Kestävä markkinointi

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg ja Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Kestävä markkinointi on yhä enemmän ja enemmän tärkeämpää. Se on myös mietityttänyt itseäni ja päätin lukea sen takia tämän kirjan. Halusin myös saada uutta tietoa ja näkökulmaa markkinointiin ja sitä sain. Olen myös samaan aikaan kestävyys kurssilla, joten nämähän yhdistyy hyvin ja tukee toisiaan. 

Vastuullisuus ja ekologisuus ovat olleet jo jonkin aikaa pinnalla myös yritysmaailmassa, jopa trendejä. Brändin arvo myös nousee kun se on vastuullinen ja ekologinen, kuluttajat arvostavat enemmän ja haluavat tukea yrityksen toimintaa. Meidänkin tiimin yksi kolmesta arvosta on vastuullisuus ja haluan, että se näkyy vielä enemmän meidän toiminnassa ja markkinoinnissa. Tätä siis kehitämme yhdessä markkinointitiimin ja koko tiimin kanssa kesän jälkeen. 

Kirjaa lukiessa aloin pohtimaan miten markkinoinnin pitäisi muuttua, jotta se olisi kestävämpää. Nykyään kun markkinoinnilla yritetään saada kuluttajia ostamaan mahdollisimman paljon oman brändin tuotteita tai palveluita, nopeuttamaan ostopäätöstä. Kestävä markkinointi taas on kääntämässä tätä aivan päälaelleen ja nyt yritetään vähentää kuluttamista ja ostamista sekä harkitsemaan pitkään jonkin ostamista. Näistä mieleeni tuli hetki kysymyksiä. Miten kasvattaa brändiä ympäristössä, jossa minimaalisuutta ihannoidaan ja päätöksiä aletaan tekemään enemmän järjellä eikä tunteella. Miten myöskään markkinoida niin, että ostaminen ei ole turhaa mutta rajansa kaikella? Miten markkinoida kestävästi oikeilla termeillä, jotta vältytään väärin ymmärryksiltä ja negatiivisilta kommenteilta. Itseasiassa juuri viime kerralla kestävyys koulutuksessa keskusteltiin tästä aiheesta. Eli miten viestiä vastuullisesti ja välttyä negatiivisilta kommenteilta sekä väärin ymmärryksiltä. Keskusteluissa mietimme, että kannattaa kartuttaa itselle aiheesta tietoa, jotta tietää mistä puhuu ja ei mene termit sekaisin. Toisaalta brändin asiakkaina voi olla hyvinkin erilaista porukka, joten markkinoinnissa käytettävän termistön pitäisi olla mahdollisimman helposti ymmärrettävää. Tärkeää on myös se, ettei yritä salailla mitään tai puhua, että joskus tulevaisuudessa asiat ovat toiminnaltaan ja markkinoinniltaan kestävämpiä mutta nyt on mitä on. Asiakkaat arvostavat paljon enemmän rehellisyyttä. 

Kirjasta päällimmäisenä jäi mieleen kestävän markkinoijan to do -lista. Aikaisemmin ei ollut tullut omaan mieleen, että näitäkin olisi hyvä huomioida markkinoinnissa. Äkkiseltään to do -listan kohdat kuulostavat ja tuntuvat jopa haastavilta mutta apukysymyksien ja muiden kanssa asiasta keskusteleminen auttaisi varmasti asiaan. 

Kestävän markkinoijan ilmasto to do -lista:

  1. Mikä on yrityksemme ilmastonmuutosstrategia?
    • Ilmastonmuutosstrategia luo yhdessä liiketoimintastrategian kanssa edellytykset yrityksen arvon kasvulle
  2. Miten ilmastonmuutos vaikuttaa brändiimme?
    • Brändi rakentaa tänä päivänä yrityksen taloudellista menestystä ja tukee tulevaisuuden kassavirtaa
  3. Mikä on brändimme markkinoinnin hiilijalanjälki?
    • Jotta brändi voi olla asiakkailleen ilmastonmuutoskumppani, pitää sen ensin olla sitoutunut oman toiminnan ilmastokestävyyteen
  4. Mikä on brändimme markkinoinnin hiilikädenjälki?
    • Brändeillä voi olla suuri mahdollisuus vaikuttaa kuluttajien arvoihin ja käytännön valintoihin. Työ ilmastonmuutoksen torjuntaan on siis tärkeää. 

Listan lopuksi luki näin ”Siinä se nyt on. Kestävän markkinoinnin to-do lista. Ruvetaan töihin.” Ja sehän on juuri näin. Nyt tarvitaan enemmän tekoja kuin sanoja ja mitä kestävyys koulutuksestakin opin niin pienikin kestävyys teko on merkittävä ja se luo pohjaa tulevaisuudelle, jolloin on helpompaa tehdä hieman isompia parempia valintoja.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti