Lean UX on Gothelfin ja Seidenin sanoin on tuotesuunnittelun ja tiimien yhteistyön evoluution tuotos. Sen tarkoitus on yhdistää ”Agile software development” ja ”Lean Startup” ajattelun parhaat puolet ja tuoda näiden yhdistelmä työryhmien käyttöön. Lean UX:n tarkoitus on pyrkiä muuttamaan liiketoiminnallista ajattelua lopputulosorientoituneeksi ja antaa työkalut haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi kaiken kokoisille työryhmille.
Lean UX periaatteet
Lean UX:n perusperiaatteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään: Tiimin kulttuuria ohjaavat, organisaatiota ohjaavat, sekä prosessia ohjaavat. Nämä ovat Lean UX:n perusperiaatteita, joita jokaisen Lean UX tiimin pitäisi pystyä hyödyntämään.
Tiimin organisaatiota ohjaavat periaatteet
- Ristiin toimivat tiimit
- Pienet, yhteistyökykyiset ja omistautuneet työryhmät
- Omavaraisuus
- Ongelmakeskeisyys
Tiimin kulttuuria ohjaavat periaatteet
- Epäilystä siirtyminen varmuuteen
- Tulokset > Panos
- Yhteisymmärrys
- Kaikki samalla viivalla (No rockstars, gurus or ninjas)
- Lupa epäonnistua
Tiimin prosessia ohjaavat periaatteet
- Työskentely pienissä erissä riskien vähentämiseksi
- Jatkuva uuden etsiminen
- GOOB (Getting out of the building)
- Töiden ulkoistaminen
- Tekeminen > Analysointi
Lean UX prosessi
Lean UX prosessi on jatkuva sykli, jossa on 4 eri vaihetta:
- Tulokset, oletukset, hypoteesi
- Suunnittelu
- MVP:n (Minimum Viable Product) luominen
- Tutkiminen & analysointi
Prosessin ensimmäisessä vaiheessa: Tulokset, oletukset ja hypoteesi, on tarkoitus vision ja ratkaistavan ongelman pohjalta pyrkiä ennustamaan mahdollisia lopputuloksia. Vaiheessa määritellään mahdolliset yritystulokset, kartoitetaan potentiaaliset käyttäjäryhmät, arvioidaan mahdollista käyttäjäkokemusta, sekä tarjottavan ratkaisun ominaisuuksia ja näiden pohjalta koostetaan ennusteista hypoteesi (toimeenpantava idea), joka on testattavissa.
Toisessa vaiheessa: Design It on tarkoitus luoda työryhmässä yhteisymmärrys, sekä luoda ja yhdistellä ideoita Agile software development metodein, joiden pohjalta siirrytään kolmanteen vaiheeseen.
Kolmannessa vaiheessa: MVP:n luominen, luodaan mahdollisimman matalan kynnyksen ratkaisu hypoteesille, jolla on mahdollista testata asiakaspinnassa, onko ensimmäisessä vaiheessa koostettu hypoteesi pätevä.
Lean UX syklin neljännessä ja viimeisessä vaiheessa: Tutkiminen & analysointi, kerätään ja tutkitaan saatua palautetta ja analysoidaan hypoteesia saadun palautteen ja tuloksien pohjalta.
Viimeisen vaiheen jälkeen sykli alkaa alusta saatua palautetta ja kerättyä dataa hyödyntäen.
Yksi Lean UX prosessin perusperiaatteista, mikä kolahti minuun erityisesti, on kaiken ylimääräisen karsiminen, mikä ei auta haluttuun lopputulokseen pääsemisessä. En usko, että tulen käyttämään Lean UX metodia ainakaan enää opiskeluaikanani tiimityöskentelyssä, (Sillä sen opettelu tässä vaiheessa olisi mielestäni juurikin ylimääräisen lisäämistä) mutta tämän yhden perusperiaatteen pohjalta aion pyrkiä karsimaan projekteistani kaiken ylimääräisen, mikä ei siinä hetkessä palvele projektini tavoitetta.
0 kommenttia