Älä ole pomo, Mika D. Rubanovitsch
Älä ole pomo on kirja, joka kertoo muutosjohtamisesta ja siitä mihin suuntaa johtaminen on menossa. Kirjassa käsitellään paljon digitaalisuutta ja yrityksen jaoitteluja mm. myynti-, ja markkinointi organisaatioihin. Nykyään yritys siis voidaan jaotellaan pienempiin osastoihi.
Tavoitteeni tälle kevälle oli lukea yksi johtamisen kirja. Tätä kirjaa kehuttiin minulle ja se herätti kiinnostukseni. Mika D. Rubanovitsch:in aikaisemmat teokset ovat olleet hyviä ja pidän hänen ajattelustaan.
Kerron muutamia kirjan oppeja, jotka jäivät minulle eniten mieleen ja avaan näitä minun arjessani.
Hyvän johtajan tunnistaa seuraavasta kolmesta piirteestä:
- Hän palvelee, ei komenna. Esimiehen on luotettava siihen, että jokainen tekee parhaansa ja että työntekijöistä saadaan esille parhaansa. Hän antaa vastuuta ja myös luottaa työntekijäänsä. Hän sitouttaa ja tuo alaiselleen tunteen, että hän on tärkeä.
Tämä on minun hyvä ominaisuus. En tykkää ikinä komentaa ketään mihinkään. Ajatusmallini on enemmän se että, jos hän ei tee/halua tehä asiaa hän ei ole soveltuva myöskään tulevaisuudessa asioiden hoitamiseen. Tämä on myös mielestäni huono puoli kun luotan liikaa ihmiseen ja jotkut kaipaisivat kovempaa kuria tekemiseen.
- Kannusta. Ihmisistä on paljon enemmän, kun tekemään vaan sen määrän mitä on käsketty. Kannustamalla nostaa henkilön itsevarmuutta ja myös epäonnistumiseen kannustetaan.
Olen huomannut kuinka tämä toimii minulle hyvin. Kun porukka tsemppaa toisiaan ja kannustaa, niin ajatusmaailma muuttuu siihen, että meillä on yhteinen päämäärä joohon mennä.
- Johda itseäsi. Omien menetelmien kyseenalastaminen ja uusien menetelmien tuominen esiin. Hyvä johtaja pystyy tuomaan esille myös hänen huonot piirteet. Itse olen tuonut esille minun lempeyteni johtamisessa. En huuda mistään tai suutu mistään Tämä on todella huono juttu mutta myös hyvä juttu.
Yritys on johtajan näköinen
Mietitään vaikka Teslaa, niin onko yritys johtajansa Elon Muskin näköinen? Elon Musk on innovoiva, hieman mystinen kaveri, joka tuntuu pystyvänsä tekemään kaikkea. Näin on myös Tesla. Hieman mystinen firma, josta monet miettivät, mistä nämä autot tulevat ja mitä kaikkea muuta siellä kehitetään. Yritykset näyttävät välillä jopa liikaa heidän toimitusjohtajaltaan, kun niiden pitäisi näyttäytyä sille, mille heidän koko henkilöstö näyttää. Jos yritys edustaa rohkeita kokeiluja, niin myös henkilöstön pitää näyttäytyä sille. Ei riitä, että toimitusjohtaja on vain se.
Yrityksessä on vain yksi toimitusjohtaja, se täytyy muistaa silti. Erinomaiset johtavat osaavat yhdistää vankan itseluottamuksen nöyryyteen ja epäitsekkyyteen. He tietävät olevansa hyviä, mutta eivat tee siitä numeroa. Se on yksi arvostettavimmista jutuista, mistä itse pidän. Sen näkee parhaiten, kun onnistumisen kohdalla. He haluavat, että tiimi saa siitä kiitoksen ja se on kaikkien yhteinen juttu, että onnistumiseen ollaan päästy.
Myyntityön johtaminen
Myynti on yrityksen isoimpia voimavaroja ja täten myyntiäkin täytyy johtaa. Myyntiä ei johda toimitusjohtaja, vaan myynnin vastuun ottaa myyntiorganisaatio, jolla on myyntiiliideri.
Modernilta johtajalta myynnin parissa tarvitaan seuraavat edellytykset:
Perusasiat kunnossa
- Nopea reagointi – Kun liidi, reklamaatio, korona tulee, niin siihe reagoidaan nopeasti. Vauhti vaan kiihtyy ja tarjouksien kilpailutus lisääntyy.
- Tarkentavat kysymykset. Näkemyksellinen myynti, ostajaa haastetaan, sitä myös tietyssä tapauksissa kyseenalaistetaan. ”Miksi teette juuri noin?” → opitaan ymmärtämään myös asiakasta paremmin.
- Tarpeiden ymmärtäminen. Tarkentavilla kysymyksillä ja asiakasta kuuntelamalla päästään myös itse työssä / projektissa parempaan tulokseen. Kuunteleminen on yksi myyntityön tärkeimmistä taidoista
- Ehdotuksen toimittaminen ennen kohtaamista.
- Hyvät referenssit ja suosittelijat. Myynnin on osattava haastaa markkinointia tekemään hyvät referenssitarinat ja visuaaliset flaikut. Myynnin ja markkinoinnin kommunikaatio on todella tärkeää ja myyntityössä vaikutus tehdään usein referensseillä ja hyvillä tarinoilla. Referenssit on myös todella tärkeä tarinallistaa, että niistä saadaan paras irti.
- Valmistautuminen kohtaamiseen. Jos et ole valmistunut, et tee kauppaa. Valmistautumisessa voidaan hypätä aiemmista kohdista tarpeiden ymmärtämiseen ja kuuntelemiseen. Ylimielinen myyjä ei pärjää modernissa myynnissä, hänen täytyy olla nöyrä ja hyvin valmistunut.
- Verkostoituminen. Hyvä moderni myyjä on verkostoitumisen ammattilainen. Hyvät verkostot kattavat mahdollisuuksia ja auttavat ongelmatilanteissa. Verkostoituminen on ehdottomasti mahdollisuus, ei uhka.
On tärkeää muistaa, että asiakas tarvitsee apua ostoprosessissaan. Modernissa johtamisessa on myynnin ja markkinoinnin tehtävä on saumattomasti vähentää ostoprosessin monimutkaisuutta ja auttaa asiakkaan palvelua. Hyvä myyntijohtaja tekee tähänkin aloitteen.
Loppuun:
Johtaminen ja johtajan rooli muuttuu ajan myötä. Aikaisemmin johtajalta oltiin totuttu enemmän pomottamiseen ja huutamiseen. Nykypäivänä johtaminen on enemmmän kannsutamista ja ohjaamista oikeita asioita kohti. On hieno itsekkin olla osa tätä muutosta ja tuoda enemmän modernia johtamista maailmaan.
0 kommenttia