Zero to One

Kirjoittaja: Vili Selenius

9 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Peter Thiel on Forbesin maailman 400 rikkaimman ihmisen listalla ja oli PayPalin toimitusjohtaja ja yksi sen perustajista. Peter Thiel myi PayPalin Ebaylle 1,5 miljardilla dollarilla ja Thielin tiimin jäsenet, joita hän ohjasi ja mentoroi PayPalissa ovat tämän jälkeen perustaneet mm. YouTuben, Yelpin ja LinkedInin. Thielillä on siis ollut näppinsä pelissä lukuisten miljardien dollarien yritysten syntyyn, joten koin lähes velvollisuudeksi lukea hänen kirjansa ”Zero to one”.

 

Bet on a contrarian truth


“What important truth do very few people agree with you on?”

 

Steve Jobs tiesi miten tulemme käyttämään älypuhelimia tulevaisuudessa, emme tarvitse puhelimeen fyysistä tilaa vievää näppäimistöä. Uberin perustajat tiesivät, että uskallamme matkustaa vieraiden ihmisten kyydissä. Airbnb:n perustajat tiesivät, että uskallamme yöpyä vieraan ihmisen asunnossa.

Näiden esimerkkien kautta Thiel kehottaa siis luomaan liiketoiminnan perusta sille, miten ihmiset tulevat käyttäytymään / toimimaan tulevaisuudessa, vaikka he eivät todennäköisesti tiedä tai usko siihen vielä itsekään. Näin pysyt askeleen edellä kilpailijoitasi. Thielin mukaan kaikilla epäonnistuneilla yrityksillä on jotain yhteistä: ne eivät pystyneet jättämään kilpailijoita taakseen. Kun uskallat luoda yritystoimintasi perustan kiistanalaisen totuuden varaan, pystyt välttämään kilpailua, osin vain siitä syystä, että muut pitävät sinua todennäköisesti hulluna ja kerkeät rakentaa liiketoimintaa alalla, jolla ei ole vielä kilpailua lainkaan. Juuri niin kuin PayPal vuonna 1998.

Varmista kuitenkin ensin, että kiistanalainen totuus, jonka varaan rakennat liiketoimintasi on ajankohtainen. Thiel mainitsee kirjassa vuonna 2005-2009 tapahtuneen Greentech Revolutionin, joka perustui kiistanalaiselle totuudelle: Tulemme siirtymään uusiutumattomista energiamuodoista täysin uusiutuviin energiamuotoihin. Vaikka tämä tuleekin todennäköisesti tapahtumaan tulevaisuudessa, se ei ollut ajankohtaista vielä 2000-luvulla uusiutuvan energian lähes kolminkertaisten kustannusten vuoksi.

Ennen kuin siis alotat liiketoimintaa, kysy itseltäsi: Edellyttääkö menestymisesi tekemään töitä kovempaa ja paremmin kuin kilpailijat samalla alalla vai oletko tarpeeksi rohkea ja uskallat luoda liiketoimintaa sen varaan, mille tiedät olevan kysyntää tulevaisuudessa.

Tämä Thielin ohje sivuaa mielestäni täydellisesti Tiimiakatemialla peräänkuulutettuja rohkeita kokeiluja ja konkretisoi sen ajatusmallin, miltä kantilta jokaisen menestystä tavoittelevan tiimiyrittäjän tulisi lähestyä liiketoimintaa. Tartummeko johonkin tuttuun ja turvalliseen, mihin tiedämme pystyvämme ja mikä ei inspiroi todennäköisesti ketään vai uskallammeko ottaa riskejä ja antaa resursseja sille, minkä uskomme toteutuvan pitkällä tähtäimellä.

 

Start by dominating a small market

 

Kun Jeff Bezos perusti Amazonin, hänen suunnitelmansa oli luoda kauppa missä on kaikkea. Amazon ei kuitenkaan aloittanut toimintaansa myymällä kaikkea mahdollista, vaan Amazonin aloittaessa toimintansa se keskittyi yhteen ”nicheen”: kirjojen myymiseen verkossa. Kirjojen myyminen verkossa oli Amazonille hyvä ensiaskel, sillä kaikki kirjat ovat suurinpiirtein saman kokoisia, joten niiden toimittaminen oli edullista. Sen lisäksi kirjojen lukijat olivat hyvä kohderyhmä, sillä he olivat hyvin koulutettuja, joten heillä oli todennäköisesti ylimääräistä rahaa, mitä pystyisivät käyttämään Amazonin tuotteisiin jatkossakin, Amazonin kasvattaessa markkina-aluettaan. Bezos pystyi hallitsemaan omaa ”nicheään” ja hänellä oli tarvittava kassavirta, jonka avulla hän pystyi kasvattamaan Amazonin markkina-aluetta mm. CD-levyihin ja DVD-elokuviin.

Älä siis yritä tavoittaa yhtä prosenttia miljardin dollarin markkinoilta, vaan koita ottaa haltuun 80% miljoonan dollarin markkinoilta. Thielin mukaan, se joka pystyy hallitsemaan suurinta osuutta markkinoilla, jolla on kasvumahdollisuuksia, on viimeinen joka joutuu jättämään markkinat taakseen.

 

Strive to be a monopoly

 

Älä kuitenkaan ollaksesi paha monopoli, joka pyrkii vahingoittamaan kilpailijoita ja hyötymään asiakkaiden valinnanvaran puutteesta, vaan hyvä monopoli, kuten Google. Google hallitsee hakukonemarkkinoita, missä tekevät niin paljon voittoa, että pystyvät käyttämään sitä yhteistä hyvää varten. Jos Google ei hallitsisi hakukonemarkkinoita, meillä ei todennäköisesti olisi tällä hetkellä esim. Google Mapsia, Google Earthia tai Google Fiberiä.

Thielin sanoin: Kun tähtäät monopoliasemaan, on tavoitteenasi estää kilpailijoita syömästä voittojasi ja sillä varmistat liiketoimintasi jatkuvuuden. Jos tähtäät taas mihinkään muuhun kuin monopoliasemaan, on tavoitteenasi liiketoimintasi epäonnistuminen.

 

4 tapaa saavuttaa monopoliasema

 

  1. Brändimielikuva

Mikä brändi tulee mieleesi, kun mietit elektroniikkaa, mikä saa sinut näyttämään trendikkäältä?    –Apple.
Koska kaikkien vastaus tähän kysymykseen todennäköisesti on Apple, kilpailijoiden on lähes mahdotonta löytää markkinarakoa trendikkään viihde-elektroniikan markkinoilta.

  1. Patentoitu teknologia

Google hallitsee 88% hakukonemarkkinoista, sillä heidän algoritmit ovat patentoituja ja paljon heidän kilpailijoitaan, kuten Bingiä parempia.

 

  1. Verkostovaikutus

Minkä takia ihmiset käyttävät Instagramia, eivätkä mitä tahansa muuta alustaa, mikä tarjoaa täysin samoja asioita, kuin Instagram?

Koska kaikki ovat jo instagramissa. Kilpailijoiden on haastava kilpailla alustaa vastaan, joka houkuttelee uusia käyttäjiä jo vain olemassa olevien käyttäjien vuoksi.

 

  1. Mittakaavaetu

Amazon pystyy tarjoamaan ilmaisen toimituksen 50kg sohvalle, kun taas useimmat huonekaluliikkeet joutuvat veloittamaan toimituksesta jopa 50$, sillä Amazonilla on mittakaavaetu heidän puolella ja he toimittavat päivittäin niin paljon tavaraa, että yksittäisen toimitetun tavaran kustannukset ovat minimaaliset ja he ovat voineet karsia heille syntyneen säästön mm. toimituskustannuksista

 

 

Seuraamalla näitä kolmea liike-elämän mindsettiä, pystyy Thielin mukaan siis rakentamaan suurta ja menestyvää liiketoimintaa. Omaan makuuni kirja oli todella hyvä. Se inspiroi ja antoi vinkkejä tämänhetkisten projektieni kehittämiseen. Thiel kuitenkin maalaa hieman isommilla pensseleillä, kun meillä Tiimiakatemialla, joten en usko, että minusta on perustamaan uutta Googlea.. Uusi Bing enintään.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti