Kriisiviestinnän koulutus
Viestinnän opiskelijat Jyväskylän yliopistolta kävivät pitämässä Tiimiakatemialla koulutuksen kriisiviestinnästä ja sen tärkeydestä työympäristössä. Osallistuimme koko tiiminä koulutukseen sillä olimme ennen koulutusta kokeneet jonkin asteisen kriisin ja koulutus osuikin näin erittäin sopivaan kohtaan.
Koulutuksessa kysyttiin aluksi mitä kaikille tulee mieleen sanasta konflikti. Vastaukset olivat hyvin erilaisia niin epäonnistumisesta kasvun paikkaan ja uusiin mahdollisuuksiin. Kaikki vastaukset olivat silti oikein. Kuten akatemialla, myös koulutuksessa korostettiin sitä ettei konflikteja pitäisi pelätä vaan ne pitää kohdata jos niin on tullakseen. Konflikteissa joutuu välillä myös käyttämään ulkopuolista apua.
Koulutuksessa konfliktin ratkaisemiseen annettiin neljän K:n sääntö josta tuli mieleeni jokseenkin dialogin perusperiaatteet.
Kuuntele
Kerro
Kunnioita
Kysy
Konfliktin aikana on tärkeää kuunnella jokaisen mielipide asiaan jotta saataisiin täysi selko siitä missä mättää. Myös jokaisen osapuolen tulisi kertoa avoimesti oma näkökantansa asiaan jottei mitään jää hampaan koloon eikä tule väärin ymmärryksiä. Vastapuolien kunnioittaminen osoittautui myös yhdeksi pääpointiksi, sillä jokaisen tulee tuntea itsensä kuulluksi jotta yhteistyökyky löydetään. Tarkoituksena kuitenkin on löytää sopu ja yhteisymmärrys eikä niinkään voittajia ja häviäjiä. Kysyminen on myös tärkeää kun konfliktia lähdetään ratkomaan. Tämä avaa uusia näkökulmia ja tuo tarkemmin epäselvyyksiä ilmi.
Koulutus oli mielestäni hyödyllinen muistutus siitä miten ja miksi konfliktit täytyy kohdata ja ratkaista. Kaikki tiimit kuitenkin kokevat matkansa aikana konflikteja joten nämä asia tulisi pitää mielessä juuri niinä hetkinä.
0 kommenttia