Sannass is the new Miisass

Kirjoittaja: Sanna Kiviaho

18 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 1

Missäköhän sitä olisi, jos ala-asteikäisellä Sannalla ja hänen kaverillaan olisi ollut himpun verran enemmän rohkeutta aloittaa YouTube kanavan pyörittäminen. Videoita tuli kyllä kuvattua, mutta niitä ei koskaan julkaistu mihinkään. Inspiraation lähteenä toimivat sen hetkiset nuoret vloggaajat Miisass ja Siruaurora. Eipä voinut silloin tietää, että juuri niihin aikoihin alkoi syntyä aivan uusi ammatti, joka nykyään tunnetaan nimellä vaikuttaja.

Somevaikuttaja on nykyajan ammatti ja itse olen pitkään haaveillut vaikuttajana olemisesta. Siksipä kuuntelin Emmi Lehtomaan kirjan Somevaikuttajaksi. Kirja esittelee uutta alaa ja avaa vaikuttajan maailmaa. Se on kaikkea muuta kuin hienoja kuvia kahvilasta ja hauskan pito hetkiä ikuistettuna kameran rullaan. Julkaisuiden taustalla oleva työn määrä on todella iso, ja joskus työ on jakaantunut kokonaiselle tiimille. Nämä tiedot eivät tulleet minulle uutena, enkä säikähtänyt totuutta. Koska olen ollut pitkään kiinnostunut alasta, olen ottanut siitä selvää ja seurannut vaikuttajia, jotka myös arkisissa sisällöissään kertovat työn luonteesta. Työ, joka on tehtävä tullakseen vaikuttajaksi, on hyvin suuri. Miksi en sitten ole tehnyt töitä sen eteen, että voisin tienata sosiaalisen median kautta? Uskon syyn johtuvan siitä, että itsetuntemukseni on vielä liian hauras toisten mielipiteille.

Henkilöbrändin rakentuminen on iso osa somevaikuttajan ammattia. Koska minulle ei ole vielä täysin selvää se, mitä haluan antaa omasta persoonastani ja kuinka haluan sitä kehittää, on minun haastava alkaa luomaan omaa henkilöbrändiä. Henkilöbrändi on asia, jota ei voi tekaista. Se rakentuu omien ominaisuuksien ympärille. Ominaisuuksia taas pystyy vahvistamaan ja kontrolloimaan omalla ulosannilla. Mielessäni muodostuneet mielikuvat ovat liian hattaraisia toistaiseksi. Tarvitsisin someuran starttaamisessa apua. Tykkään vaikuttaa ihmisiin ja some on itselleni mieluinen alusta. En sopisi Slushiin puhuja keikalle. Se ei ole oma vahvuuteni. Arkisten, aitojen hetkien jakaminen, yhteisön rakentaminen ja suunnitelmallinen työ sen sijaan on juuri niitä asioita, jotka kohtaavat somevaikuttajan työssä ja omassa arjessani. Suuri kehitystyö on myös edessä sisällöntuotannon taitojen kanssa.

Vaikuttajat, joita itse seuraan, päivittävät somea hyvin aktiivisesti. He jakavat stooreihin paljon asioita arkipäivistään ja toisinaan avaavat syvemmin omia ajatuksiaan. Ajattelen, että rohkeimmat heistä ottavat kantaa ajankohtaisiin asioihin. Oman henkilöbrändin ylläpitämisen vuoksi on ajateltava paljon omaa sisältöään. Kenen kanssa toteuttaa yhteistöitä? Mihin asioihin ottaa somessaan vakavasti kantaa? Minkälaisen asiakaskokemuksen tarjoaa omille seuraajilleen?

Kirja antoi inspiraatiota ruveta tekemään töitä oman henkilöbrändin eteen ja ottaa omasta Instagram käyttäjästäni projektin. Somen opetteluun on tarjolla paljon työkaluja ja ihmisiä, jotka tuntevat somen kuin omat taskunsa. Esimerkiksi nimimerkki ”Brändiksi” tarjoaa paljon ilmaisia vinkkejä omassa Instagramissaan.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti