Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

25 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

(Markkinoinnin koulutusohjelma)

Valitsin luettavaksi markkinoinnin uudet 4 p:tä. Meillä pidettiin keväällä perusopintojen aikana markkinoinnin treenit, jossa useammat tiimiläisemme olivat lukeneet tämän kirjan. En kuitenkaan saanut tästä kirjasta muiden kertomana kuin pienen pintaraapaisun. Treeneistä jäi mieleen se, että tämä kirja voisi olla tarpeellinen tulevaisuuden markkinointiprojekteja varten.

Jo vuosikymmeniä on käytetty aiempaa markkinoinnin 4 p:n mallia. Maailma kehittyy ja yritysten täytyy kehittyä siinä mukana pärjätäkseen. Markkinoinnin uudet 4 p:tä auttaa yritystä ihmisläheisempään ajatteluun ja lähestymiseen. Tämä uusi malli ei ole tullut korvaamaan tuota vanhaa toimivaa, vaan tämä on lisäosa siihen. 

Käydäänpä läpi nämä markkinoinnin uudet 4 p:tä. Mietin jokaisessa kohdassa, kuinka näitä voisi hyödyntää Projektitoimisto Arten kanssa.

People – Ihmiset

Kaiken A ja O on ihmiset. Mikään yritys ei toimi ilman ihmisiä, ei ilman työntekijöitä eikä ilman asiakkaita. Asiakaskeskeinen ajattelu yrityksessä tuo varmasti vielä enemmän asiakkaita. Kun yritys panostaa asiakaskokemukseen, se nousee yrityksen kilpailueduksi. Yrityksellä täytyy olla erittäin hyvä asiakastuntemus, jotta markkinointi toimii. Ei ole yritystä, joka miellyttäisi jokaista ihmistä. Siksi täytyy tunnistaa omat asiakkaat ja sisäistää heidän tarpeensa ja ajatuksensa. Tässä hyvänä esimerkkinä on kirjassakin useasti mainittu teknologiayritys Apple.

Kirjassa nostettiin useammassakin kohdassa esimerkiksi Apple. Se jakaa mielipiteitä hyvin paljon. Minä olen Applen suurkuluttaja. Applen tuotteiden käyttöjärjestelmän yksinkertaisuus ja esteettisyys on yksi asia minkä takia käytän niitä. Toinen asia on se, kuinka hyvin esimerkiksi puhelin ja tietokone toimivat yhteen. Saan nopeasti tarvittavat tiedostot siirrettyä laitteesta toiseen ilman sen suurempaa vaivaa. Apple on siis saanut ainakin minut vakuutettua toimivuudellaan, jonka vuoksi tulen olemaan jatkossakin heidän asiakkaansa. 

Tiimimme kanssa meidän täytyy ehdottomasti miettiä, kuinka Arte olisi asiakaslähtöinen ja helposti lähestyttävä yritys. Meidän täytyy keskittyä siihen, että jokainen tiimistämme tietää Arten arvot ja toimii niiden mukaisesti. Jokainen potentiaalinen asiakkaamme tulee kohdata asiakaslähtöisesti. 

Purpose – Merkitys

Jokaisessa yrityksessä täytyy miettiä, mitä varten yritys tai brändi on perustettu sekä mikä sen tarkoitus on. Millä tavalla yritys voi olla merkityksellinen? Jokaisen yrityksessä toimivan täytyy tietää yrityksen perusteet ja toimintatavat, jotta se näkyy asiakkaalle. Merkitys yrityksessä ei tarvitse olla maailmaa pelastava, mutta sen täytyy antaa jonkinlaista merkitystä asiakkaalle. 

Me olemme tarkkaan miettineet jo keväällä Arten arvot. Meidän olisi hyvä miettiä myös Arten visiota, tarinaa sekä meidän brändilupaustamme. Meidän on helpompi markkinoida meidän palveluitamme, kun olemme ensin itsellemme kiteyttäneet nämä kuntoon. Meidän täytyy myös itse pitää brändiämme merkityksellisenä.

Passion – Intohimo

Kun miettii omaa arkea, on tärkeä löytää intohimon kohteita. Asioita, jotka kutkuttavat ja kiinnostavat. Jos mietitään työelämää, loppujen lopuksi työnteosta ei tule mitään, jos siihen ei ole minkäänlaista intohimoa. Yrityksen täytyy löytää intohimo tekemiseen, sen löydyttyä se näkyy myös asiakkaille. Kun tekeminen on merkityksellistä, se on helpommin myös intohimoisempaa.  

Niin kuin jo ylempänä mainitsin, tiimissä on kaikkien hyvä sisäistää mikä on Arte ja mitkä ovat meidän arvomme, visio, missio, brändilupaus jne. Ne täytyy olla jokaiselle merkityksellisiä, jotta jokaisen toiminnassa näkyy intohimo. Kuulun Arten johtoryhmään, sillä olen meidän asiakkuuspäällikkömme. Voimme yhdessä joryn kanssa näyttää positiivista esimerkkiä.

Platform – Alusta

Sosiaalinen media on nykyisin osa meidän jokaisen arkipäivää. Itsellä päivittäisessä käytössä on mm. Instagram, Tiktok, Facebook sekä uusimpana tulokkaana LinkedIn. Näillä alustoilla törmään päivittäin eri yrityksiin. Kun yrityksessä tunnetaan potentiaaliset asiakkaat, osataan markkinoida oikeilla alustoilla. Yrityksen täytyy tarkasti miettiä, millaista sisältöä tuotetaan milläkin alustalla. 

Pari vuotta sitten tiktokkia ladatessa en olisi ajatellut, että tänä päivänä useat yritykset tuottavat sisältöä tälle alustalle. 

Projektitoimisto Artella käyttää Instagramia sekä Linkediniä. Meidän on kuitenkin tarkasti mietittävä mitä sisältöä eri kanaviin tuotetaan. Meillä on työn alla omat nettisivut, joihin voimme lisätä informatiivista tietoa meidän osuuskunnastamme. Käytännössähän Tiimiakatemiakin on yksi alusta, jota meidän kannattaa hyödyntää. 

Jokainen näistä 4 P:n kohdasta liittyy jollain tavalla toisiinsa. Yrityksellä ole täydellistä intohimoa ilman merkitystä. Yritys ei tee eri alustoilla mitään ilman ihmisiä. Kaiken keskiössä on ihminen. Mikään yritys ei menesty ilman ihmisiä. 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti