Menesty digimarkkinoilla

Kirjoittaja: Aulis Mertaniemi

10 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Menesty digimarkkinoilla

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Komulainen

Teoriapisteet: 3

Aloin lukemaan Komulaisen Minnan kirjaa Menesty digimarkkinoilla, koska minua kiinnostaa digimarkkinointi ja digimarkkinoinnilla on suuri vaikutus yrityksen menestykseen. Kirjasta opin kuinka voin ottaa käyttöön jo valmiiksi testatut konstit parantaakseen some näkyvyyttä. Sosiaalinen media on erittäin halpa ja tehokas tapa nostattaa yritys samojen alojen massasta.

Kirjan alussa Komulainen kertoo digiajan kaupallistamisen kaavasta ARVO.

A = asiakkaan unelmat

R = resurssit ja liiketoiminta logiikka moottorina

V = verkoston voima

O = ominaisuudet

ARVO:ssa kiteytyvät koko digiajan muutosten ymmärtäminen ja haltuunotto. Kaavassa tärkein ei ole tuote ominaisuuksineen, vaan lähtökohtana on asiakas.

Luvussa Menesty digimarkkinoinnissa kerrotaan viidestä virheestä mitä voit tehdä digimarkkinoinnissa, jotka ovat:

1.Et ole läsnä sosiaalisessa mediassa

Tämä virhe on yleinen, koska yleensä vastaan tulee ajan, resurssien ja osaamisen puute varsinaisen liiketoiminnan ohella. Se on käytännössä helppo korjata palkkaamalla somevastaavan yritykseen, joka hoitaa yrityksen someja. Esimerkiksi meidän tiimillämme on Instagram tili, jonne tulee säännöllisesti postauksia.

2. Keskityt yhdensuuntaiseen viestintään ja unohdat vuorovaikutuksen

Voit aktivoida seuraajia jakamaan kokemuksiaan sekä kommentoimaan kuviasi erilaisilla konsteilla. Ainakaan tällä hetkellä meidän tiimimme Instagram tilillä ei ole näin tehty, mikä on hieman harmi. Tällä vinkillä saisi varmasti enemmän seuraajia sekä näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa

3. Panostat vain uusien asiakkaiden hankintaan etkä markkinoi nykyisille asiakkaille

Digimarkkinoinnissa uusien asiakkaiden kalasteluun yleensä menee vain aikaa sekä rahaa hukkaan, vaikka yleensä kannattaisi panostaa enemmänkin jälleenmyyntiin, johon sosiaalinen media antaa loistavat eväät. Tämä yllätti itseäni näistä kohdista eniten, sillä olin aina uskonut, että uusien asiakkaiden näkyvyydellä pääsisi parempiin tuloksiin.

4. Et kohdenna mainostasi oikein

Kannattaa tarkkaan miettiä mille ryhmälle haluaa mainostaa tuotettasi. Kohderyhmän määrittely on todella helppoa somessa. Voit esimerkiksi määritellä alueen, iän ja sukupuolen mukaan. Jos tuotteesi on skeittilauta niin kannattaako sitä vanhoille ihmisille mainostaa?

5. Et seuraa ja hyödynnä dataa

Kuuden tunnin sometyö viikossa tuo 66 prosenttia enemmän liidejä ja parantaa 61 prosentin verran hakukonelistausten sijoitusta. Näin ollen tunti sometyötä päivässä pitää liidikonetta yllä. Datan seuraaminen ja sen hyödyntäminen on yllättävän helppoa, vaikka se voi aluksi kuulostaa todella vaikealta ja tylsältä aiheelta. Esimerkiksi Google tarjoaa todella hyvät sovellukset vaikkapa Google Ads, joka on hakusanamainonnan hallintatyökalu. Kuusi tuntia viikossa on kuitenkin todella pieni aika, jos hyödyt ovat noinkin suuret.

Sosiaalisesta mediasta on tullut entistä merkityksellisempi yritysten kannalta. Sprout Socialin mukaan 74 prosenttia kuluttajista tekee ostopäätöksiä sosiaalisen median tarjoaman tiedon perusteella. Sosiaalisella medialla pidetään yllä nykyään yhä enemmän ystäviimme yhteyttä. Kuluttajista 80 prosenttia ostaa tuotteita ystävien suosituksien kautta. Somevaikuttajia kannattaa myös hyödyntää markkinointiin, sillä tutkimuksen mukaan vaikuttajien vuoksi 39 prosenttia innostui ostamaan tuotteita tai palveluita heidän palautteiden perusteella.

Uskon kun hyödynnän näitä oppeja sekä koppeja minun henkilökohtaisessa, tiimiyrityksen tai liikeidean sosiaalisessa mediassa, niin saan enemmän näkyvyyttä siellä. Pidän somea todella tärkeänä nykymaailmassa, sillä somea käyttää oikeastaan jokainen ihminen päivittäin ja se on halpa tapa erottua massasta. Muutenkin sosiaalisenmediasta, kun mennään SEO:n (hakukoneoptimointiin) voi tämä kuulostaa todella vaikealta asialta näin äkkiseltään, mutta kun kävin toisten tiimiyrittäjien pitämällä SEO-kurssilla huomasin, kuinka yksinkertaisilla ja pienillä asioilla saat hakukoneessa näkyvyyttä. Mikä lisää sitten sosiaalisenmedian näkyvyyttä.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti