Myyntikapina

Kirjoittaja: Hepola

26 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Keskellä Tiimiakatemian hälinää heräsi yksi kaunis päivä kaipuu takaisin puhelinmyyntihommiin, kun pari vuotta sitten vietin hetken aikaa DNA:n puhelinmyynnissä niin aika on vihdoin kullannut muistot. Ajattelin siitä innostuneena lukea myyntiaiheisen kirjan, jotta pääsisin taas hieman syvemmälle myyntityötä ja löysin Myyntikapina-kirjan, totta kai tuli aika nopeasti vastaan hakutuloksissa.

 

Mika D. Rubanovitsch on liikkeenjohdon konsultti, yritysvalmentaja ja kirjailija. Yli 20 vuoden kokemuksen avulla, hän on kirjoittanut kymmenkunta kirjaa. Jään innolla odottamaan mitä kirja tulee kertomaan juuri minulle. Kirja jakautui vahvasti osa-alueisiin, joista valitsin parhaat ja avaan niitä laajemmin.

 

Tekoäly

 

On helppo ajatella, että tekoäly tulee muuttamaan myyntityötä tulevaisuudessa, edes robotit eivät ole poissuljettu ajatus. Mutta ei se aivan niin korkealentoista ole, sovellukset, alustat ja digitalisaatio ovat auttaneet myyntityön tekemistä jo lähivuosien aikana. CRM-järjestelmät, tietojenhakuohjelmat ja automaattinen suodatus kontakteihin on vapauttanut aikaa myyjien oikeaan tekemiseen eli myymiseen sekä ihmisläheiseen kontaktointiin. Digimarkkinointi on vielä aivan oma kategoriansa, Facebook, Instagram ja kaikki muutkin sosiaalisen median alustat ovat täynnä mainoksia nykyaikana. Jos ihmiset altistuvat yrityksen mainoksille useita kertoja päivän aikana, he saattavat tehdä jopa aloitteen yritystä kohtaan tai ainakin kuuluisat ostohousut jalassa, kun myyjä ottaa yhteyttä heihin. Muutos on jo tapahtunut mutta paljon tulee vielä muuttumaan, ehkä eniten konservatiivisilla aloilla.

 

Osaavatko suomalaiset myydä?

 

EI! Harvat osaavat mutta useimmat vaan valitettavasti eivät osaa. Suomalaiset ovat hiljaisia, sisäänpäin kääntyneitä ja tunnepohjaisia myyjiä. En osaa edes itse sanoa kuinka paljon uskon omiin lahjoihin myyjänä, vaikka se on ollut jo useamman vuoden lähellä sydäntä hyvien puheenlahjojen vuoksi. Uskon kuitenkin tiimiyritykseemme koska meille on kohtalaisen paljon kokemusta kylmämyynnistä, joka on kuitenkin ehkä se haastavin myynnin ala. Rubanovitsch mainitsi kirjassa ajatuksen, että myyjän pitäisi olla mukana tuotekehitysprosessissa. Näen ajatuksessa paljon hyvää pelkästään myyjän motivaation kannalta, kuinka helppoa on myydä tuotetta, jonka tunnet kuin omat taskusi ja olet ehkä myös saanut sanoa, että minkä värinen siitä tulee. Usein kun keskustelemme tiimissä jostain ideasta tai tuotteesta, koen roolini olevan jalostamassa tietoa eteenpäin.

 

Hyvän puhelun tunnuspiirteet

 

Ole persoonallinen! Kukaan ihminen ei halua kuulla puhelimen toisesta päästä robottimaista ääntä, joka alkaa heti vastaamisen jälkeen kauppaamaan jotakin tuotetta. Rutiinit auttavat viemään laatua paremmaksi mutta se ei tarkoita jokaisen puhelun hoitamista samalla tavalla. Itse myyjänä tykkään leikitellä sanoilla ja murteilla mutta samalla pysyn tiukasti asiatyylisenä sekä tarpeeksi selkeänä etten joudu myymään tuotteita kahdesti oman sönkötyksen vuoksi. Olen kerennyt huomaamaan, että jokaisella tyylillä pystyy myymään yhtä tehokkaasti mutta ehkä tässä haluan korostaa hyvien tapojen opettelua sen vuoksi, että saisit helpotettua omaa myyntityötäsi. Tervehdi, kerro mistä soitat ja minkä takia, esitä retorinen kysymys, jolla varmistat, että asiakas ei lyö luuria korvaan ja olet valmis aloittamaan kartoituksen sekä myynnin.

 

Dialogitaidot

 

Kun puhut suullasi ja yrität puheidesi avulla saada myytyä, on pakko tiedostaa dialogin peruselementit, jotta sinut ymmärretään kohteliaana mutta tehokkaana myyntitykkinä. Kuuntele, kunnioita, puhu suoraan ja odota vuoroasi. Aika pitkälle päästään jo pelkästään Tiimiakatemialla käsiteltävien oppien avulla. Kerro asiakkaalle tarkasti kaikki tiedot palvelusta, älä yritä päästä sieltä mistä aita on matalin. Käyttäydy kunnioittavasti niin saat itse kunnioitusta, myyntityö on vaan toisen osapuolen vakuuttamista omasta tuotteesta.

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti