Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Sasha Vilenius

28 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Digimarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Heikki Karjaluoto, Joel Mero, Kimmo Pulkka, Niko Lahtinen

Teoriapisteet: 3

Digimarkkinointi on vuonna 2022 julkaistu kirja, jota ovat olleet kirjoittamassa Niko Lahtinen, Kimmo Pulkka, Heikki Karjaluoto ja Joel Mero. Heistä kaksi on töissä Suomen Digimarkkinoinnilla ja kaksi Jyväskylän yliopistolla markkinoinnin professoreina, joten kirja on täynnä tiukkaa faktaa. Kirja perkaa läpi digitaalisen markkinoinnin alusta lähtien ja kertoo myös miten eri yritykset voivat kasvattaa myyntiään digitaalisen markkinoinnin avulla. Kirjan sisältö pohjautuu SDM:n luomaan MRACE ®-markkinointimalliin.

Omat kokemukseni digimarkkinoijana ovat pääosin nykyisen somemarkkinointi projektin kautta, jota on nyt useampi kuukausi tullut tehtyä. Lähtökohdat tähän projektiin olivat aika perustason tietoa, mutta heti alusta alkaen on tullut valtavasti lisää tietoa tähän aihealueeseen.

Aiemmin mainitsemani SDM:n luoma MRACE ®-malli on kehitelty ja paranneltu versio RACE-mallista, joka on maailman käytetyimpiä markkinoinnin malleja. Uusi versio luotiin, sillä mallin tueksi haluttiin luoda mittaamisen viitekehys, koska miten voit kehittää työtäsi, jos et mittaa tekemistäsi lyhyellä sekä pitkällä aikavälillä.

REACH: Tavoita asiakkaasi!

Aluksi meidän tulee tavoittaa unelma-asiakkaamme. Voimme pyrkiä kohdentamaan viestimme, joko jo tietoa etsiville ihmisille esimerkiksi hakukoneoptimoiduilla laskeutumissivuilla tai hakusanamainonnan avulla. Halu tai tarve ei aina synny itsekseen, vaan markkinoinnin keinoin voidaan pyrkiä herättämään tarve ostolle. Tällöin tavoittelemme ihmisiä, jotka eivät tietoisesti vielä etsi tuotetta. Väyliä ihmisten tavoittamiseen on useita, esimerkiksi erilaiset sosiaalisen median alustat ja ihmisiä voidaan tavoittaa niin orgaanisesti kuin maksetun mainonnankin avulla. Tärkein tavoitteemme on saada ihmiset ohjattua verkkosivustollemme – omaan mediaamme, jossa voimme päättää mitä haluamme sanoa. Verkkosivustolta voimme myös mitata esimerkiksi liikennemääriä ja kohdentaa uudelleenmarkkinointia.

ACT: Aktivoi asiakas toimintaan

Olemme ohjanneet potentiaaliset asiakkaat verkkosivustollemme, mutta mitä heidän tulisi tehdä sinne päästyään? Tavoitteenahan nettisivuilla on ohjata asiakas tekemään haluttu toiminto. Harva asiakas kuitenkin on välittömästi valmiina tekemään ostosta, etenkään jos ostettava tuote on arvokas. Nyt voimme esimerkiksi tarjota blogiin saapuneille ihmisille aihetta kattavammin käsittelevän oppaan ja viedä heitä näin pidemmälle ostopolullaan. Sivuilla täytyy kertoa selkeästi mitä toivot vierailijan tekevän. Tässä apuna toimii ländärille asetettavat selkeät ja näkyvät call-to-actionit.

CONVERT: Vaikuta, tue toimintaa ja tee kauppa!

Lähellä ostopäätöstä olevat ihmiset halutaan totta kai konvertoida kaupoiksi, joten nyt täytyy tehdä ostamisesta helppoa. Jos tuotetta tai palvelua voidaan myydä verkkokaupassa, se on nykyajassa erittäin järkevää. Verkkokaupassa ostojen mittaaminen on erittäin helppoa ja kannattavaa, vaikka ei se ole mahdotonta muidenkaan väylien kautta.

 ENGAGE: Sitouta, huolehdi ja hoivaa!

Tehty työ ei pääty asiakassuhteen luomiseen. Seuraavaksi tärkein tavoite on sitouttaa asiakas suhteeseen yrityksen kanssa. On tärkeää tietää, että uuden asiakkaan hankkiminen on lähes poikkeuksetta kalliimpaa ja hankalampaa kuin vanhan asiakassuhteen ylläpito. Pidä siis huolta nykyisistä asiakkaistasi, sillä parhaassa tapauksessa he toimivat yrityksen suosittelijoina ja tuovat teille jatkossakin paljon hyvää kassavirtaa. Voit pitää asiakkaat sitoutuneena monilla eri tavoilla. Esimerkiksi uutiskirjeet, yhteisöt ja some ovat tehokkaita tähän tarkoitukseen.

You May Also Like…

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti