Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

6 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja – Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Valitsin tämän kirjan nimen takia, sillä tämän hetken ajankohtaisin asia meidän tiimissämme on suunnitella projektitoimisto Arten brändi ja ajattelin saavani hyötyä tästä kirjasta. Kyllä se piti paikkaansa, kirja oli hyödyllinen, vaikka paljon oli asiaa, jonka tiesin alun perin. 

Tiiminä haluamme ja olemmekin käyttäneet aikaa brändin suunnitteluun, sillä brändi on monen tekijän summa. Tärkein asia on, että koko tiimi on tietoinen osuuskuntamme arvoista, säännöistä sekä tarkoituksesta. Jos brändi ei ole merkityksellisiä tiimillemme, ei se ole meidän asiakkaillemmekaan.

Kirjassa käytiin läpi brändin kirkastus -malli, joka voi nostaa yrityksen liiketoiminnan seuraavalle tasolle. Mielestäni tämä sopii myös aloittavalle yritykselle, jonka takia vertasin tätä meidän tuoreeseen tiimiyritykseemme.

Brändin kirkastus

Brändin ytimen kiteytys 

(Määritetään, mitä viestitään)

Ensimmäisessä vaiheessa mietitään yrityksen tarkoitus, visio, missio, arvot, asiakkaat, kilpailijat, asemointi ja lupaus. Kirjassa oli tehtävä näihin liittyen ja se auttoi pohtimaan mitä ne voisivat mahdollisesti olla meidän yrityksellämme. 

Tarkoitus: Liiketoiminnasta ja yrittäjyydestä oppiminen. 

Visio: Pitkäaikaiset asiakassuhteet ja asiakastyytyväisyys täysi kymppi. 

Strategia: Sellainen, että visiomme toteutuu. Eli hoidetaan projektit täysillä ja panostetaan asiakassuhteisiin ja niiden ylläpitämiseen.

Missio: Opitaan uutta tekemällä ja verkostoidutaan tulevaisuutta varten. 

Arvot: Rohkeus, laatu, tasa-arvo, vastuullisuus sekä yhteistyö ja yhteisöllisyys. Ne löytyvät meidän työpisteemme seinältä ja muistuttavat meitä päivittäin. 

Asiakkaat: Erilaiset yritykset, joille tarjoamme palvelua. 

Kilpailijat: Palveluntarjoajat sekä muut tiimiyritykset, vaikka tiimiakatemiassa autamme ja tuemme toisiamme. 

Asemointi: Asemoinnissa haluamme löytää markkinaraon ja täyttää sen ideoillamme. 

Lupaus: Rohkeaa yrittämistä ja laadukasta työnjälkeä 

Näitä oli mukava miettiä ja pohdiskella mitä ne voisivat olla. Yläpuolelle täytetyt olivat täysin minun ideoimiani lukuun ottamatta arvoja. Kirjassa suositeltiin yrityksille työpajoja, joissa kaikki yrityksessä työskentelevät saisivat vaikuttaa yrityksen brändiin. Me voimme asiakaskohtaamisilla vaikuttaa asiakkaan mielikuvaan brändistämme. Näin pidettäisiin huoli siitä, että kaikki ovat ymmärtäneet ja sisäistäneet brändin sekä pitävät sitä merkityksellisenä. Meidän tiimillemme tämä voisi toimia, jakauduttaisiin pienempiin ryhmiin ja jokainen ryhmä suunnittelisi ja ideoisi brändiä. Tämän jälkeen käytäisiin yhdessä läpi tuloksia ja kiteytettäisiin brändimme. 

Brändin muotoilu 

(Annetaan viestille sielu ja muoto)

Kun olemme saaneet määriteltyä mitä me viestimme ja kiteytettiin brändin ydin, jatkamme suunnittelemaan miltä brändi näyttää. Minulla tuli tästä ensimmäisenä mieleen logo. Se on yksi näistä asioista, joita käydään tässä toisessa vaiheessa. Logon lisäksi mietitään yrityksen tarina, hissipuhe, asiakaskohtaamiset sekä ilme ja olemus. 

Tarina: Ihmisiä kiinnostaa yrityksen tausta eli mistä se on saanut alkunsa. Meidän kannattaa kirjoittaa tarina meidän taustastamme sekä opiskeluista tiimiakatemialla. Tarinan kannattaa olla lyhyt ja ytimekäs. Yrityksen taustan ja tarinan lukeminen tuo asiakkaalle luottamusta.

Hissipuhe: Toisena meidän kannattaa miettiä yrityksemme hissipuhe, eli miksi yrityksemme on olemassa, kuinka se toimii ja mitä tuotteita tai palveluja tuotamme. Meillä tulee olemaan varmasti laidasta laitaan erilaisia palveluja mutta on hyvä nostaa sivuillemme osaamistamme tarkemmin eli esim. valokuvaus, markkinointi sekä innovointi. 

Logo ja liikemerkki: Logo ja liikemerkki on meillä ollut mietinnässä jo pitkään ja erilaisia hahmotelmia on jo syntynyt. Sen tulee olla yksinkertainen ja selkeä mutta erottuva. 

Ilme ja olemus: Jos mietin ilmettä ja olemusta, mietin oikeastaan ensimmäisenä värivalintaa ja mielikuvaa joka osuuskunnastamme tulee. Kirjassa oli hyvin mainittu, että jokaisella yrityksellä on oma käyttäytymismallinsa niin kuin ihmisilläkin. Mielestäni yrityksemme tulee viestiä lämminhenkisyyttä ja rohkeaa yrittämistä. Sivuilla ja eri medioihin lisättävien kuvien tulee sulautua ja sopia toisiinsa. Niissä voisi olla jokin tietty väriteema.

Asiakaskokemus: Varmasti tulemme panostamaan asiakaskohtaamisiin, sillä ne ovat tärkeimpiä hetkiä viestiä meidän brändistämme. Suunnittelimme myös, että nettisivuille on hyvä laittaa palsta, johon keräämme asiakkaidemme arvosteluja ja kokemuksia meidän palveluistamme. Se tuo avoimen ja rehellisen kuvan meistä. 

Graafinen ohjeisto: Koska meitä on 16 tiimissämme, on hyvä tehdä graafinen ohjeisto, johon lisäämme meidän markkinointimateriaalimme. Ohjeistossa on mallit ja määrittelyt materiaaleistamme sekä päivityksistä. Meille valitaan markkinointitiimi, jotka hoitavat yrityksen markkinoinnista.

Se miltä brändi näyttää on siis paljon enemmän kuin minun mainitsemani logo. Hyvällä logolla ja liikemerkillä on tietty vaikutusta, jos saadaan siitä mieleenpainuva ja erottuva. Kuitenkin niin kuin aiemmin mainitsin, asiakaskohtaamisissa viestimme parhaiten brändiämme. Olemme jo hieman aloittaneet suunnittelemaan Projektitoimisto Arten ulkoasua mutta paljon on vielä suunniteltavana. 

Brändin jalkautus 

(Mietitään, miten koko juttu kerrotaan eteenpäin nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille yrityksen tärkeimmissä kohtaamispaikoissa)

Viimeisimpänä kohtana on brändin jalkautus eli kohtaamispisteet, joissa asiakas kohtaa yrityksemme. Kohtaamispisteitämme tulee olemaan työtilat (tiimiakatemia), sosiaalinen media, nettisivut, linkedin, käyntikortit sekä mahdolliset mainoskyltit ja julisteet. On tärkeää, että kohtaamispaikoilla viestintä on brändin mukaista. Ristiriitainen viestintä tuo asiakkaalle huonon kuvan brändistämme. Kuitenkin kaikista tärkein kohtaamispaikka on asiakaskohtaaminen, siinä teemme yrityksenä asiakkaaseen suurimman vaikutuksen. Hyvä esimerkki on meidän ensimmäinen projektimme Laajavuoren kumparekisoista. Hoidimme työtehtävät hyvin ja saimme hyviä kontakteja kerättyä, jotka mahdollistavat uusia projekteja. 

Nyt kun on käyty kaikki brändin kirkastuksen kohdat läpi, kerron vielä parhaiten mieleeni jääneet opit kirjasta. Brändikäsikirja oli mielenkiintoinen ja auttoi herättelemään ideoita meidän brändimme rakentamiseen. Brändi on monen tekijän summa, muutakin kuin näkyvä logo tai tuotteet. Brändiin vaikuttaa kokemukset eri kohtaamispisteillä, se on siis mielikuva ja kokemus yrityksestä. Tarinat ja kohtaamiset jäävät usein mieleen. Henkilöstö on tärkein media brändille. Brändin täytyy olla merkityksellinen henkilöstölle, jotta asiakaskohtaamisissa viestintä on merkityksellistä. Nämä asiat jäivät päällimmäisenä kirjasta mieleen.

You May Also Like…

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti