Ilmiön kaava -2

Kirjoittaja: Annika Jokinen

5 marraskuun, 2020

Lähdeteos: Ilmiön kaava

Lähdeteoksen kirjoittaja: Lauri Hilliaho,Johanna Puolitaival

Teoriapisteet: 2

– ”Kaupallisen ilmiön tarkoituksena on kasvattaa myyntiä, rakentaa brändiä tai toimia markkinoinnin välineenä, ja markkinoinnin tavoitteena on muuttaa ihmisten toiminta kassavirraksi.”

– ”Ilmiöt soveltuvat loistavasti tuotteiden ja palveluiden promootioon, yrityskuvan ja brändikuvan luomiseen, sitouttamiseen, tiedottamiseen ja kuluttajaheimojen rakentamiseen. Onnistuessaan ilmiö on luojalleen menestystä jauhava sampo. Parhaimmillaan maksullista markkinointia ei edes tarvita, sillä asiakkaat toimivat yrityksen ilosanoman sanansaattajina.”

Olen jo jonkin aikaa haaveillut omasta tai tiimimme yhteisestä vaatemerkistä. Olen muutaman mallinkin jo piirtänyt vihkooni tulevaisuutta varten. Lukiessani Ilmiön kaavaa, mietin koko ajan, miten saisin ilmiön rakennettua merkin ympärille.  Pieniä vaatemerkkejä singahtelee suomessa kuin sieniä sateella ja tiedän, että jotain pitäisi tehdä eri lailla päästäkseen pinnalle ja erottuakseen muista.

 

Billebeino on merkki, joka tuli mielestäni ilmiön lailla pinnalle. Yhtäkkiä alkoi vain ilmestyä ”arvojohtajille” eli urheilijoille ja erityisesti jääkiekkoilijoille ”Billebeino” vaatteita, ilman sen kummempaa markkinointia. Jossain vaiheessa media huomasi tämän ja alkoi kirjoittamaan vaatteista sekä niiden suunnittelijasta, jääkiekkoilija Ville Leinosta. Ville kertoi mediassa urastaan ja vaatesuunnittelun syntytarinasta, joka varmasti herätti ihmisten kiinnostusta lisää. Tänä päivänä Billebeinoa kävelee vastaan, joka toisen nuoren päällä, sillä tottahan jokainen haluaa olla yhtä cool kuin kuuluisat jääkiekkoilijat.

Kuumeisesti olen pohtinut, onnistuisiko sama markkinointi tyyli uudestaan?

 

Kunnon ilmiöllä on tietenkin hieno syntytarina. Koska tarina vain muutamasta osuuskuntayrittäjästä ei ehkä ole kovin kummoinen, olisi keksittävä jotain mielenkiintoisempaa. Toisaalta olisihan se ehkä taas yhdenlainen ”ryysyistä rikkauksiin” – köyhät opiskelijat unelmoivat suuresti- tyyppinen tarina.

Toisaalta valehdellakaan ei saa, tai voi käydä aika nolosti ja maine menee täysin, jos jää kiinni. Toisaalta onhan niitäkin tarinoita, minkä ympärillä velloo huhuja mutta vain asianosaiset tietävät totuuden. Se tekee tuotteista tai tuotemerkistä jotenkin mystisen, omalla tavallaan kiehtova taktiikka sekin, mutta toisaalta hyvin riskialtis, kun ei sitä kaikki ymmärrä kuitenkaan.

 

Ilmiö vaatii myös pohjalleen hyvän tarinan. Kunnon tarinassa on päähenkilö/ asia ja joku mikä vastustaa, henkilö tai asia, sekä poikkeus. Vastustus tuo draamaa ja ilman poikkeusta tarina on tylsä, eikä tylsiä tarinoita kukaan halua kertoa eteenpäin. Kunnon tarinassahan kuuluu olla myös sankari! Meidän tarinassamme sankarin pitää olla helposti lähestyttävä ja samaistuttava (joku mukava kuuluisuus, ehkä?) mutta silti myös ihailun kohde.

Voisiko meidän sankarimme olla asiakas, joka käyttää meidän tuotettamme? Minun silmissäni hän ainakin olisi tosi elämän sankari!

Vai olisiko se sankari joku, joka mainostaa tuotteitamme?

Hyvässä tarinassa on tietenkin myös sitä tunnetta. Toisin sanoen meidän pitää saada luotua asiakkaalle joku upea tunne, kun hän ostaa tuotteemme, esim ylpeys tai yhteenkuuluvuus ”heimon” kanssa ja ennen kaikkea ilo tuotteesta.

 

Tässä on kyllä monta asiaa mitä pitää vielä jäädä suunnittelemaan ja miettimään. Ja ehdottomasti täytyy lukea kirja uudestaan, kun meidän mahdollinen vaatemallistomme julkistaminen tulee ajankohtaiseksi.

 

Muutama vinkki vitonen tulevaisuuteen:

Huolehdi, että tiimistäsi löytyy osaaja, joka tuntee ilmiön aiheeseen liittyvät yhteisöt (asiakaskohderyhmän).

– Säilytä suunta. Sitoutuminen ilmiöön ja ymmärrys ilmiön tavoitteista (myynti) ovat välttämättömiä rakennuspalikoita

– Älä tyydy vain yhteen joukkoon vaan tee täsmälanseerauksia useampaan potentiaaliseen innostujaryhmään. (Mieti tarkkaan millaisia ryhmiä haluat innostaa).

– Luota innostujiin. Anna innostujille rohkeasti vastuuta, kannusta julkaisemaan omilla sivuillaan, luokaa vaikka yhdessä uusia, hauskoja ja kiinnostuksen herättäviä häshtägejä. Seuraa innostujien tekemistä koko ajan, jottei ilmiö lähde luisumaan väärille raiteille.

– Säilytä johtajuus. Vaikka innostujien osallistaminen edellyttää vallan luovuttamista, sinä vastaat kuitenkin ilmiön suunnasta.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti