Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Annika Antikainen

27 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim & Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen meren strategia on strategiatyökalu, jonka perustuu Harvardin tutkijoiden W. Chan Kimin ja Renée Mauborgnen tehtyyn tutkimukseen.

Sininen meren tavoitteena on saada kustannukset ja arvo tasapainoon, niin ettei hinta ole tärkein kilpailutekijä. Se viittaa markkinoihin, joilla kilpailu on vähäistä tai lähes olematonta. Strategian toteuttaminen vaatii valtavaa innovointia ja jatkuvaa kehitystä.

Punainen meri on kilpailtua markkina-aluetta, jossa yritykset kilpailevat toisiaan vastaan ja taistelevat jo olemassa olevista asiakkaista.

Sinisen meren strategian hyödyt:
Se antaa yrityksille innovatiivisuuden siivet löytää uusia markkinarakoja. On tärkeä oppia ymmärtämään asiakkaitaan entistä paremmin. Sen sijaan että kilpailtaisiin samoilla kilpailutekijöillä kuin muut, täytyy keskittyä luovuuteen ja rohkeuteen ja uskaltaa kyseenalaistaa vanhoja toimintatapoja.

Tarkoituksena on välttää veristä kilpailua ja mahdollistaa yritystä luomaan oman markkinan, jolla yritys voi kasvaa ilman suoraa kilpailua ja hintasotaa. Innovaatiot voivat avata uusia mahdollisuuksia ja auttaa kasvamaan yritystä.

Sinisen meren strategian haitat:

Uuden markkinan luominen tai olemassa olevien markkinoiden uudelleen muokkaaminen voi olla riskialtista yritykselle. Jos yrityksen innovointi epäonnistuu, se voi aiheuttaa merkittäviä kuluja ja vahingoittaa yrityksen mainetta pahimmassa tapauksessa. On myös tärkeää ymmärtää se, että uuden markkinan luominen voi vaatia suuriakin investointeja mikä tarkoittaa silloin kustannusten nousua. Resilienssi kyky on tärkeä taito uuden edessä ja se ei ole kaikille itsestään selvää. Myös kilpailun syntymisen riski on olemassa. Nykymaailmassa käytännössä kaikki matkivat toisiaan ja uuden luominen onkin nykymarkkinoilla vaikeampaa. Kilpailijoiden on helppo seurata perässä ja hyödyntää samoja markkinoita omassa tekemisessään. Jos näin tapahtuu, on uusi kilpailu syntynyt.

Yhteenvetona siis sinisen meren strategian avulla voidaan luoda uusia markkinoita, tunnistaa asiakkaiden tarpeita, välttää kilpailua, olla luova ja hallita kustannuksia. On kuitenkin tärkeää miettiä hyödyt ja haitat huolellisesti, ettei kaikki kännykkään päälaelleen.

Sinisen meren strategian yksi minulle entuudestaan tuttu työkalu on supista, poista, korosta ja luo. Tämän avulla yritys pystyy tutkimaan neljän alueen ympärillä mitä heidän tulisi tehdä löytääkseen uusia markkina-alueita ja uusia innovaatioita.

Supista: Mitä voisi karsia pois?

Poista: Mikä poistetaan kokonaan?

Korosta: Mitä pitäisi vahvistaa?

Luo: Mitä uutta?

Tätä neljän kysymyksen polkua olemme hyödyntäneet tiimissämme palautteiden annon yhteydessä vähän muokatulla tavalla. Se on toiminut siihenkin hyvin, sillä silloin oikeasti joutuu miettimään toista ihmistä selkeiden kysymysten kautta. Työkalua pystyisi hyödyntämään myös hyvin synnytysten teossa, sillä se selkeyttäisi asiakkaalle sitä miksi johonkin ratkaisuun on päädytty.

Miten voisin parantaa omaa toimintaani golfklubilla?

Supista – Kun asioita on paljon meneillään yhtä aikaa, niin priorisoida asiat tärkeysjärjestykseen. Eli supistaa työtehtäviä yhdeltä päivältä ja aikatauluttaa tekemistä. Jos jonkin asian joku muu voisi hoitaa niin ohjata tehtävän hänelle.

Poista – Epämukavista asioista keskustelunpelko. Tämä taito toki karttuu vain tekemällä ja voisikin ehkä todeta, että olen ollut onnellinen, ettei minun ole tarvinnut montaa tämmöistä käydä työssäni. Tiimissämme paljon puhuttu ’’Asiat riitelevät, ei ihmiset’’ on hyvä lause muistaa näissä. Toki jos tilanne olisi, että ihmiset riitelevät niin silloin asia selvitettäisiin eri tavalla.

Korosta – Palautteenantokulttuuria pitäisi lisätä. Meilläkin on kuitenkin pieni tiimi niin palautteen saaminen on tärkeää, jotta työnteko on sujuvaa. Luottamus työporukkaan on avainehto pienessä tiimissä työskentelyyn, joten sen korostaminen ei voi unohtua.

Luo – Uusia toimintatapoja. Palkitseminen on mielestäni hyvin kannustavaa työssä, jossa myydään. Klubille voisi luoda jonkinlaisen portaikon myyntitavoitteista ja jos niihin päästään siitä palkitaan. Palautteen antoon voisi innovoida päivää piristävän mallin. Esimerkiksi iltavuoro jättää aamuvuorolaiselle viestin ja toisin päin.

Tästä inspiroituneena voisinkin hyödyntää näitä kysymällä työntekijöiltäkin nämä kysymykset!

Aion ottaa sinisen meren strategiaan kuuluvia työkaluja käyttöön tulevana kesänä golfklubilla. Niin kuin aiemminkin olen reflektioissani sanonut, niin markkinoinnille täytyy tehdä iso muutos. Golfklubeilla ei hirveästi ole Suomessa esim. Tiktok tilejä, joihin julkaistaisiin samaistuttavaa ja informatiivista sisältöä. Tämä ei varsinaisesti mene tähän, sillä uusi markkina-alue tämä ei ole, mutta kilpailua siellä ei vielä ole paljoakaan. On siis hyvä sauma nousta ja olla paras tiktokkaava golfklubi. Hyvänä esimerkkinä tähän voisi nostaa Kympin Matiaksen, joka luo tiktok videoita Kympin K-marketista ja on sitä kautta erottunut kilpailijoista markkinoinnin saralla.

Koen että olemme pystyneet tarjoamaan ainutlaatuista asiakaskokemusta ja sitä kautta erottuneet muista kilpailijoista. Tämä on yksi isoista valttikorteistamme ja sitä täytyy vaalia. Kauden lopussa asiakkaille voitaisiin lähettää kysely ja kartoittaa sitä kautta, kuinka olemme onnistuneet palvelemaan heitä ja tarjoamaan heille yksilöllistä palvelua. Tätä kautta saisi dataa ja asiakasymmärryksen mustaa valkoiselle.

Kirja antoi paljon hyvää oppia ja inspiroi innovoimaan entistäkin enemmän. Kirjan oppeja pystyy hyödyntämään synnytyksissä hyvin, sekä oman akatemian jälkeisen elämän suunnittelussa. Haluanko jäädä punaiselle merelle vai siirtyä siniselle merelle? Mitä minun pitää luoda ja korostaa tai poistaa ja karsia matkalla, jotta pääsen sinne, minne haluan?

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti