintatavat kehittyvät jatkuvasti. On pidettävä itsensä aallon harjalla ja itseopiskeltava, jotta pärjää, sillä varsinkin myynti muuttuu jatkuvasti. 

Tiimiakatemialla vertaisjohtajuuden kautta opetamme toisiamme koko ajan. Jaamme oppeja projekteista sekä asiakastapaamisista. Lisäksi teoriatietoa keräämme kirjojen avulla. Itse tulee tehtyä aika laajat muistiinpanot varsinkin, jos kirjassa on paljon teoriaa. 

Kun palvelet asiakkaan niin, että hän on erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun, hän luultavasti palaa myöhemmin uudestaan ja suosittelee ystävilleen tai kollegoilleen. Osaavana myyjänä saat siis sitoutettua asiakkaan ja tämän jälkeen hän käytännössä markkinoi tuotetta tai palvelua ilmaiseksi. Pyrimme tiimin kanssa hoitamaan projektit niin hyvin maaliin, että asiakas ostaisi meiltä myös uudestaan palveluita. 

Parantaminen

Palaute auttaa parantamaan. Me tiimin kanssa pidetään puolen vuoden välein palautetreenit, jossa avoimesti autetaan toisiamme kehittymään. Mielestäni nämä treenit ovat älyttömän tärkeitä, mutta ei pidä jämähtää siihen ajatukseen, että palaute annettaisiin ainoastaan näissä treeneissä. Mielestäni paljon tärkeämpää on antaa palaute käytännössä heti, jotta palautteen saaja voi saada palautteesta kaiken irti ja tarpeen tullen muuttaa toimintatapojaan. 

Jos tulemme saamaan Arten projekteissa palautetta oli se sitten negatiivista tai positiivista, asiakas täytyy noteerata heti. Jos olemme jostakin syystä mokanneet jotain ja asiakas ei ole tyytyväinen, jälkiselvittely asiakkaan kanssa voi pelastaa vielä tilannetta ja saada asiakkaan luottamus takaisin. 

Loppuun kiteytys opeista yksillä lauseilla:

S: Tärkeämpää on pitää jo olemassa olevat asiakkaat tyytyväisinä kuin, että hankkisi hurjasti uusia.

T: Opettele hyödyntämään sekä virtuaali- että perinteisen myynnin työkaluja.

O: Pidetään henkilöstö tyytyväisenä, jotta jokainen heistä puhuu yrityksen puolesta ja myy.

P: Asiakkaiden laittaminen keskiöön auttaa kehittämään ja parantamaan palvelua.

You May Also Like…

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

Muutosvoimaa

Tänä keväänä meillä on ollut treeneissä aiheena muutoksen pelko, resilienssi ja kuinka me siedämme muutosta. Muutosta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti