Sata faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Aulis Mertaniemi

6 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Sata faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo

Teoriapisteet: 2

Kirja on suunnattu niille, jotka eivät oikein tykkää lukea kirjoja, joten ajattelin että tämä sopisi siis minulle täydellisesti. Kirjassa on erilaisia konkreettisia keissejä joiden ansiosta kirjaa oli mukava ja helppo lukea tai selailla. Kirjan lukijalle osiossa jo kerrotaan, että kirja on tehty selailtavaksi, tietoa on sieltä täältä noukittavaksi. Lue vaikka keissi kerrallaan tai ahmi koko kirja ja niin edelleen. Kirja on jaoteltu mukavasti yhteentoista eri myynnin osa-alueisiin. Halusin itse ahmia hieman oppeja sekä uusia näkökulmia myynnistä Superfutis projektiini liittyen ja uskon, että sain niitä tämän kirjan ansiosta.

Jos et ole verkossa, et ole olemassa

Kirjassa puhutaan siitä, että kaikki kaupankäynti siirtyy vähitellen verkkoon. Eli joko tuote myydään verkossa kokonaan tai vähintäänkin siellä myydään ajatus tuotteesta. Tämän voi nähdä, sillä kivijalkakaupat alkavat vähenemään pikkuhiljaa, koska verkosta ostamisesta on tehty niin helppoa nykypäivänä. Kirjassa on verkon näkökulmasta katsottuna kolmenlaisia asiakaspolkuja:

  • Verkoton asiakaspolku
    • Tämä on ”katoava” luonnonvara, koska äärimmäisen harva asiakas kuulee tuotteesta ilman verkkoa, kuulisi arvosteluita tai tekisi ostopäätöstä ilman nettiä.
  • Osittain digitaalinen asiakaspolku
    • Suurin osa asiakaspoluistamme on sellaisia, jossa yhdistyvät verkko ja kasvomaailma. Esimerkiksi ihmiset varmasti haluavat nähdä asunnon ennen sen ostamista
  • Täysin digitaalinen asiakaspolku
    • Näissä asiakaspoluissa verkossa tapahtuu kaikki mainoksesta myyntitapahtumaan. Esimerkiksi tilaat Amazonin verkkokaupasta tuotteen itsellesi.

Superfutiksen asiakaspolku on täysin digitaalinen tai ainakin 99 % on. Asiakas Googlaa esimerkiksi ”polttarit Jyväskylä” ja olemme hakutuloksissa kärkipäätä. Sitten asiakas menee meidän sivuillemme ja alkaa kiinnostumaan tuotteestamme, täyttää varauslomakkeen, johon me sitten vastaamme ja sovimme pelit.

Kirjan neuvo 3. kohdalle oli seuraavanlainen: ”Jos tuotteesi voi myydä verkkokaupassa kokonaan, tee ostokokemuksesta niin sujuva kuin mahdollista.” Ja tämä saikin minut ajattelemaan, onko tuo varauslomake asiakkaalle kaikista helpoin tapa? Olisiko esimerkiksi joku varauskalenteri systeemi asiakkaalle helpompi, kun hän voisi vaan sieltä täyttää tiedot ja valita sopivan päivämäärän, jonka hän suoraan kalenterista näkisi. Tämä systeemi olisi ainakin myyjän eli meidän näkökulmastamme varmasti helpompi ja säästäisi meidän aikaamme tuosta sähköpostien vastailusta.

”Verkossa myydään kaikki. Jos ei itse tuotetta, niin vähintään ajatus tuotteen ostamisesta. Hoida haku­konenäkyvyytesi heti kuntoon, niin et menetä rahaa.”

Mikään ei tule hetkessä

Andrei kertoo tässä kappaleessa hänen luonteestaan, hän oli kärsimätön ja halusi kaiken heti. Näen paljon itseäni tässä, sillä en tykkäisi suunnitella superfutiksen hommia palavereissa, vaan haluaisin olla kentänlaidalla pitämässä pelejä ja nähdä työmme hedelmää heti. Tätä kohtaa lukiessani kuitenkin aloin miettimään suunnittelun tärkeyttä superfutiksen kohdalla ja tajusin, että se vaatii paljon suunnittelua, jotta kesästä tulisi menemään toivotulla tavalla.

Hyvää tuotetta ei edes tarvitse kaupitella

Kun tätä mietitään superfutiksen näkökulmasta, meillä on käynyt hyvä tuuri, koska meillä ei ole yhtään kilpailijaa tällä sektorilla. Asiakkaat ottavat meihin yhteyttä ja kauppa käy. Tai tuntui siltä, että lähdimme vähän takki auki tähän hommaan. Mielestäni jätimme kaupittelun niin sanotusti taka-alalle ja tajusimme hieman myöhään, että hitto meidän pitäisi kontaktoida asiakkaita. Kirjassa mainitaan, että nykyään myynti, markkinointi ja brändäys kulkevat käsi kädessä. Yksinkertaistettuna:

  • Myynti on sitä, mitä puhut.
  • Markkinointi on sitä, miten puhut.
  • Brändäys on sitä, millä tyylillä ja mitä eleitä hyödyntäen puhut, jotta puheenvuoro jäisi parhaiten mieleen.

Miten sitten näitä kohtia saisimme tuotua esille asiakkaillemme? Kaupittelemme pitkälti sähköposteilla potentiaalisia asiakkaitamme, niin meidän pitäisi luoda mahdollisimman selkeä paketti kuplajalkapallosta, mistä ensimmäinen kohta täyttyisi. Toisen kohdan täyttymiseksi pitäisi olla houkuttelevan kuuloista tekstiä, mistä herää kiinnostus superfutikseen. Viimeiseen kohtaan voisimme sähköpostiin tehdä jotakin omalaatuista ja meidän näköistämme hassuttelua, mikä jäisi varmasti asiakkaalle mieleen.

Myyntiä voi opetella monella tavalla, mutta tämä kirja antoi minulle todella hyviä ideoita kehittää meidän superfutiksemme tuotetta sekä palvelua tulevaisuudessa. Koin tämän todella hyödylliseksi ja suosittelen muille tämän kirjan lukemista.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti