EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Lähdeteos: EXIT - 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Matias Mäenpää, Anssi Kiviranta

Teoriapisteet: 2

Mikä on se, mistä kaikki aina puhuvat – markkinointi?

Minä markkinoinnin labyrintissa

Kun aloin pohtimaan tätä markkinoinnin kirjaesseetä, minun lähtökohtainen ajatukseni oli se, että tämä tulee olemaan peace of cake. Markkinointihan kuulostaa äärimmäisen siistille jutulle. Kun pääsin tästä ”hypetys -vaiheesta” yli, heräsi toinen ajatus, joka heitti ajatusmaailmani täysin vastakkaiselle laidalle. Mitä markkinointi ylipäätään edes on? Ensimmäiset hetket tuntuivat sille, että putoaisin vaan tämän laidan yli, koska markkinointi käsitteenä alkoikin paisumaan niin isoksi aihioksi, etten tiennyt, mistä sitä enää lähtisi purkamaan auki.

Markkinointi on tuntunut akatemia-arjessa yhdelle helpoimmalle aiheelle, koska aina kun tiiminä mietitään asiakkaan tarpeita tai suunnitellaan yhdessä asiakasprojektia, lyön vetoa, että kolmen ensimmäisen ratkaisuehdotuksen joukossa nostetaan esille markkinointi. Se on arjessa muuttunut huomaamattomasti automatisoiduksi vaihtoehdoksi. Nyt vastaavasti markkinointi kuulostaa yhdelle maailman vaikeimmista aihioista. Aloin miettimään tätä asiakkaan näkökulmasta. Jos haluamme auttaa asiakastamme ja tarjoamme hänelle markkinoinnin ratkaisua, niin miten oikein autamme häntä? Jos en osaa edes itse määritellä tuotettamme, miten voin oikeasti olla avuksi.

Aloin selaamaan maratonvauhdilla lukuisia kirjavinkkejä läpi. Olin vielä tässä vaiheessa aika hukassa. Mistä voisin aloittaa, jos en tiedä, mistä minun pitäisi lukea. Lähdin loppujen lopuksi kokeilemaan useampaa kirjaa. Monen kokeilun jälkeen huomasin, että ajatukseni olivat edelleen yhtä solmussa, koska en oikein löytänyt mistään kirjasta tarttumapintaa, kuinka lähtisin tätä käsitettä itselleni avaamaan.

Markkinointi on tapa, kuinka pääset huipulle

Lähdin seuraavaksi miettimään tätä tiimin kautta, koska perustimmehan vasta yrityksen, mikä todellakin oli markkinoinnin tarpeessa, että saisimme jalkaa oven väliin. Laajensin katsomustani muihin yrityksiin. Mietin, että kukin yritys on ollut joskus samanlaisessa tilanteessa, mutta kuinka he ovat markkinoineet itselleen yritysmaailmasta oman paikkansa. Eli markkinointihan on pitkäjänteistä työtä, jonka näkökulma on, kuinka saat muut näkemään itsesi. Tämäkin määritelmä kuulostaa edelleen korvaani jokseenkin epämääräiselle, siksi lähdinkin jatkojalostamaan tätä ajatusta yhden kysymyksen näkökulmasta. Mitä eri yritysten on pitänyt tehdä, että ne ovat päässeet sieltä alkutekijöistä alansa huipulle. Kuinka he ovat markkinoineet itsensä?

Inspiraatiota

Alkushokin ja puuduttavien ajatusten painimisen jälkeen kohdalleni osui kirja, josta löysin edes pienesti sitä tarttumapintaa. Kirja oli EXIT – 15 inspiroivaa tositarinaa suomalaisista yrittäjistä, jotka loivat menestyksen tyhjästä. Koska asian laajuuden takia asia oli jo ehtinyt kääntyä enemmän negatiivisemmaksi, olin todellakin inspiroivien tarinoiden tarpeessa. Lisänä oli hauska tutustua 15 erilaiseen tapaan, kuinka juuri kukin yritys oli löytänyt sen oman markkinoivan tapansa. Tarinamuoto oli loppujen lopuksi paras tapa tähän hetkeen avata asioita minulle.

Kuinka lähteä työstämään siten vasta-alkavan yrityksen markkinointia? Kyseessähän on valtava kokonaisuus, mikä on jo käynyt ilmi esseessäni. Koska markkinoinnin merkitys on valtava, se vaatii ehdottomasti toimivan markkinointisuunnitelman. Kuinka saada suunnitelmasta toimiva, se vaatii tiimin taustalle. Yksin asioiden alle jää väkisin, joten eri vastuualueet täytyy delegoida tiimin eri henkilöille.

Kirjassa useamman yrittäjän tarinassa törmää yhä uudelleen isosti ajatteluun, mihin törmää yhtä lailla akatemialla. Ymmärrän nyt paremmin, ettei sitä ole tyhjän takia meille akatemialla hoettu. Erityisesti tämä on monen yrityksen ongelma Suomessa. Ulkomailla uskalletaan paremmin jo heti alussa lähteä työstämään yritystä ja sen markkinointia isolla vaihteella. Suomessa loppujen lopuksi tämä on selvinnyt monen yrityksen ongelmien syyksi. Uskallus puuttuu isosti ajatteluun, jolloin keskitytään liian paljon pieniin yksityiskohtiin. Vaikka markkinointi on laaja kokonaisuus, sitä ei katsota niin, vaan ennemminkin siitä sivuutetaan osa, jolloin loppujen lopuksi ajaudutaan tilanteeseen, että huomataan yrityksen polkevan paikallaan tai pahimmillaan taaksepäin.

Moni yrittäjä olikin käynyt läpi tämän. Ongelma oli siis todella yleinen. Kuinka sitten yrittäjät olivat onnistuneet voittamaan tämän ongelman? Mitä heidän oli tullut muuttaa omassa markkinoinnissaan, että voittivat itselleen siivun markkinoilta? Yrittäjät kohtaavat väkisin riskejä, joita on otettava mennäkseen eteenpäin. Kirjassa heitettiin hyvin: ”Suomessa vaan mietitään ja mietitään, ei se auta muu kuin sekaan mennä”. Asioiden taustalla piili myös usein raha. Ei ihme, koska isosti ajattelu vaatii yleisesti myös suuria pääomapanostuksia. Koska isosti ajattelu sivuutettiin useamman kerran, ei se haukannut myöskään rahaa.

Markkinointi on kuitenkin asia, joka vaatii alussa isompia ponnisteluja kuin moni muu. Se onkin yrityselämän iso riski. Se vaatii alussa enemmän rahaa ja paljon työtä, muun muassa pitkäjänteistä suunnittelua, joiden tulokset alkavat näkyä vasta myöhemmin. Muttei jos näitä uskalla työstää, niin ei niitä tuloksiakaan tule. Monen yrittäjän konkreettinen ratkaisu yrityselämän onneen oli päätös hakea tukea ulkopuolisilta sijoittajilta. Moni pelkäsi sitä, koska onhan se inhottava ajatuksena luopua osasta yrityksestään. Kaikkien kohdalla se oli kuitenkin osoittautunut hyväksi ratkaisuksi. Vihdoin oli saatu tuulta purjeisiin. Pyörät olivat lähteneet pyörimään. Parhaimmillaan toimintaa oli voitu laajentaa kansainvälisille markkinoille.

Markkinointi antaa siivet

Mikä on toinen tapa ajatella markkinointia isosti? Esimerkiksi Onnibussin perustaja halusi menestyvän liikekonseptin lisäksi tuoda jotain uutta Suomen kokoiselle markkinakentälle. Hän halusi mullistaa Suomen joukkoliikennekäyttäytymistä. Tässäkin asiassa on pitkään junnattu miettimistasolle. Puhutaan yksityisautoilun vähentämisestä, vastuullisuudesta ja ilmastonmuutoksen pysäyttämisestä. Missä teot ovat? Mikä teko siirtäisi miettimiset toteen? Kuinka saataisiin puolityhjät bussit täyteen? Hyvä markkinasauma oli siis löytynyt.

Ennen Onnibussia koko Suomen kattoi jo bussiliikenneyhteydet. Hänen ei siis tarvinnut markkinoida ratkaisua esimerkiksi yksityisautoilun vähentämiseen. Hänen ei käytännössä pitänyt vastata asiakkaan tarpeeseen, koska asiakkaalla oli jo vaihtoehtoja. Hän alkoi senkin edestä hiomaan brändiä. Vaikka puhutaan halpayhtiön brändin toteuttamisesta, hän loi sen sijaan ilmiön. Punainen väri levisi ilmiömäisen nopeasti. Suomeen syntyi täysin jotakin uutta, joka pakotti kilpailijatkin miettimään omia toimintatapojaan. Vr:n tuttu mainoslause on ”pysyvästi alennetut hinnat” on esimerkiksi seurausta juuri tästä. Mielestäni on hienoa, että tarkkaan hiottu brändin markkinointisuunnitelma mullisti koko alan. Tämä onnistui alalla, jolla ei ollut suuria tarpeita muuttua.

Jos Onnibussin toimintasuunnitelmassa ei ollut markkinoida alaansa tunnetummaksi, Hoplopilla oli se edessään. Hoplopia koskee erityisesti markkinointi, koska se loi täysin jotain uutta, jota ei ollut koskaan ollut koko maassa. Hoplopin tarina huipulle perustuukin hyvinkin tarkkoihin suunnitelmiin ja laskelmiin. Matka tuntemattomasta liikekonseptista nykypäivän lapsiperheiden vapaa-ajan uuteen synonyymiin ”Hoplop” perustuikin markkinointisuunnitelmaan. Aion tästä itse ottaa koppia. Kaiken, minkä olen tähän mennessä akatemialla tehnyt, on ollut suoraan ”mutuilujen-kansiosta”. Olen tehnyt paljon tuntuman perusteella ja edennyt putkinäköisesti varovasti seuraavalta stepiltä seuraavalle. Nyt kun ajattelee, hommahan ei ole yhtään ollut hanskassa, koska en ole tiennyt ollenkaan, mitä teen kahden viikon päästä, vaikka projekti on ollut sylissäni. Olen kantanut pientä vauvaa (uusi yritysidea) sylissäni, mutta vain toisella kädellä. En ole tiennyt, kuinka tätä lasta kasvattaa. Kuulostaa korvaani aika raa´alle.

Markkinointi antaa mahdollisuuden

Vaikka Hoplop onkin yli 10 vuotta vanha yritys, ei senkään suunnitelma ollut varautunut kaikkeen, vaikka Hoplop suojelikin lastansa kahdella kädellä. Maailmaa ravisteli vuoden 2010 jälkeen virus, sikainfluenssa, joka puolitti vain kahdessa kuukaudessa yrityksen liikevoiton. Tällä hetkellä 2020 luvun maailmaa hallitsee yksinoikeudelle sikainfluenssaa mahtavampi virus, korona. Yritykset kaatuvat toinen toisensa perään. Ei tule tilannetta, ettemme voisi estää kaikkia yrityksiä kaatumasta. Kaikkia koetellaan. Kukaan ei voi vaikuttaa harmillisesti tilanteeseen, mutta miten kukin voi omaa kestävyyttään lisätä on suunnitelma. Kukin ottaa tässä mittakaavassa vähemmän tai enemmän kolhuja toimintaansa, mutta kyse onkin tällä hetkellä vaurioiden minimoimisesta. Tähän ratkaisu on juuri se suunnitelma! Todennäköisyydet ovat sen puolella.

Onneksi tämä kirja ja tämä tilanne saivat minut heräämään, että kannattelen lastani yhdellä kädellä. Sanon, että tiedät nyt EHKÄ paremmin, mitä on markkinointi ja lähden siitä lisää oppimaan projekti/markkinointisuunnitelman kautta ja otan lisää selvää yhdestä mielenkiinnon kohteestani, brändäyksestä.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti