CRM

Kirjoittaja: Aulis Mertaniemi

12 joulukuun, 2022

Lähdeteos: CRM ja muutoksen tuska - Asiakkuudet haltuun

Lähdeteoksen kirjoittaja: Tommi Oksanen

Teoriapisteet: 2

Mikä on CRM? Se on lyhenne sanoista Customer Relationship Management eli asiakkuudenhallinta. Asiakkuudenhallinta on yksi tärkeimmistä työkaluista yritykselle, joka haluaa kasvaa ja saada hyvää tulosta. CRM-järjestelmän perustarkoitus on helpottaa ja tehostaa myyjän arkea. Sinne tallennetaan kaikki asiakkaiden kanssa käydyt keskustelut. Aihe on itselleni jokseenkin tuttu, mutta aina on paljon uutta opittavaa aiheesta.

Heigana otimme yhden asiakkuudenhallinta työkalun käyttöön tänä syksynä, jonka nimi on HubSpot. Sinne saamme yrityksenä lisättyä kaikki meidän asiakaskäynneistä tapaamamme ihmiset tai sitten asiakkaat, joiden kanssa olemme tehneet projekteja. Tämä kuulostaa omaan korvaani aivan huippuasialta, mitä se ei näköjään koko tiimin mielestä ollut. Rohkenen väittää, että tällä hetkellä kukaan ei meidän tiimistämme käytä kyseistä ohjelmaa ja itse allekirjoittaneena nostan käden ilmaan virheen merkiksi. Tämä olisi kuitenkin todella hyödyllinen, koska jos meidän jokaisella tiimin jäsenellä olisi vaikkapa vain seitsemän asiakasta olisi meidän tiimimme verkosto melkein sadan ihmisen verkosto. Verkostollemme voisimme laittaa vaikkapa meiltä synnytysten tarjouksia tai lähettää meidän kuulumisiamme heille.

HubSpotissa pystymme helposti segmentoimaan asiakkaamme eri segmentteihin, mitä voimme lisätä itse sinne tai käyttää valmiina olevia. Voimme katsoa missä vai milloin vain kenenkin tekemät kaupat ovat, jos ne sinne lisättäisiin. Tämän helppouden innoittamana päätin ottaa meille Superfutikselle tämän työkalun käyttöön. Saamme tämän kautta helposti kerättyä dataa meidän käyttöömme. Meillä oli Superfutiksessa aikaisemmin jo käytössä melko alkeellinen CRM-järjestelmä, sillä se oli Excelissä oleva taulukko mihin laitettiin asiakkaan nimi, sähköposti, puhelinnumero, päivämäärä sekä aika, hinta, muut kulut ja viimeisenä kuka sen vetää. Tämä tuottaa mielestäni paljon ylimääräistä työtä, kun taas Hubspotissa voit laittaa nämä segmentit valmiiksi sinne vaihtoehdoiksi ja valita ne kirjoittamisen sijaan. Lisäksi kun saamme kaikki entiset asiakkaat lisättyä Hubspottiin voimme yhdellä klikkauksella lähettää heille jokaiselle sähköpostin mahdollisen uuden pelin varauksesta. Siksi siis uskon HubSpotin toimivan Superfutiksella myynnin lisäämisen työkaluna.

Onnistuneen käyttöönoton kriteerit

Jotta CRM-järjestelmän käyttöönotto olisi onnistunut täytyisi vähintään kaksi seuraavista asioista toteutua, peilaan näitä asioita Heigan sekä Superfutiksen näkökulmista.

  • Vähintään 4/5 suunnitelluista käyttäjistä käyttää järjestelmää säännöllisesti

Tämä ei ainakaan Heigalla ole toteutunut vielä. En tiedä käyttääkö kukaan tällä hetkellä Hubspottia aktiivisesti. Superfutiksella tämä taas täyttyy, sillä lisäämme välittömästi asiakkaan sinne, kun hän varaa meiltä pelin.

  • Käyttäjäorganisaatio on riippuvainen järjestelmästä, eli järjestelmä tuottaa liiketoiminnan johtamisessa tarvittavaa tietoa.

Tätä tilannetta en usko Heigan saavan viimeisenä vuotena, koska jokaisella on omat muistiinpanot asiakkaista ja Hubspotti olisi enemmänkin helpottamassa kontaktointiin eikä tähän tarkoitukseen. Superfutis taas on aika pitkälti riippuvainen tästä, koska pidämme sitä myös pelikalenterina. Ilman tätä järjestelmää emme merkkaisi välttämättä näitä oleellisia tietoja minnekään ylös.

  • Järjestelmä on olennainen osa organisaation tiedonhallintaa

Tämän uskon toteutuvan molemmissa niin Heigalla kuin Superfutiksella. Lisäsimme Heigana meidän omat asiakkaamme järjestelmään, joten se on mielestäni yksi olennainen osa organisaation tiedonhallintaa.

Lopuksi

Koitan jalkauttaa Hubspotin Heigaan, jotta minun olisi helpompi seurata Heigan asiakaskäyntejä. Tiedän monen yrityksen omaavan jonkinlaisen CRM-järjestelmän niin se olisi nyt helppo opetella käyttämään.

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti