Neljä keskeisintä asiaa markkinoinnissa 

Kirjoittaja: Oona Manninen

25 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 0

(Markkinoinnin koulutusohjelma)

Pian alkaa Markkinoinnin koulutusohjelma, johon valmistautumisen aloitin lukemalla markkinoinnin uudet 4P:tä kirjan. 

Päätin lukea kirjan, sillä ajattelin sen tuovan lisää ymmärrystä markkinoinnista ja avaavan uudenlaisia näkökulmia. 

Markkinoinnin uudet 4p:tä kertoo neljä keskeisintä asiaa markkinoinnissa. Näitä Eka Ruolan mukaan ovat peopel, purpose, platform ja passion. Eli ihminen, merkitys, alusta sekä intohimo. 

Uuden 4 P:n tarkoituksena on nostaa markkinointi seuraavalle tasolle kehittyviä vaatimuksia tukien.

People

4P:n Ensimmäinen kohta oli ihminen. Tuntuu, ettei tätä kohtaa vielä tänäkään päivänä kaikki yritykset korosta tarpeeksi. Jokaisen pitäisi tietää, että liiketoiminnassa asiakkaat ja työntekijät ovat se kaikista tärkein asia. Ilman näitä kahta on mahdotonta pyörittää yritystä. Ihmisen tulisi siis olla aina yrityksen keskiössä, sillä asiakaskeskeisyys sekä asiakasymmärrys korostuvat jatkuvasti kaikessa tekemisessä. 

yrityksen on hyvä tunnistaa oma asiakaskuntansa ja heidän tarpeensa. Kun yritys ymmärtää asiakkaansa käyttäytymisen, toiveiteet, arvomaailman sekä häneen iskevän mainonnan auttaa ne yritystä menestymään paremmin. Asiakasymmärrys auttaa tuotteen suunnittelussa, sen hinnoittelussa sekä jakelussa ja markkinointi viestinnässä.  Jos yritykset eivät ole perillä asiakaskunnan odotuksista ja tarpeista voidaan tärkeitä asiakkaita menettää. 

Vengan toiminnassa isona osana ovat ihmiset sekä verkostot. Asiakaskäynnit ohjaavat meitä verkostoitumaan ja etsimään asiakassuhteita. Asiakaskäynnit ovat tuoneet meille projekteja ja uskon tämän luovan ymmärrystä jokaiselle niiden tärkeydestä. Koska nykypäivänä asiakasymmärrys on tärkeimpiä menestystekijöistä tulisi tiimimme vielä yhdessä mietti millä keinoin saamme ihmisiä kiinnostumaan meistä ja palveluistamme. Olisi myös hyvä lisätä asiakasymmärrystä, pohtia ketkä ovat kohderyhmäämme ja miettiä ketä kannattaisi lähestyä.

Purpose

Miksi yrityksemme on olemassa ja kenen tarpeita täytämme? Miksi asiakas valitsisi juuri meidän yrityksemme?

Kirjassa sanotaan, että Ihmiset ei osta sitä mitä teet vaan miksi sen teet.

Merkityksen tiedostaminen on tärkeä sillä se ohjaa tekemistä ja toimintaa.

Merkitystä kehittäessä on hyvä miettiä arvolupaus, visio, brändipersoona ja tarinallisuus, jotka auttavat kiteyttämään

mission. Yrityksen missio taas edistää asiakkaan sitoutumista yrityksen toimintaan. 

Vengan kanssa olemme miettineet missiotamme mutta se ei ole vielä kirkastunut. Tuntuu haastavalta löytää sitä mikä ohjaisi jokaisen tiimimme jäsenen tekemistä. Missiomme varmasti selkeytyy ajan kanssa ja sitä on hyvä pohtia projektitoimistomme kehittymisen myötä. Merkitystä ei voi vain keksiä, se pitää löytää.

Toivottavasti tulevaisuudessa missiomme  on selkeä jokaiselke tiimin jäsenelle ja se myös näkyisi ulospäin ja toisi asiakkaita palvelujemme ääreen.

Platform

Alustat ovat paikkoja, joissa ihmiset viettävät aikaa. Ne antavat yritykselle mahdollisuuden olla entistä lähempänä asiakkaita. Alustojen valinta on tärkeässä roolissa, jotta yritys puhuttelee asiakasryhmäänsä oikealla tavalla. Digitalisoituminen on tuonut jatkuvasti kehittyviä uusia alustoja ja monet yritykset tavoittavat kohderyhmiä eri sosiaalisen median kanavista. Alustat eivät kuitenkaan ole vain verkossa toimivia sovelluksia.

Alusta, jolla tuotetaan sisältöä ja markkinoidaan, on valittava niin, että se tukee ja tuo oikealla tavalla esille yrityksen toimintaa kohderyhmälleen.

Alustat, joissa Venga tavoittaa potentiaalisia asiakkaita ovat pikkuhiljaa muotoutuneet. valitsimme alustat, jolla uskomme tavoittavamme eri kohderyhmiä mielenkiinnon, kehittymisen halun sekä kohderyhmien mukaan. Nettisivumme ovat  tekeytymässä asiakkaita palveleviksi ja joissa saamme osaamisemme sekä palvelumme esille. Sosiaalisen media alustoja olemme hyödyntääneet aktiivisesti ja meitä näkeekin instagramin sekä tiktokin puolella. Isona alustana toimii myös Tiimiakatemian yhteisö täynnä tietoa ja osaamista. Tavoitteenamme on kehittää hyödyntämiämme alustoja entistä tietoa sisältävämmäksi ja lisätä tarinankerronnallisuutta.

Passion

Intohimo on tekemisen perusta, paras motivaattori ja kantavin voima kohti menestystä. Intohimon on lähdettävä itsestä ja yrityksen sisimmästä. Parhaimmassa tapauksessa se välittyy asiakkaille asti. Kirjassa esiteltiin ohjeita intohimoiseen tekemiseen. Miksi olemme olemassa? Mitä haluamme saada aikaiseksi? Keihin haluamme vaikuttaa tekemisellämme?

Koen, että olen ollut pitkään kiireinen ja väsynyt. Hetkittäin tuntuu, että intohimoni on hukassa ja huomaan miettiväni miksi kerta toisensa jälkeen teen asioita jotka ottavat enemmän kuin antavat. Usein tuntuu, ettei ole aikaa tehdä sellaisia asioita, jotka ovat minulle tärkeitä ja mieluisia. Viimeaikoina olenkin yrittänyt karsinut kalenteriini tilaa ja säästää aikaa asioille joita pidän tärkeinä. 

Miettiessäni tiimiäni ja miten intohimo näkyy tekemisessämme koen, että se pilkistää esille. Haluamme oppia uutta ja kehittyä. Palo tekemiseen ei kuitenkaan vielä ole niin suuri ja ettei asiat usein jäisi vain puheen tasolle. Uskon, että Vengalaiset tarvitsevat lisää uskoa omiin kykyihin ja tekemiseen.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti