Markkinoinnin 4 P:tä

Lähdeteos: Markkinoinnin 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Markkinointi ja viestintä ovat teemoja, jotka kiehtovat todella paljon. Pääsin hiljattain myös JES ry:n tulevan vuoden hallitukseen yhdeksi kolmesta viestintävastaavasta. Odotan tulevaa vuotta aika innoissani. Omia viestijän taitoja pääsee hyödyntämään uudessa kontektissa. Toisaalta voittoa tavoittelemattoman järjestön toiminta on aika erilaista, kuin täyden liiketoiminnan markkinointiviestinnän kehittäminen.  Tämän lisäksi uudet alkavat projektit, kuten LOVENT haastavat tarttumaan omaan markkinointiosaamiseen hanakammin. Tässä kyseisessä projektissa toimitaan ekologisten ja kotimaisten treenivaatteiden parissa. Projektiryhmällä on ainakin selkeä kuva siitä mitä haluamme saavuttaa, mutta käytännön toteutus on vielä aukkoja täynnä. Näiden ajatusten pohjalta tartuin myös Eka Ruolan (2021) ”Markkinoinnin uudet 4 P:tä” kirjaan.

Markkinointi on johtamisen prosessi, jonka avulla asiakkaalle luotu konsepti, muutetaan tuotteeksi tai palveluksi. Tämä kaikki kiteytyy hyvin neljän P:n ympärille. Kaikkeen tähän kuuluu tuotteen kehittämistyö, hinnoittelu, kanavien valinta ja tuotteen jakelu. Tärkeää on myös luoda markkinointiviestintästrategia ja jalkauttaa se (E. Ruola, 2021.)

Markkinoinnin alkuperäiset, mutta edelleen toimivat 4P:tä. (Kotler ja Mcarthy)

  • product, tuote
  • price, hinta
  • place, paikka
  • promotion, markkinointiviestintä

Markkinoinnissakin keskeistä on aina järjestelmällisyys. Kun seuraa oikeita kaavoja, saa myös kattavia tuloksia. Kaavojen ja suunnitelmien seuraaminen on itsellä hallussa, mutta välillä teorian soveltamisessa on vielä haasteita. Uudet neljä P:tä eivät syrjäytä entisiä, mutta niiden on tarkoitus olla korkeammalla tasolla. Kaikki tämä rakentuu entisen päälle. Tässä uudessa mallissa on vahvemmin mukana ovat tunteet ja merkityksellisyys. Ruola (2021) kuvailee markkinointia kemialliseksi reaktioksi, jossa oikeat komponentit synnyttävät asiakkaassa halutun reaktion. Kahdella eri yrityksellä tuotteet voivat olla täysin samat, mutta jos ihmiset ja merkityksellisyys on huomioitu oikein lopputulokset ovat täysin erilaisia. Tästä ilmiössä erittäin hyvä esimerkki on Apple, ihmiset ovat valmiita maksamaan hurjia summia puhelimestaan. Ostajille syntyy selkeä halu ostaa tuote, sekä sitoutua brändiin. Syntyy tilaa mm. isommille katteille ja kehitykselle.  

People, ihmiset

Jos yrityskulttuuri on kuningas, niin on myös asiakas. Asiakaskeskeisyys ja asiakasajattelun pitäisi tässä maailman tilanteessa, olla jokaisen yrityksen keskiössä. Syvällinen asiakasymmärrys vaatii sitä, että ymmärrämme todella kohderyhmämme toiveet, unelmat ja haaveet. Miten asiakkaat käyttäytyvät? Minkälaisia ovat vaikuttimet? Millaisia syyseuraussuhteita havainnoista voidaan koostaa.

Esimerkiksi Loventin parissa olemme jo jonkin verran kohderyhmiä miettineet, mutta moni asia on vielä hyvin kesken. Selkeänä asiakasryhmänä ovat urheiluseurat ja erityisesti voimistelijat. Pohjatyön tekeminen on jo aloitettu, mutta tätä kokonaisuutta lukiessa pohti aika paljon sitä miten paljon töitä on edessä alkuvuonna. Emme ole vielä päässeet tekemään kohderyhmien tutkimista tai markkinatutkimusta ollenkaan. Miten päästään prosessin edetessä ja brändin uudelleen luomisen yhteydessä sille tasolle, että asiakkaat kokevat syvää yhteyttä brändiin? Asiakasymmärrys on valtava kilpailuetu. Toivon myös, että pääsisin itse mahdollisesti toteuttamaan tämän projektin parissa opinnäytetyötä. Tähän on jo joitakin ajatuksia, miten haluttaisiin lähteä kohderyhmiä tutkimaan.  Asiakkaan ääni täytyy myös huomioida tuotteen kehitysprosessin aikana. Miten tuote voisi olla toimivampi? Miten varmistamme sen, että uusien tuotteiden lanseeraus onnistuu? Kaiken pitää kytkeytyä tehokkaasti yhteen. Asiakasymmärrys ja liiketoimintstrategian täytyy ankkuroitua tuotteen kehitys prosessiin (Ruola, 2021).

Purpose, merkityksellisyys

make it, so you don`t have to fake it

Luin vastaikään Start with why kirjan ja tuntuu, että se on jäänyt kummittelmaan taustalle pitkäksi aikaa. Ruola (2021) mainitsi myös tämän Simon Sinekin kirjan. Jos yritys löytää todellisen ytimensä ja vastauksen siihen miksi on olemassa, monet ongelma ratkeavat sen mukana. Merkityksellisyyden ei tarvitse olla rakettitiedettä.  Tartuin myös tämän kyseisen kappaleen äärellä Ruolan lausahdukseen ”Make it, so you don´t have to fake it”. Hän puhuu myös ”Fake purpose” ansasta. Vääränlaiset ja irrelevantit lausahdukset eivät jää kenenkään mieleen, vaikka kuinka yrittäisit. Asiakas näkee suoraa yrityksen tai brändin läpi. Pitää saada omat asiakkaat välittämään. Koen, että tänä syksynä on löytänyt omiin miksi kysymyksiin vastauksia. En sanoisi ihan vielä olevani täysin ytimessä, mutta oikeaan suuntaan vahvasti matkalla.

Askeleet kohti brändin tai yrityksen merkityksen ymmärtämistä

  1. Perusta – miksi olemme olemassa? Arvolupaus? Mitkä ovat syitä uskoa?
  2. Strategia canvas
  3. Merkitys ja manifesti – merkityksen kiteytys ja brändi manifesti

Platform, alusta

Alustojen merkitystä ei voi kiistää. Ruola (2021) esittelee useamman brändin, jotka ovat tarinankerronnallaan ja oikeanlaisella sisällöllä saaneet maksimi markkinointihyödyn itselleen. Yksi näistä esimerkeistä oli Karhu, joka on hyvin johdonmukaisesti tehnyt sisältöä omille alustoilleen. Karhu on myös ratkaissut alkoholimainonnan rajoitukset. Pelkkä karhun logon näkeminen synnyttää mielikuvia, perinteinen mökkimaisema ja karhun olut. Karhu on löytänyt tiensä suomalaisten sydämmeen ja hyödyntänyt tunteellista tarinankerrontaa.  Tarinat toimivat alsutojen kanssa yhteen, kun vaan löytää itselleen sopivan tyylin.

Olemme jo jonkin verran Lovent projektissa miettineet läpi millä alustoilla haluamme toimia. Suunta ja tyyli on hyvin selkeä. Haluaisi itsekin päästä jo vaan aloittamaan työt. Tarinankerronta on aina ollut luontevaa itsele ja tätä taitoa on päässyt jo jonkin verran hyödyntämään Tiimiakatemian projekteissa. Esimerkiksi Vanha Kunnon Kahvilan kanssa pohdimme paljon läpi sitä millä tyylillä ja millä alustoilla toimimme. Ydinviestit oli helppo kiteyttää.

Soveltaminen käytäntöön?

  • Kaikkeus, sinun täytyy ymmärtää kaikesta kaikki. Ole utelias hankkimaan käsiisi kaikki mahdollinen tietoisuus asiakkaasta, alustoista, tunteista, visiosta, missiosta ja merkityksistä. Uskalla haastaa.
  • Näkemys, tieto siitä mitä ei tiedetä.
  • Strategiset oivallukset, miten strategia ja tarinankerronta saadaan kulkemaan käsikädessä?
  • Konsepti ja sen käytäntöön paneminen alustoilla. Mitä sanotaan ja missä? Miten puhutaan? Tone of voice.
  • Draamankaari, miten erotutaan alustoilla massasta?
  • Johdonmukaisuus ja yhtenäisyys jokaisella alustalla.

Passion, intohimo

Hohkeessa ainakin olemme osan porukan kanssa puhuneet intohimosta ja siitä mitä tulevaisuudelta oikein haluamme. Unelmana olisi se, että omista kiinnostuksen kohteista saisi rakennettua todellisen ja pitkäkantoisen uran. Itselle nämä asiat usein liikkuvat uuden luomisen, kirjoittamisen ja luovuuden ympärillä.

Vaatteilla ja kädentaidoilla on aina ollut myös keskeinen paikka omassa tekemisessä. Huomaan usein, että unelmoin urasta sellaisten asioiden äärellä, jotka ovat tuoneet riemua lapsena. Toisaalta pelkää myös sitä, että lähteekin vahingossa väärään suuntaan. Oman yrityksen perustaminen on alkanut myös kiinnostaa entistä enemmän, vaikka tunteet ovat usein jännityksen ja innostuksen välimaastossa.

Lovent on projekti, joka äärellä aika monia näistä asioista pääsee yhdistelemään. Mahdollisuudet tuntuvat lähes rajattomilta ja kaikki ovet ovat vielä avoinna. Intohimon käsittelyn yhteydessä Ruola (2021) käsitteli myös luovuutta. Luovuus on tulevaisuudessa keskeinen taito. Itselle luovuus merkitsee myös sitä, että kykenee yhdistelemään tietoa ja löytämään teemoista syyseuraussuhteita, tämä on myös keskeistä viestinnässä. Mikä resonoi asiakasryhmissä eniten? Mikä erottaa meidät muista?

Tämän projektin tiimoilta on syntynyt myös paljon ajatuksia siitä miten asiakkaalle viestitään. Miten tunne välittyy? Miten se saadaan kaiken tekemisen ytimeen? Pidin myös siitä miten paljon erilaisia esimerkkejä Ruola esittelee, se auttoi hahmottamaan teoriaa käytännössä. Luin tämän kirjan sopivaan väliin, listasin itselleni kymmenkunta erilaista ideaa siitä miten erilaisia kampanjoita voisi toteuttaa.

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti