Korvapuusti analyysi

Lähdeteos: Intohimona brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 3

Harjulta alas laskeutuessa eteesi avautuu näkymä vehreään puistoon, joka kauniina kesäpäivänä on täynnä nauravaisia lapsia. Oikokadun asfaltti on maalattu värikkäillä kuvilla ja ilmassa leijuu korvapuustin tuoksu. Vanhan punaisen talon kyljessä roikkuu vanha kyltti, jossa lukee tikkukirjaimin kahvila. Terassille on kerääntynyt useampi lapsiperhe nauttimaan pullakahveista ja jäätelöstä. Astelet sisään kodikkaaseen kahvilaan, jonka iloinen puheensorina täyttää. Tiskillä näkyy monenlaisia herkkuja ja tietysti valtava keko korvapuusteja.


Hain ensimmäisenä tiimiyrittäjä vuotena Vanha Kunnon Kahvilalle kesätöihin ja arpaonni osui kohdalle. 2021 kesä oli helteinen ja en ole elämäni aikana koskaan leiponut niin kovaa kyytiä korvapuusteja. Kokemuksena perintöprojektiin mukaan pääseminen oli merkittävä. Heti ensimmäisenä vuonna sai näkemystä siitä, miten pitkän ajan perintöprojektit pyörivät. Vanha Kunnon Kahvila on jo useita vuosia Tiimiakatemialla toiminut projekti, joka on muovautunut myös Jyväskylässä tunnetuksi brändiksi. Projektilla on nykyään vakiintunut asiakaskunta. Muodostimme yhdessä Viivin, Marian ja Amalian kanssa uuden projektiryhmän. Olemme monessa mielessä myös historiallinen projektiryhmä, koska jäseniä on useammasta tiimistä.


Haluamme vuoden 2022 aikana nostaa VKK brändin uudelle tasolle ja kehittää tekemistä entistä paremmaksi. Miten pääsemme siihen pisteeseen, että Jyväskylän parhaat korvapuustit ovat niin tunnettu ilmiö, että sana kiirii kaikkien korviin?

Olemme tänä keväänä tavanneet myös muutamaa alumnia, jotka ovat aikaisemmin olleet pyörittämässä projektia. Käsityksemme projektin taustoista ja kokonaisuudesta alkaa olla aika hyvällä tasolla. Koko prosessin etenemistä on myös pitkälti auttanut se, että olemme kaikki olleet edeltävänä kesänä vkk:lla kesätöissä. Pystyimme lähteä heti paremmin kiinni kehitystyön keskeisiin kohtiin ja tämä ei olisi ollut välttämättä samalla tavalla mahdollista, jos projektiryhmässä olisi ollut jäseniä joilla ei olisi ollut samaa kokemusta. Olemme myös jo rekrynneet tulevalle kesälle työntekijät, jotta voimme itse aktiivisemmin keskittyä kehitystyöhön. Toisaalta tämä on myös iso riski meille, koska emme pysty ennustamaan muuttuvan maailmantilanteen vaikutuksia toimintaamme. Tähän kehitystyön tueksi olemme etsineet tietoa monelta eri osa-alueelta, itse tartuin Marina Vahtolan kirjaan – Intohimona brändit (2020).


Useammin brändi liitetään edelleen enemmänkin markkinointiin tai visuaaliseen mainontaan, vaikka se on yrityksen strategisen liiketoiminnan keskeisin asia. Jos haluaa rakentaa jostakin brändista menestyvän täytyy hallita strateginen liiketoiminta osaaminen (Vahtola 2020). Kahvilan pyörittäminen ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii silti usean osa-alueen pyörittelyä. Tahdomme päästä kehittämään VKK:n brändistä entistä paremman ja tehdä tästä perintöprojektista vielä merkittävämmän. Toisaalta samalla kirjaa lukiessa mietin koko Hohketta ja sitä miltä toimintamme todellisuudessa näyttää ulospäin.


Koko VKK brändiä ei ole olemassa, jos meillä ei ole todellista käsitystä siitä millainen kohderyhmämme on. Itsestään selvää on se, että suurin osa asiakasryhmämme ovat lapsiperheet. Kesän 2022 markkinointisuunnitelmamme on vielä kesken, arvot, visio ja missio ovat vielä listaamatta paperille ylös. Keskeistä VKK brändille ovat aitous, asiakaslähtöisyys ja kotitekoisuus. Kiinnostavaa tänä kesänä olisi myös todella päästä hyödyntämään kertynyttä data, jotta pystymme todella ymmärtämään, mikä on kannattavaa.


Menestyvän brändin ja konseptin kulmakivet
1. Konseptin merkityksen ymmärrys. Millaista arvoa tuotamme asiakkaalle?
2. Sitoutuminen ja rohkeus. Rohkeita kokeiluja ja tarinan luomista
3. Asiakasymmärrys ja seuranta. Millä mittareilla tarkastellaan toiminnan kehittymistä?
4. Markkinan ja alan ymmärtäminen -> Tutkimukset ja jatkuva datan kerääminen
5. Kärsivällisyys ja johdonmukaisuus. Tulokset eivät synny hetkessä, joten täytyy malttaa edetä rauhassa.


Luultavammin tämä ensimmäinen täysin meidän oma korvapuustikesämme tulee olemaan monessa kohtaa kokeilua ja harjoittelua. Viime kesä antaa kuitenkin hyvät pohjat sille, että tiedämme mihin ongelmiin tarttua. Ja kun nyt asiat tehdään kunnolla, on paljon paremmat mahdollisuudet yltää myös seuraavana kesänä kovempiin tuloksiin. Kun perustat saadaan kuntoon, niin on helpompi työstää asioita eteenpäin tulevaisuudessa.


Elämyksellisyys ja tunteiden herättäminen


Pidimme yhdet treenit yhdessä Viivin kanssa VKK:sta ja sen ympärillä olevasta kehitystyöstä. Kokosimme ennen tätä kesän markkinoinnin kulmakiviä yhteen. Tavoitteena kasvattaa tunnetutta, sekä luoda korvapuusteista ja VKK:sta ilmiö. Tahdomme myös kasvattaa liikevaihtoa aikaisemmista kesistä, vaikka toisaalta fyysissä tiloissa on kapasiteettia vain tiettyyn pisteeseen asti. Haluamme nostaa asiakaskokemuksen uudelle tasolle. Tämä vaatii mm. sitä, että tarjoamme asiakkaalle palvelua, joka yllättää heidät positiivisesti ja saa palaamaan paikalle uudestaan.


Onnistumiseen tarvitaan asiakkaan luottamus ja tyytyväisyys, asiakassuhteeseen panostaminen on iso kilpailuetu. Hyvin palveltu asiakas suosittelee palveluita herkemmin eteenpäin, mikä saa puskaradion toimimaan entistä paremmin. Vahvojen asiakassuhteiden luominen vaatii jatkuvaa reagointia ja yhtenäistä viestintää. Jokaisella toiminnassa osallisella on vastuunsa edustaa brändiä ja viestiä myös asiaan kuuluvalla tavalla. Kiire näkyi ja kuului välillä viime kesänä tekemisessä, kun jonot ylsivät terassille asti. Tänä vuonna haluamme erityisesti panostaa kesätyöntekijöiden perehdytykseen, jotta pystymme myös tätä kautta vaikuttamaan asiakaskokemukseen. Kuuntelu ja palautteeseen reagointi saavat jokaisen asiakkaan tuntemaan olonsa merkitykselliseksi. Joskus palvelun synnyttämillä tunnereaktioilla on paljon isompi merkitys, kuin sanoilla itsellään.


Elämyksellisyys on nykymaailman markkinoilla yrityksille, mitä voimakkaampia elämykset ovat sitä enemmän kuluttaja on valmis maksamaan (Vahtola 2020). Elämykset on helppo liittää VKK:n kaltaiseen kahvilaan ja korvapuusti-ilmiöön. Vanha Kunnon Kahvila on paikkana ja sijaintina jo todella uniikki ja siihen panostaminen mahdollistaa jo aika monta asiaa asiakaskokemuksen kehittämisessä. Aikaisempina kesinä vkk:n ilmoitustaululla on ollut mahdollisuus ostaa lahja tuntemattomalle. Käytännössä idea toimii siten, että voit ostaa jollakin summalla herkkuja, kuin lahjakortille ja jätät lapun taululle, josta kuka vaan voi sen käyttää. Tällaiset tempaukset viestivät myös asiakkaalle siitä millaisia toimijoita olemme. Haluamme, että asiakas kokee olonsa tervetulleeksi, kuin mummolaan saapuessa.


Tulevalle kesälle olemme kaavailleet myös erilaisia puistossa toteutettavia tapahtumia, jotka myös tuottaisivat lisäarvoa asiakkaille ja kohderyhmille. Erilaiset tempaukset auttavat myös tuomaan lisämyyntiä hijaisemmille päiville, jotka muuten eivät olisi niin kannattavia. Esimerkiksi ensi kesänä haluaisimme myös kokeilla toteuttaa sunnuntai brunssi konseptia, jossa asiakkaat pääsevät aamiaiselle. Tässä oli vain osa syntyneistä ideoista, joilla on mahdollista kehittää asiakaskokemuksen elämyksellisyyttä. Keskiössä kuitenkin edelleen korvapuustit ja lämmin tunnelma.


Paljon tapahtumien ja muiden ideoiden rinnalla olemme kaavailleet yhteistöitä, joiden avulla voisimme saada lisää näkyvyyttä ja hyötyjä. Perinteisesti olemme tehneet yhteistyötä mäkimatissa sijaitsevan kukkatalon kanssa, sekö papun ja teeleidin kanssa. VKK:lla olisi kuitenkin isot mahdollisuudet toimia helposti alustana muille brändeille. Näkyvyys esimerkiksi lapsiperheille on iso. Erilaisten pienien putiikkien kanssa vuorovaikutteiden toiminta voisi olla hyvä kokeilu.


Listasimme treeneissä adjektiivejä, joilla kaikki checkin kierroksen aikana kuvailivat VKK brändiä. Aikaisemmassa brändikäsikirjassa tone of voicen alle on listattu adjektiivit kotoisa, lämmin, palvelualtis ja itsetehty. Kodikkuus ja mummola tunnelma nousi esille useammassa vastauksessa. Mieleenpainuvimpia adjektiiveja olivat vaniljainen, välittävä ja valoisa. Näiden adjektiivien listaus herätteli myös pohtimaan kulttuuria, joka on luotu koko kahvilan ympärille. Arvot, odotukset ja kulttuurin merkitys ohjaavat toimintaamme arjessa ja työssä, mutta liian usein unohdamme tarpeeksi korkeat tavoitteet. Yrityskulttuuri tukee ja ohjaa tekemistämme, sekä antaa tilaa myös virheille ja erehdyksille, koska ne ovat merkittävä osa kehitysprosessia. (Vahtola 2020). Muutokset ja kehitys ovat hitaita, mutta usein pitkälle mentäessä vaikeuksien voittamisesta myös palkitaan. Koen, että meillä koko projektiryhmän dynamiikka ja toiminta auttaa myös valtavasti brändin kehittämisessä. Kaikilla on yhteinen halu kehittyä ja päästä uusien asioiden äärelle.

Lopuksi


Koin tämän kirjan hyväksi otteeksi tähän väliin. Ajatukset koko tulevan kesän suhteen konkretisoituvat taas vähän lisää. Tahdon oppia ymmärtämään asiakaskeskeistä ajattelua ja toimintaa paremmin. Pohdin myös brändin johtamisen teemoja paljon tämän kirjan jälkeen. Tarinoiden syntyminen ei ole yhden ihmisen hartioilla ja vaatii taakse hyvän tiimin. Tahdon myös päästä kehittämään omaa strategista osaamista.

Elisa Häkkinen

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

1 Kommentti

  1. Viivi Kuismala

    Mahtavaa Elisa! Yhteistä korvapuustikesää odotellen tälläset pohdinnat on meille tosi arvokkaita. Strategiaosaamisen kasvattaminen kiinnostaa miuakin!

Lähetä kommentti