2- S20-Pölli tästä – vinkkejä projekteihin

Kirjoittaja: Annika Jokinen

12 joulukuun, 2020

Lähdeteos: Pölli tästä - vinkkejä projekteihin

Lähdeteoksen kirjoittaja: Parantainen

Teoriapisteet: 2

Pölli tästä- 101 rusinaa bisnespullasta.

  1. Vain tosi isoille miehille – asiakassegmentin rajausta.

Markkinoinnin perusasioita on osata rajata asiakaskohderyhmä. Suurin osa suomalasista johtajista huolii ostajaksi jokaisen, joka sattuu kompastumaan ovesta sisään.

Silti Deveta lähti asiakassynnytykseen asenteella kaikille kaikkea! Keksittiin siis koko torikonsepti uudestaan. Oli nuorisolle digiä, nuorille aikuisille urheilukenttiä, mummoille kahviloita, ja myyjille kojuja. Pääsimme kisassa hienosti kolmannelle sijalle, sekin varmasti lähinnä hienosti tehdyn 3D mallinuksen ansiosta. Meidät kuitenkin ohitti kilpailussa toinen tiimi, joka halusi vuokrata pieniä, liikuteltavia torikojuja myyjille. Heillä oli siis selkeä asiakassegmentti mietittynä. Olisimmeko me päässeet paremmalle sijoitukselle, jos olisimme rajanneet asiakkaiksi vain ne urheilijat ja keksineet enemmän heille, tai ravintoloitsijat, joille olisimme kehittäneet uutta digiteknologiaa tai kenties nuorison, jolle olisi tuotettu oma digipelisali?

”Voisitko myydä jakojäännöksille ja heittopusseille paljon enemmän kuin ”tavallisille” asiakkaille, joiden on aina helppo jakaa rahansa useiden toimijoiden kesken?”

 

  1. Neljän tunnin työviikko – oppitunti (itselle) työn delegoimisesta

Timothy Ferris on ulkoistanut kaikki työnsä, niin että hänen tarvitsee tehdä enää 4 tunnin työviikkoa. Itse olen sitä porukkaa, joka ei uskaltaisi antaa mitään töitä muiden käsiin ja lopuksi kaataa itsensä kaiken työn alle.

Deveta sai viime keväänä prospektointiprojektin, mikä oli kaikkien mielestä tuskaista touhua. Daniel ehdotti, että ensi kerralla palkattaisiin siihen viralliseen työn osuuteen porukka Latviasta, ja itse vain toimittaisiin välikätenä ja vedettäisiin siivu tuloista väleistä. Minä olin kauhuissani! Annettaisiin meidän rahat ulkopuolisille? Hulluko olet?!

Näin jälkeenpäin mietittynä tämähän oli loistava idea. Meidän ei käytännössä olisi tarvinnut tehdä mitään, mutta olisimme saaneet kuitenkin euroja tilille, sekä samalla antaneet köyhemmille latvialaisille töitä ja tuloja. Toisin sanoen win-win tilanne kaikille.

Ehkä ensi kerralla osaan ajatella asiaa hieman fiksummin, tämän luettuani.

 

  1. Pyreneiden kartta – hyvilläkään suunnitelmilla ei pärjää, jos ei tee mitään.

Vaikka sanonta kuuluu, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, jos mitään ei tehdä ei hyvilläkään suunnitelmilla ole arvoa. Toisin sanoen pitää myös kääriä hihat ja alkaa hommiin. loppuen lopuksi menestys johtuu teoista, ei suunnitelmista.

Tähän tekemiseen Deveta kaatuu lähes aina. Kovasti suunnitellaan ja mietitään aivot puhki kaikkea, mutta kukaan ei loppuen lopuksi ala tekemään asioiden eteen mitään. Ihmisten pitäisi siis ymmärtää suunnitella vähemmän, alkaa tekemään ja sitten vasta suunnitella lisää. Kun laittaa töpinäksi, saattaa keksiä matkalla monta hyvää reittiä eteenpäin.

 

  1. Vältteletkö vaikeita kysymyksiä? – keskity tärkeisiin asioihin, pikkunäpräilyn sijaan.

Yritystä perustettaessa on helppo miettiä yritysmuotoja, vakuutuksia, kirjanpitoa ja jopa yrityksen nimeä hamaan tappiin saakka. Vaikka nämäkin ovat tietenkin tärkeitä asioita, pitäisikö kuitenkin enemmän miettiä mistä ja miten saisi asiakkaita?? Miksi asiakkaat haluaisivat ostaa juuri sinulta tai sinun palveluasi?

Itselläkin tuntuu liian usein olevan huono tapa juuttua miettimään ja tekemään epäolennaisia asioita, välttääkseni tekemästä sitä oikeasti tärkeää työtä. Mutta mitäpä sitä yritysmuodolla tekee, jos ei ole asiakkaitakaan?

Toivolan Vanhan Pihan projektissa kärsimme tällä hetkellä liian pienistä asiakasmääristä. Myynti ei todella ole ollut sitä mitä sen pitäisi olla, edellisvuosiin verrattuna, tai sitten meitä on huijattu niistä, mitä en kyllä usko. Vallitsevalla maailman tilanteella voi toki olla vaikutuksensa, ettei ihmiset uskalla liikkua niin vapaasti, mutta kaikkea ei varmasti voi laittaa senkään piikkiin. Nyt meidän pitäisi todella miettiä projektiryhmän kanssa mistä saisimme lisää asiakkaita ja miten, mutta huomaan usein kuitenkin keskittyväni mielummin suunnittelemaan uusia somepäivityksiä, koska se on enemmän omaa alaani.

Olen ehdottanut kyllä muutamaan kertaan sissimainoskampanjaa kaupungin keskustassa, mutta jotkut projektiryhmän jäsenet, jotka ’pelkäävät’ lähteä ihmisten ilmoille hassuttelemaan (ja samalla ”tyrkyttämään” itseään) mielummin vain puhuvat aiheesta, kuin tekisivät asialle mitään.

 

  1. Niukkuus tavoitteeksi – haluttua tuotetta haluavat kaikki

Viime keväänä Deveta myi mainospaikkoja BikeTaxin karttaan. Pojat tuskailivat, kun eivät saaneet myytyä muutaman kuukauden aikana kuin noin 5 paikkaa. Ehdotin heille, että laittaisivat sähköposti viesteihin tiedon, että on enää vain muutama paikka jäljellä, vaikka niitä oli tietenkin lähes 20. Viestin lähetyksen jälkeen saatiin myytyä 4 paikkaa lisää, kahdessa päivässä.  Jostain syystä ihmiset haluavat aina sen mistä pelkäävät jäävänsä paitsi. Toimisikohan sama Toivolan tuotteille? Menee kyllä testaukseen!

 

Halusin lukea uudestaan Parantaisen kirjan, koska ajattelin siitä löytyvän juurikin Toivolan projektiin hyviä vinkkejä. Niitä ei ehkä niinkään löytynyt, mutta muutama muu hyvä vinkki kuitenkin. Uskon, että tämä kirja kannattaa lukea useammankin, koska siitä löytyy eri projekteihin eri vinkkejä.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti