Myyntikolmio

Lähdeteos: Myyntikolmio

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jyrki Jokitalo

Teoriapisteet: 2

Myyntikolmio kirja antaa aika perus muistutuksia myynnistä. Myyjänä haluan päästä kehittämään itseäni entisestään ja löytämään itselleni oikeat tavat myydä. Kirja antoi vinkkejä, kuinka päästä myynnissä eteenpäin.

Omia myyntikokemuksia minulta löytyy Prismalta ja Sokokselta. Olen työskennellyt Myyjän nimikkeellä melkein viisi vuotta. Vaikka suurin osa työtäni on ollut asiakaspalvelua, mutta myyntiä siinä on tapahtunut koko ajan. Veikkauksen myynnissä lisämyynti oli jokapäiväistä. Viimekesän työskentelin golfklubilla ja pääsin haastamaan uudenalan saralla itseäni. Vaikka työnimike oli kahvila- ravintola työntekijä, niin kyllä siinä myyntiä tehtiin silti ja paljon. Olen päässyt myymään myös akatemian aikana, jota en ole välttämättä edes tajunnut myynniksi. Mutta jälkeenpäin kun on ajatellut, niin ei projekteja tule ilman myyntiä. Olen laitellut sähköposteja ja monet ovat vastanneet ’’kiitos mielenkiintoisesta viestistä’’. Tämä vastaus on laittanut ajattelemaan, sitä miten erilaisia myyntejä on. Hyvä esimerkki on myös joulun alta, kun tuntematon numero soitti minulle ja kertoi saaneen minun yhteystietoni kauppakeskusjohtajalta. Eli vaikka myisin toiselle saattaa kauppa syntyä muualle. Myös myynnissä suosittelut ovat yksi iso tekijä, sillä asiakaskokemus kantautuu asiakkaidenkin kesken eteenpäin.

Myynnin tärkeimpiä tekijöitä on huomata asiakkaan tarpeet. Jos mietitään tilanne, jossa olen myymässä asiaa ihmiselle, joka sitä ei oikeasti tarvitse, tulee kaupanteosta hyvin vaikeaa ja epäluonnollista. Toisin kun kauppa ihmisen kanssa, jolla on jo jonkinlainen tarve asialle. Silloin myyminen syntyy nopeammin ja myynnistä tulee vuorovaikutteisempaa. Tarpeita pystyy luomaan asiakkaille, mutta fakta on se, ettei ihminen osta mitään, ellei oikeasti sitä tarvitse. Kuvitellaan vaikka tilanne, jossa minulle ollaan myymässä ruohonleikkuria. En minä sillä mitään tee, koska parvekkeellani on vain harmaa parvekematto, eikä juuri istutettu nurmikko. Myynnissä yksi hyvä kikka on myydä asiakkaan omien oivallusten kautta, sillä silloin myyntitilanteesta tulee paljon käytännönläheisempi ja luotettavampi.

On totta että on hyviä ja huonoja myyjiä ja se että lahjakkaammat myyjät osaavat lukea asiakkaita paremmin ja mukautua ympäristöön kun ympäristöön. Olen itse huomannut myyjänä sen, ettei saa kiireen mennä myynnin edelle. Esim. teatterilippuja myydessä jono kertyi ja apua ei ollut saatavilla. Ajattelin että ihan sama, haluan myydä asiakkaille hyvät paikat ja näyttää rauhassa istumakarttaa mihin paikka sijoittuu, sekä ohjeistaa alueelle menosta. Huomasin, että yleisesti ottaen muut ovat malttamattomia odottaessaan vuoroa, mutta kun oma vuoro tulee, palellaan heitä ihan yhtä pitkään ja heidän asiansa on ihan yhtä monimutkainen. Ymmärtäisin ärtymyksen siinä, jos tiskillä menee viisi minuuttia, kun itselläsi olisi vain 3 sekunnin asia. Asia, jonka huomasin myyntitilanteissa, oli myös se, että palvelemani asiakas saattaa itsekin ruveta hätäilemään jonon synnystä. Tällaisissa tilanteissa olen sanonut suoraan, ettei ole mikään kiire ja muut voivat odottaa. Näin luon asiakkaalle rauhallisen fiiliksen, luottamuksen ja itse olen sopeutunut ympäristöön, vaikka ruuhka huutaa päälle.

Olen hyppäämässä kesäksi uuden haasteen pariin golfklubille esimieheksi. Kokemus ravintola-alalta on pyöreä 0 ja koulutusta ei ole. Olin viime kesän siellä perus duunissa, mutta hoidettuani työn huolella tarjottiin minulle korotusta. Tämä jännittää myös myynnillisesti, sillä tulen vastaamaan kaikesta mitä myymme, miten myymme ja milloin myymme. On pystyttävä siis hyppäämään aivan uuteen ja tuntemattomaan, uusien ihmisten kanssa ja vielä opettamaan heille, miten talossa toimitaan. Palvelun täytyy olla tasalaatuista ja erittäin laadukasta. En halua, että joudumme myymään ’’ei oo’’:ta, sillä se on inhottava tilanne niin asiakkaalle, kun myyjällekin. Tätä tapahtui viimekesänä turhan usein. Hyvä juttu tässä on se, että muistan kehityskohdat viimekesästä ja siitä on hyvä lähteä parantamaan, mutta samalla pitää muistaa taloudellinen näkökulma pitää mukana ja muistuttaa itselle ettei kaikkea voi saada vaikka haluaisi. Klubilla on paljon myös suuria kisoja, jossa liikkuu isot summat rahaa, ja nämä ovatkin haasteita siinä, että pystymme myymään laadullisesti rahoille vastinetta ja olla suomen paras golfklubi. Tiedän sen, että me pystymme yhdessä tekemään myynnistä hyvän ja luottamaan toistemme tekemisiin ja uskon siihen, että asenne ratkaisee. Asenne nimittäin ratkaisee monessa asiassa. Vaikka ei osaisi, mutta on päättänyt, että tätä minä teen, silloin se onnistuu. Olen myös itse tätä tehnyt ja tulen nytkin tekemään ja tuntuu että silloin saa vielä suuremman onnistumisen tunteen, kun ei ole omasta mielestä hyvä, mutta onkin pystynyt siihen täydellisesti. Täytyy tietää oma lähtötaso ja olla avoin sen suhteen, sillä silloin sinua osataan myös neuvoa ja avun pyytäminen on helpompaa. Pitää osata keskittyä olennaisiin asioihin ja jättää siinä hetkessä turhat asiat myöhemmäksi, tai antaa ne jollekin toiselle hoidettavaksi. Täytyy olla päämäärätietoinen, jotta pääsee kohti tavoitteita ja onnistumisen tunteita. Pitää harjoitella ja syventää omaa osaamistaan muilta, eikä kadehtia, sillä silloin oma oppiminen jää toiseksi. Täytyy löytää itselleen luontevia tapoja työskennellä ja kehittää itseään jatkuvasti. Asioiden ennakointi ja niihin tarpeeksi aikaisin reagointi helpottaa itseä ja muita, sekä antaa myös asiakkaille hyvän kuvan. Näin minä uskon, että jokainen voi tulla huippumyyjäksi ja pystyy mihin vain.

Myynti on jatkuvan oppimisen matka ja siinä tullaan koko ajan paremmaksi kun sitä vain tekee.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti