Google Digital Garage 

Kirjoittaja: Nella Manninen

18 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google

Teoriapisteet: 4

Markkinointi ei ole ollut minulle ykkös juttu, johon keskittyä. Nyt olen kuitenkin huomannut, kuinka tärkeää markkinoinnista on ymmärtää edes perusteet, jotta pystyy tekemään järkevää liiketoimintaa. Mielestäni markkinointi on osa myyntiä. Ympärilläni on paljon ihmisiä, jotka ovat markkinoinnin huippuosaajia ja minua alkoi ärsyttää, kun en ymmärtänyt mistä he puhuvat. Niinpä päätin tehdä asialle jotain. Tiimimme kesken olimme puhuneet Google Digital Garage – kurssista, koska meidän tiimissämme sen on suorittanut enemmistö. Kurssi oli saanut paljon kehuja, joten ajattelin, että se olisi täydellinen tapa opiskella digimarkkinoinnin perusteita. 

Hakukoneet markkinoinnin työkaluina 

En ollut aikaisemmin perehtynyt hakukoneisiin ollenkaan ja niistä olikin aika paljon opittavaa. Hakukonemarkkinointi sekä optimointi ovat todella käteviä markkinoinnin työkaluja. 

Niiden avulla ymmärsin kuinka tärkeitä esimerkiksi blogitekstit ja kuvatekstit ovat. Lasse halusi, että teemme todella paljon tekstiä nettisivujamme varten. Mitä enemmän sanoja on, sitä todennäköisemmin asiakkaan hakusanat osuvat meidän nettisivujamme kanssa yhteen. Kattavien tekstien avulla pystymme nousemaan hakutuloksissa ylöspäin. On myös tärkeää, että tekstit ovat relevantteja ja liittyvät tuotteeseesi/palveluusi. 

SEM ja SEO olivat tuttuja termejä Pyryn pitämien treenien pohjalta. Silti opin niistä vielä lisää kurssin aikana SEM eli (Search Engine Marketing/Hakukonemarkkinointi) tarkoittaa tekstimainontaa, joka tapahtuu hakukoneissa. SEM on maksullista markkinointia, mutta kuitenkin suhteessa edullista ja mahdollistaa tehokkaan digitaalisen näkyvyyden. SEM maksu perustuu klikkauksien määrään, eli et maksa tyhjästä. SEO eli (Search engine

optimization/Hakukoneoptiminti) avulla parannetaan ja kasvatetaan orgaanisen liikenteen määrää. Verkkosivun hakunäkyvyys kasvaa hakukoneissa SEO:n ansioista. Hakukoneoptimoinnissa pyritään samaan hakutuloksissa sivusi mahdollisimman korkealle. Kuvaavat hakusanat ja hakulausekkeet ovat tärkeitä. Kilpailu orgaanisen näkyvyyden parantamisessa on kovaa. 

SEM ja SEO:n lisäksi on olemassa display-mainonta. Display-mainonnalla tarkoitetaan erilaisten bannereita, joita näytetään digitaalisten mainosverkostojen kautta. Display-mainonnalla pystyt kasvattamaan brändisi tunnettavuutta sekä saavuttamaan loistavia tuloksia. Display-mainonta sopii hyvin lyhyt aikaisiin kampanjoihin ja myös uusien tuotteiden ja yritysten mainontaan. Mainonta sopii sekä mobiililaitteille, että tietokoneelle. Potentiaalisten asiakkaiden tavoittaminen on helppoa, mutta kalliimpaa kuin hakukonemarkkinoinnin avulla. 

Suunnitelmallisuus ja analytiikka

Kun haluat alkaa markkinoimaan tuotettasi tai yritystäsi netissä, tärkeintä on muistaa suunnitelmallisuus. Suunnittele kampanjasi ja mainoksesi hyvin ja rajaa kohderyhmäsi. Onko tavoittelemasi asiakkaat lähellä vai kaukana, miehiä vai naisia, nuoria vai vanhoja? Mitä tarkemmin suunnittelet ja kohdennat markkinointiasi, sitä tehokkaampaa se on. Saat parhaat tulokset edullisesti suunnitelmallisuuden avulla. 

Kun kampanjasi on tullut päätökseen, on hyvä tutkia tulokset ja seurata konversio prosenttia. Konversio on kampanjalle asetettu tulos eli siis mitattavaa toimenpidettä sivustolla. Konversioita voi olla esimerkiksi suoritettu ostos tai linkin klikkaus. Myös kampanjan aikana voit seurailla asiakkaittesi käyttäytymistä verkkosivuilla ja katsoa minkälainen mainos puree yleisöösi parhaiten. Analytiikan tulosten perusteella näet mitä kampanjoita kannattaa uusia ja mitkä kampanjat eivät toimineet halutulla tavalla. Kampanjoiden kanssa pääset olemaan luova ja testailemaan, joka tekee siitä mielestäni mielenkiintoista. 

Laajentuminen ulkomaille 

Kurssin lopussa käytiin läpi mitä yrityksen on hyvä tehdä, jos ulkomaille laajentuminen kiinnostaa. Meidän pitkän tähtäimen suunnitelmissa on kansainvälistyä. On hyvä tehdä ammattikääntäjän kanssa käännös verkkokauppaan ja tutkia erilaisten työkalujen avulla missä päin maailmaa potentiaaliset asiakkaat sijaitsevat. Verkkosivut on myös hyvä muuttaa kulttuurin mukaisesti eikä vain suoraa kääntää sanasta sanaan ja käyttää samoja toimintoja. Kansainvälistymiseen tietenkin liittyy myös paljon muuta kuin markkinointia. 

Opit ja kopit

Kurssi oli todella opettava, helppo käyttöinen ja mukava tehdä. Oli kiva vaihteeksi tehdä myös itsenäistä opiskelua. Uskon, että tulevaisuudessa käyn samantapaisia kursseja lisää. Varsinkin kun Tiimiakatemia loppuu ja haluan silti pitää oppimisen arjessa mukana. Oppimani tuo minulle hyvät eväät työelämään ja auttaa minua hahmottamaan isompia kokonaisuuksia. Haluan tulevaisuudessa myös olla enemmän meidän oman yrityksemme markkinoinnissa mukana, jota nyt on hoitanut lähinnä Lasse ja Sussu sekä Moona on ollut hyvänä apukätenä. Markkinointi ja varsinkin digimarkkinointi on hyvin mielenkiintoista ja siinä on aina lisää opeteltavaa ja kehittymisen varaa. Vaikka markkinoinnista ei vieläkään tullut mulle sitä ykkös juttua, voin myöntää, että mielenkiintoni markkinointia kohtaan nousi huomattavasti. 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti