Sissimarkkinointi

Kirjoittaja: Daniel Hakasaari

25 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Sissimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jari Parantainen

Teoriapisteet: 2

Minulla oli kaksi syytä valita kirja Sissimarkkinointi. Ensimmäinen oli se, että olen lukenut jo useamman Parantaisen kirjan, ja minua itseä viihdyttää Parantaisen kirjoitustyyli. Se ei ole ainakaan aiemmissa lukemissani kirjoissa ollut yhtään puuduttava, eikä se ollut sitä myöskään nyt. Toinen syy kirjan valintaan oli kirjan nimi. Intissä kun tuli käytyä tuo ns. ”sissirukki” tiedustelulinjalla, niin sana sissi herätti vähintäänkin pieniä lämpimiä ajatuksia sydämesäni. 

Mitä sissi ja sitä kautta sissimarkkinointi tarkoittaa? Sissitoiminta intissä oli tietynlaisia pienen ryhmän täsmäiskuja tärkeisiin ja suurta vaikutusta tuottaviin kohteisiin. 12 henkilön ryhmällä oikeita temppuja tekemällä pystyttiin tuhoamaan loppusodassamme lähes pataljoonan kokoisen vihollisen miehittymän. Osasimme iskeä vihollisen huolto-osastoon, joka leikkimielisesti rampautti koko lopun vihollismassan. Sissimarkkinoinnissa on kyse aivan samasta asiasta. Mietitään markkinoinnin näkökulmasta ne kaikista kriittisimmät asiat, ollaan luovia ja isketään näihin paikkoihin. Tavoitteena sissimarkkinoinnissa on luoda yllättävän paljon tuloksia mahdollisimman pienellä pääomalla. Markkinointi on yleensä rohkeaa sekä joskus myös tunteita herättävää. Tavoitteena ei ole välttämättä aina se, että kaikkien mielestä markkinointi olisi hyvän maun mukaista. Tässä markkinointitavassa saa olla vähän rönsyilevä, sekä ehkä jopa pikkaisen herättää paheksuntaakin pienessä osassa ihmisiä. Tärkeää on se, että kuitenkin osaan ihmismassasta tuo markkinointi uppoaa niin hyvin, että he ostavat sinun tuotteitasi hyvällä prosentilla. Tällaista markkinointia meidän Tiimiakatemialla tulisi pyrkiä käyttämään, sillä harvemmin projekteissamme on hirveästi taloudellisia resursseja lyödä tuhansia euroja markkinointiin. 

Sissimarkkinointi perustuu asiakkaiden ongelmien ratkaisemiseen. Markkinoinnissa olemme jo löytäneet asiakkaiden ongelmat ja meidän palvelumme tai myymämme tuote on ratkaisu tähän ongelmaan. Tärkeää on siis ymmärtää, minkä ongelman meidän tuotteemme tai palvelumme ratkaisee. Kun keksimme, miksi jonkun pitäisi ostaa meiltä, sissimarkkinoinnissa alamme pohtia, kuka on se tyyppi jonka ongelman voimme ratkaista. Sissimarkkinoinnissa ensisijaisen tärkeää on siis tuntea omat asiakkaat ja heidän tarpeensa. Tärkeää on luoda tietynlaisia asiakasprofiileita. Asiakasprofiileissa sissimarkkinoija miettii asiakasprofiiliin sopivien henkilöiden arkisen päivän eteen tuomia haasteita. Sissimarkkinoija pyrkii oikeasti ymmärtämään asiakastaan. Kun sissimarkkinoija löytää otollisen kohdeyleisön, hän suuntaa markkinointia heihin. Hän luo itsestään ongelmanratkaisijan kuvan, jonka myy tulevan asiakkaan arkea helpottamaan. 

Sissimarkkinointi on useimmiten markkinointia, josta on jo silloin asiakkaalle hyötyä. Asiakas saa jonkun konkreettisen hyödykkeen ilmaiseksi, jossa on firman logo tai tietynlainen call to action -lause, joka ohjaa ostamaan lisää tuotteita. Se voi olla myös joku immateriaalinen hyöty. Nopeasti en keksinyt tähän mitään oikein hyvää oman elämäni elävää esimerkkiä, mutta luodaan tähän kuvitteellinen sellainen: 

Yrittäjällä on autojen lasinvaihtoon erikoistunut liike ja hän haluaa keksiä sissimarkkinoinnillisia keinoja löytää lisää potentiaalisia asiakkaita. Liike ratkaisee ongelman, joka on kulunut tai säröillä oleva tuulilasi. Yrittäjä tietää, että tuulilaseja hajoaa eniten talvisaikaan kun nastarenkaista tulleet iskut tuulilasiin alkavat haljeta nopeiden lämpötilavaihteluiden takia. Hän on fiksu ja miettii, missä voisi olla autoja, joiden tuulilasit ovat todennäköisimmin haljenneet. Ne löytyvät taloyhtiön autopaikoilta, jossa ei ole lämpimiä autohalleja tai autotalleja. Sellaisia paikkoja, missä auto joutuu olla ulkona kylmässä. Lasinvaihtoon erikoistunut yritys on painattanut jääskrapoja heidän firmansa logolla sekä tekstillä ”vieläkin selkeämmän näkökentän saamiseksi” ja alhaalla firman puhelinnumero ja logo. Nämä jääskravat jaetaan sitten autojen jäisiin tuulilaseihin, josta potentiaaliset asiakkaat voivat nämä löytää.  

Kirja kertoi myös sissimarkkinoijan yhdeksästä miinasta, joihin markkinointi ja tulokset helposti kariutuvat: 

Et lähetä riittävästi viestejä. 

Viestisi ei tavoita asiakastasi. 

Asiakkaasi ei huomaa viestiäsi. 

Asiakkaasi ei usko viestisi kuuluvan hänelle. 

Asiakkaasi ei ymmärrä viestiäsi. 

Asiakkaasi ei tunnista tarvettaan. 

Asiakkaasi ei usko ratkaisuusi. 

Asiakkaasi on liian vaikea ostaa. 

Asiakkaasi ei reagoi viestiisi. 

Kuten huomaamme, suuri osa liittyy suoranaiseen vuorovaikutukseen potentiaalisen asiakkaan kanssa. Mikäli et ole aktiivinen ja uskottelet itsellesi asiakkaiden löytävän sinut orgaanisesti, astut todennäköisesti miinaan.  

Mikäli markkinointiviestisi ja tapasi on samanlainen kuin kaikilla muilla, todennäköisyydet huomaamattomuudelle kasvaa ja lopputuloksena on, että astut todennäköisesti miinaan. 

Mikäli yrität tavoittaa asiakkaitasi paikoista missä heitä ei ole, astut mitä todennäköisimmin miinaan. 

Mikäli asiakkaasi huomaa viestisi, mutta siinä ei ole heti hänet personoivaa sävyä, astut todennäköisesti miinaan. 

Mikäli asiakkaasi lukee viestisi, mutta sen sanomaa ei ole selkeytetty tarpeeksi, astut todennäköisesti miinaan. 

Mikäli tarjontasi ei kohtaa asiakkaan tarpeisiin tai et osaa tuoda asiakkaan tarvetta tarpeeksi hyvin esiin, astut todennäköisesti miinaan. 

Mikäli asiakkaalla on ongelma, mutta ratkaisuehdotuksesi perusteluineen ontuu, asiakas ei usko sinun ratkaisevan ongelmaa ja astut todennäköisesti miinaan. 

Mikäli ostopolkua ei ole tehty asiakkaalle tarpeeksi helpoksi, astut todennäköisesti miinaan. 

Mikäli asiakkaasi on passiivinen eikä reagoi viestiisi koska et ole saanut herätettyä hänen huomiotaan, viestintäsi on hänelle väärää tai hänellä ei olekaan tarvetta, jonka luulit hänellä olevan. Sinun asiakasprofiilin määrittely on saattanut mennä pahasti mönkään. Silloin astut varmasti miinaan. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti