Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Tony Rantala

22 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg & Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Kestävä markkinointi

Markkinoinnissa on aina peilautunut pinnalla olevat, ihmisiä puhuttavat aiheet ja teemat. Tämä johtuu tietysti siitä, että usein markkinoinnissa pyritään vaikuttamaan kohderyhmän tunteisiin ja sitä kautta saada heidät tekemään haluttuja toimia, esimerkiksi ostopäätöksiä. Yksi tämän hetken suurimmista teemoista markkinoinnissa on vastuullisuus ja tarkemmin ekologisuus. Ihmisten tietoisuus aiheesta on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana ja herättänyt valtavasti keskustelua muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tämä on aiheuttanut myös positiivista painetta yritysten suuntiin ja aihe on täytynyt huomioida varmasti lähes jokaisessa yrityksessä.

Tietoisuuden ja ymmärryksen lisääntyminen maapallon tilanteesta ihmisten keskuudessa muokkaa jatkuvasti enemmän myös ostokäyttäytymistä kuluttajissa. Uusia hankintoja vertaillaan ja harkitaan myös vastuullisuuden näkökulmasta. Konkreettisina esimerkkeinä tähän toimii ruokailutottumusten muuttuminen kasvipainotteisemmaksi sekä kiertotalouden kasvu. Ekologisempi ajattelu luo myös trendejä nykymaailmassa, esimerkiksi kierrättämisen yleistyminen on tuonut täysin uusia innovaatioita vaikkapa vaateteollisuuteen sekä ”vintage” vaatteiden ja huonekalujen kysyntä on kasvanut merkittävästi nuorten keskuudessa.

Katse markkinointiin

Tiedämme hyvin, kuinka suuri vaikutus markkinoinnilla nykyaikana on. Strategisella markkinoinnilla pystytään vaikuttamaan suurten väkijoukkojen ajatteluun ja sitä kautta ohjaamaan ihmisiä kohti haluttua asiaa. Tämän vuoksi vastuullisuus etenkin markkinoinnissa tulee huomioida erityisen tarkasti. Markkinointi on usein ostotarpeen luomista, joko tuomalla olemassa oleva tarve asiakkaan mieleen tai luomalla ihmiselle tarve jollekin tunteisiin vetoamalla. Mainokset tuovat päivittäin vastaan kymmeniä, ellei satoja erilaisia tarjottavia tuotteita, mikä väkisinkin kasvattaa tunnetta kuluttamisen tarpeelle monella meistä. Markkinointi sisältää usein myös jonkin kiireen tuntua lisäävän elementin, joka on mielestäni yksi markkinoinnin tehokkaimmista, mutta ehdottomasti myös vaarallisimmista sekä epäeettisimmistä toimintatavoista. Tarpeen luonti nopeille, harkitsemattomille ostopäätöksille on kaukana vastuullisuudesta ja ekologisesta toiminnasta.

Yritysten markkinoinnissa nostetaan jatkuvasti enemmän esiin vastuullisuuden näkökulmaa. Faktojen esiin tuominen puolueettomasti sekä vastuullisempien vaihtoehtojen tarjoaminen on konkreettista muutosjohtamista, jota tällä hetkellä vahvasti tarvitaan. Ekologisuuden merkityksen kasvu luo väkisinkin yrityksille painetta muokata omaa toimintaa vastuullisemmaksi, tämä aiheuttaa kuitenkin myös ”viherpesu” ilmiötä, jossa yrityksen markkinoivat itseään vastuullisena, kuitenkin muuttamatta ympäristöä kuormittavia toimintatapojaan. Useimmiten tämän taustalla on halu pitää kiinni maksimaalisesta kustannustehokkuudesta. Viherpesun ainoa ongelma ei ole harhaanjohtava viestintä asiakkaille, vaan suurempi haitta syntyy ongelman piilottelussa, jolloin kokonaiskuva vääristyy eikä muutoksen tarpeellisuutta nähdä.

Peilaus omaan tekemiseen

Kirja sopi todella hyvin erityisesti omaan Kotihiili projektiini, jonka tavoitteena on auttaa ihmisiä vertailemaan eri asuntojen hiilijalanjälkeä ja sitä kautta pienentämään omaa kokonaiskulutusta. Projekti on ollut varmasti yksi opettavimmista, koska aihe kokonaisuudessaan on hyvin laaja. Hankalin kulma projektissa on ollut nimenomaan kaupallistaminen, koska aihe on merkittävä ja tunteita herättävä. Projektin markkinointia mietittäessä on täytynyt kiinnittää erityistä huomiota faktoissa pysymiseen ja eettiseen näkökulmaan. Päätimme heti, että haluamme lähestyä asiakkaita kannustavalla ja informoivalla markkinoinnilla ja jättää pois kaikki painostus sekä uhkakuvien maalailu.

Vaikka tämä kirja saa vahvasti kyseenalaistamaan markkinointia, mielestäni oikein toteutettavalle ja vastuullisuuden aidosti huomioivalle markkinoinnille löytyy yhä paikka sekä tarve tässä maailmassa. Tärkeintä on, että markkinoijat ymmärtävät vaikutusvaltansa ja sitä kautta syntyvän vastuunsa sekä osaa käyttää asemaansa oikein kohti tarvittavaa muutosta.

Kirja käsittelee vastuullisuutta pitkälti yritysten markkinoinnin näkökulmasta, mutta on oleellista muistaa, että vastuu muutoksesta ei ole pelkästään yrityksillä, vaan meillä kaikilla. Jokainen pystyy omalle esimerkillään näyttämään uutta suuntaa ja mielestäni nimenomaan arkinen esimerkkinä toimiminen on loppujen lopuksi kaikkein vaikuttavinta markkinointia.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti