Myyntikapina

Kirjoittaja: Teemu Vänttilä

13 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikapina

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 3

Myyntikapina                                                      Teemu Vänttilä

Kuuntelin Mika D. Rubanovitschin kirjan Myyntikapina. Mika D. Rubanovitsch yksi Suomen johtavimmista myyntivalmentajista sekä tietokirjailija. Kirjassa käydään läpi nykyaikaisia ja moderneja myynnin eri välineitä ja myös markkinoinnin automaatioita. Olin luottavainen, että saan kirjasta monipuolista tietoa ja myös erilaisia käytännön esimerkkejä. Niin sainkin, mutta kirjassa oli myös paljon ns. ylimääräistä tekstiä, minun mielestäni. Olisi ollut ehkä helpompi lukea kirja, koska silloin voin valita lukemaani ja poimia kirjasta eri asioita, jotka ovat minusta kiinnostavia. Kuunnellessa kirjaa täytyy pysyä koko ajan kuulolla, koska sisällöstä ei ole etukäteen tietoa.

 Olen pitänyt markkinointia ja myyntiä aina eri asioina. Niin ne myös ovatkin, mutta tarkemmin pohtiessa ne ovat todella riippuvaisia toisistaan. Varsinkaan ilman markkinointia, ei saavuteta täydellistä myyntipotentiaalia. Myös tiimeissäkin ja työelämässäkin markkinointi ja myynti ovat eri osa-alueita. Molemmilla osioilla on omat vastuut ja vastuuhenkilöt, mutta yhteistyö näiden välillä on korvaamatonta. Kirja sai minut tajuamaan, että myös yksi ihminen voi yhdistää myynnin ja markkinoinnin työssään ja näin tehdä työstään ja tekemästään paljon tehokkaampaa.

Kirjassa kerrottiin CRM-järjestelmästä, joka tarkoittaa järjestelmää, jossa kontaktit, myynnit ja tuottavuuden hallinta on yhdistetty. Yksi CRM-järjestelmistä on Hubspot. Meidän tiimissämme se ei ole vielä käytössä, eikä siitä ole myöskään puhuttu. Seuraamme tiimissämme asiakaskäyntien määrää, mutta emme sitä, keneen olemme yhteydessä ja ketä olemme tavanneet. En täysin tiedä miten hubspot toimii, mutta voisin uskoa sen olevan hyödyllinen myös meille. Jos yritämme kartoittaa asiakkaita jonkun saman asian äärellä, voi helposti tulla tilanne, jossa kaksi eri tiimiläistä kontaktoi samaa asiakasta ja se on mielestäni aika noloa, eikä anna hyvää kuvaa asiakkaalle. Hubspotin avulla näin ei luultavasti tapahtuisi.

Kirjasta jäi minulle hyvin mieleen, kuinka tärkeää on nykypäivänä keskittyä sosiaalisen median sisältöön. Sosiaalisen median avulla ihmisten saavutettavuus voi olla todella paljon suurempi kuin muilla keinoin. Instagram, Facebook, Youtube ja TikTok ovat hyviä esimerkkejä. Esim. oikeanlainen ja hyvin tehty Instagram markkinointi on todella paljon kannattavampaa kuin esim. lehtimainos. Ihmisten saavutettavuus on luultavasti paljon suurempi. Toki riippuu myös paljon siitä, mitä olemme markkinoimassa ja siksi onkin olennaista ensin tajuta, että missä oikea kohderyhmä on. Eläkeläisten kerhotoimintaa on turha mainostaa TikTokissa.

Asiakaslähtöinen myynti on monen kauppatilanteen valtti. Ihmiset haluavat kuulla myytävän tuotteen tai palvelun selkokielellä ja yksinkertaisesti. Myytävän asian ei tarvitse välttämättä olla yksinkertainen, mutta se pitää myydä yksinkertaisesti. Työskennellessäni puhelinmyynnissä aikoinaan sorruin itsekin välillä liialliseen puhumiseen. Saatoin lukea litaniaa paperista kaksi minuuttia ja sen jälkeen asiakas kysyi, että mitäs oikein olen siis myymässä. Kauppatilanteeseen vaikuttaa myös myyjä, koska asiakas haluaa ostaa aina ihmiseltä, eikä yritykseltä. Asiakkaalle on hyvin tärkeää saada yhteys myyjään ja hän haluaa tulla ymmärretyksi, asiakas siis haluaa, että myyjä ymmärtää juuri hänen tarpeensa. Myyjän on oltava kauppatilanteessa reilu asiakasta kohtaan, koska vääristely ja totuuden muokkaaminen ei tuo pitkäaikaisia vakioasiakkaita. Itsekin asioidessani esim. puhelinliikkeessä haluan, että myyjä on ihminen, joka ymmärtää minua, eikä hän yritä kieroilla minulle.

Otan kirjasta mukaan paljon eri vinkkejä. Uskon, että tulevaisuudessa tulen olemaan monessakin eri kauppatilanteessa ja haluan olla siinä itse rehellinen, olen sitten myyjän tai asiakkaan roolissa. Se useimmiten johtaa haluttuun lopputulokseen. Tavoitteena on hyödyntää kirjan oppeja etenkin Tiimiakatemialla ja varsinkin omissa projekteissani. Sain myös markkinoinnin eri keinoja muistiin. Minun tulee markkinoinnissa löytää tuotteelle tai palvelulle oikeat kanavat, jotta voin saavuttaa maksimaalisen tuloksen myynnissä. Myös markkinoinnin sisällön tulee olla tarkoin mietitty. Vaikka oikea markkinointikanava olisi löytynyt, mutta jos sisältö ei ole kiinnostavaa, ei markkinoinnista ole tippaakaan hyötyä. Kirja muutenkin ole hyvä motivaationlähde, koska se sai minut innostumaan, etenkin markkinoinnista. On paljon juttuja mitä en ole aiemmin tajunnut, mutta nyt minulla on hyvä mahdollisuus lähteä kokeilemaan ja toteuttamaan niitä käytännössä.

You May Also Like…

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Valmentava johtajuus

Valmentava Johtajuus Mitä valmentava johtajuus on, tai mitä se käytännössä tarkoittaa? Valmentava johtajuus tarkoittaa...

Inhimillinen strategia

Maailma ja ihmiset muuttuvat Ihmisten arvot sekä maailmankatsomus on muuttunut vuosikymmenien aikana. Ennen ihmisten...

0 kommenttia

Lähetä kommentti