Paranoidi Optimisti

Lähdeteos: Paranoidi Optimisti

Lähdeteoksen kirjoittaja: Risto Siilasmaa

Teoriapisteet: 3

Risto Siilasmaa – Paranoidi Optimisti: Näin johdin Nokiaa murroksessa

Kuuntelin kirja Paranoidi Optimisti, jossa Risto Siilasmaa kertoo ajoistaan Nokialla, kun hän toimi hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana. Kirjan tarinat ajoittuvat Nokian murrosvaiheeseen 2010-luvulle. Otin kirjan kuunteluun, koska yritys on yksi menestyneimmistä suomalaisista yrityksistä, se on kansan ylpeyden aihe ja halusin sprinttiin vielä yhden kolmen pisteen kirjan haasteeksi.

Paranoidi Optimisti / Vainoharhainen Optimistisuus

Optimismi tarkoittaa myönteistä ja toiveikasta elämänasennetta ja kykyä nähdä asioiden hyvät puolet. Paranoidi eli vainoharhaisuus on kohtuutonta levottomuutta tai pelkoa omasta hyvinvoinnista. Vainoharhaisuus saattaa olla kohtuutonta ja yltää psykoottisuuteen saakka. Paranoidi Optimismi on Risto Siilasmaan johtamistapa. Sillä kuvaillaan henkilöä, joka pystyy kaiken pelon ja epävarmuuden keskellä ajattelemaan, että asiat kääntyvät vielä parhain päin. Paranoidi Optimistit ovat varautuneet ennalta jo pahimpaan. Se vaatii johtajaa perehtymään mitä erilaisimpiin skenaarioihin. Parhaaseen ja pahimpaan vaihtoehtoon ja kaikkea siltä väliltä. Kuvittelemalla epätodennäköisiä vaihtoehtoja välttyy yllätyksiltä ja voi luoda strategioita, joiden avulla pahimmat karikot kierretään. Näin johtaja voi säteillä järkähtämätöntä varmuutta lopullisesta voitosta koska hän on kuvitellut jo pahimman vaihtoehdon ja varautunut siihen.

Viestinnän puute

Viestintä ei toiminut yrityksessä eri portaiden välillä. Viestinnän tärkeys on nykypäivän johtamisessa erityisen tärkeää ja työntekijöiden kuuluisi olla iso osa päätöksen tekoa. Viestinnän puute työntekijöiden ja johdon välillä voi koitua suureksikin ongelmaksi. On tärkeää osata antaa ja vastaanottaa suoraa rakentavaa palautetta. Tiimiakatemialla koen viestinnän olevan erittäin hyvällä tasolla tiimien ja valmentajien kesken. Tiimit puhuvat avoimesti toisilleen ja kirjoittavat viikkoviestejä Teamsiin. Kaikki on suurin pirtein perillä mitä toinen tiimi puuhailee. Puhumattakaan oman tiimin sisäisestä viestinnästä. Koen tiimimme yhteishengen toimivan juuri sen takia, että meidän viestintämme toimii ja tiedämme mitä eri tiimin sisäiset solut puuhaavat (Markkinointitiimi, taloustiimi jne.).

Yrittäjämäinen asenne työelämässä

Kuunnellessa kirjaa jäi yksi lause mieleen minkä kuulin ohimennen. ”Lähes kaikki, ketkä omistavat auton, hoitavat ja pesettävät sitä säännöllisesti, mutta oletko ikinä kuullut kenenkään pesettävän vuokra-autoa, mitä he eivät omista.” En minäkään. Ihmiset eivät koe omistajuuden tunnetta autoa kohtaan, eivätkä siksi jaksa panostaa sen huoltamiseen, sillä se kuuluu jollekin muulle. Sama tilanne toistuu työmaailmassa. Työntekijät eivät koe omistajuutta yritystä kohtaan, jolloin he eivät aina ajattele firman parasta vaan koettaa päästä itse hieman helpommalla. Tämä on yksi iso hidaste yrityksen kehittymiselle isommaksi. Miten saataisiin työntekijöihin omistajuuden tunnetta lisää? Tulevaisuuden työmaailmaan tarvitaan enemmän yrittäjämäistä asennetta. Omistajuudentunnetta voisi lisätä antamalla työntekijöille yrityksen osakkeita. Tai kouluttaa heitä yrittäjämäiseen asenteeseen. Meillä Sentiassa palkitaan kuukauden kovimmat tekijät sprintin Sentialainen palkinnolla, jolla annetaan voittajalle mainetta ja kunniaa.

Kysy miksi?

Kirjassa painotettiin sanan miksi käyttämistä. On aidosti kehittävää kysyä miksi. Miksi juuri tämä päätös, miksi se on hyvä, miksi juuri me, miksi meidän yrityksemme on olemassa? Kysymällä miksi haastaa ajattelua enemmän ja tarjoaa mahdollisuuden vastata kysymykseen laajemmin ja pohtia oikeasti asiaa.

Yrittäjämäisen johtajuuden 10 kohtaa

  1. Vastuuntunto

Vastuuntuntoinen johtaja välittää aidosti yrityksen hyvinvoinnista, työntekijöistään, asiakkaistaan ja toiminnastaan. Vaikka johtaja ei olisikaan yrittäjä, olisi ihannoitavaa, jos hän voisi ajatella rooliaan mahdollisimman yrittäjämäisesti, ettei hän ajattelisi pelkästään palkkaansa sekä mahdollisia bonuksia, vaan sitä miten yritystä voitaisiin kehittää parempaan.

  • Tosiasioiden tunnistaminen

Vastuunsa tunteva ihminen ei väistä tosi asioida, koska niitä ei voi vältellä koska tosi asioita ei voi sivuuttaa. Tosi asiat ovat aina hyvä uutinen. Yrittäjillä on monesti tapana sivuuttaa tosi asiat, sillä jo yrityksen kehitysvaiheessa yrittäjän on ollut tärkeää uskoa sokeasti visioonsa, vaikka todellisuus olisi ollut eri.

  • Sinnikkäät palkitaan

Ei ole oikotietä onneen. Yrittäjyydessä tarvitaan uhrauksia sekä sinnikkyyttä uskoa omaan juttuun.

  • Riskien hallinta

Riskien ottaminen ei tarkoita veteen hyppäämistä sokkona aivan kuin riskien hallinta ei tarkoita niiden välttämistä. Riskien hallinta ei myöskään tarkoita riskien minimoimista, vaan sitä että valitaan silmät auki ja analyyttisesti millaisia riskejä otetaan.

  • Opin jano

Jokainen haaste, ongelma ja jokainen huono uutinen on tilaisuus oppia ja kehittyä. Jos lakkaa oppimasta, lakkaa pian elämästä.

  • Herpaantumaton fokus

Kun fokus on selvillä kaikki toiminta on suunniteltava sen näkökulmasta. Itsellä keskittyminen herpaantuu todella helposti ja on vaikeaa pitää katsettani kiinni tavoitteissani.

  • Katse taivaanrantaan

Pidä katse aina horisontissa, myös silloinkin, kun sammutat palon alkuja pois jalkojesi juurista. Katso asioita pitkällä tähtäimellä, sillä vaikka ne eivät heti tuota tulosta, ne todennäköisesti tuottavat sen pitkässä juoksussa.

  • Mukavien ja arvostamiesi ihmisten tiimi

Ihmiset ovat ainoa aidon onnellisuuden lähde, niin perhe kuin työelämässäkin. Tyytyväiset ihmiset tekevät parempaa työtä pidempään ja lojaalius ruokkii lojaaliutta.

  • Kysy miksi

On aidosti kehittävää kysyä miksi. Miksi juuri tämä päätös, miksi se on hyvä, miksi juuri me, miksi meidän yrityksemme on olemassa? Kysymällä miksi haastaa ajattelua enemmän ja tarjoaa mahdollisuuden vastata kysymykseen laajemmin ja pohtia oikeasti asiaa.

  1.  Älä lakkaa unelmoimasta.

Unelmia on hyvä olla, koska ne vievät sinua eteenpäin. Ihminen luonnollisesti haaveilee aina vähän paremmasta, joten älä estä isojenkin unelmien pääsemistä ajatuksiisi.

You May Also Like…

Brändin kirkastamisen hyödyt

Brändi on kaikkea mitä henkilö kokee ja ajattelee yrityksestä. Se on visuaalisen ilmeen lisäksi kaikkea mitä...

Sivubisnes

Luin Marianne Lehkoisen kirjoittaman kirjan Sivubisnes. Kirja kertoi siitä kuinka perustaa oma sivubisnes vaihe...

Vaikuttajamarkkinointi

Vaikuttajamarkkinointi on termi, jota moni ei varmasti edelleenkään ota tosissaan. Monelle ajatus siitä, että jotkut...

0 kommenttia

Lähetä kommentti