Zero to one

Kirjoittaja: Iira Honka

8 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Zero to one

Lähdeteoksen kirjoittaja: Peter Thiel

Teoriapisteet: 0

Zero to one – Peter Thiel 

Nyt kun aloitin toisen vuoden akatemialla, ja aluksi ei ollut vielä projekti ideoita tajusin, että haluan lukea kirjan, josta voisi saada jotain uusia ideoita ja ajatuksia tulevia projekteja varten. Päädyin valitsemaan Peter Thielin “Zero to one” kirjan, joka kertoo yrittäjyydestä, innovaatiosta ja monopolien rakentamisesta markkinoilla. Kirja haastaa perinteisen ajattelutavan yrittäjyydessä ja liiketoiminnassa ja kannustaa luomaan uusia innovaatioita ja ratkaisuja. 

Kirja keskittyy pääsanomaan “nollasta yhteen” , jolla Thiel tarkoittaa sitä miten, joku kokonaan uusi asia keskitään tyhjästä. Tällöin ei siis kopioida mitään olemassa olevaa ideaa vaan innovoidaan jotain täysin uutta, jota ei ennen olla tehty. Näin yritys myös säästyy kilpailulta muiden yrityksen kanssa, jolloin yrityksellä on monopoli asema markkinoilla. Thiel kannustaa monopolien rakentamiseen ja uskoo perinteisen kilpailun olevan vain huonoksi. Se nimittäin johtaa siihen, että pitää kilpailla hinnoilla ja katteet laskee. Me esim. Hyödynsimme tätä valon kaupungin tapahtumassamme, tarjosimme asiakkailel sisätilan, jossa he saivat istua ja nauttia moctaileista ja hampurilaisista. Tälläistä ei muut tarjonnu valon kapungissa ja saimme oman markkinaraon.  

Niinkuin kirjassa mainitaan, on helpompaa aloittaa keskittymällä pieneen markkinarakoon, kuin koittaa palvella suurta yleisöä. Pienillä markkinoilla on yleensä vähemmän kilpailua ja näin myös isompi mahdollisuus menestyä. Tällöin pystyy myös ottaa paremmin selvää juuri sen kohdeyleisön tarpeista, haluista, ongelmista ja ymmärtää heitä. Jolloin myös markkinoinnista pystyy tehdä osuvampaa ja kohdistamaan sen suoraan heihin. Tämän onnisutttua voi laajentaa markkinointia myös suuremmille yleisöille. Tälläinen olisi tietenkin ideaali tilanne, jossa myös itsekkin haluaisi tulevaisuudessa olla, luoda jonkun tuotteen tai palvelun jota ei vielä markkinoilla tarjota.  

Peter Thiel kannustaa ajattelemaan vastoin valtavirtaa ja löytämään totuuden, josta harvat ovat samaa mieltä kanssasi. Tällöin hänen mielestä luodaan oikeasti uusia innovaatioita. Suurin osa ihmisistä ajattelee enemmistön mukana eikä kyseenalaista vallitsevia ajattelutapoja ja totuuksia. Jos näitä uskaltaa kysenaalaistaa, voi löytää uusia mahdollisuuksia. Tämä voisi auttaa myös yrityksissä ja projektien pohdinnassa esim. löytää ainutlaatuisen tuotteen tai palvelun, jota ei vielä tarjota. Monet menestyvät yritykset ovat näin tehneet. Esim. Peter Thiel, joka perusti paypalin muutti verkossa maksamisen kokonaan turvalliseksi ja helpoksi tai airbnb, joka antoi matkustajille uuden persoonallisemman tavan matkustaa. Tämä on auttanut myös itseäni pohtimaan onko mitään näkemyksiä, joihin monet eivät ole samaa mieltä. Ja tulevaisuudessa tulen myös kiinnittämään näihin nyt enemmän huomiota, jos näitä voisi hyödyntää myös liiketoiminnassa.  

Monopoli asemalla Thiel tarkoittaa, että yrityksellä on niin vahva kilpailuetu, että se hallinoi jotain markkinaosuutta. Tällöin yrityksen ei tarvitse myöskään kilpailla ja voi keskittyä itse liiketoimintaan. Tällaisen aseman yritys voi saavuttaa esim. Omistamalla tärkeän teknologian, luomalla vahvan brändin tai verkostovaikutuksen, jossa monet ihmiset käyttävät palvelua tai hyödyntämällä skaalaetua, jossa yrityksen kustannukset ovat todella alhaalla ja näin myös hinnat laskevat. Oman tiimin kannalta meillä on esim. paljon erilaista tietoa ja taitoa, jota voi juuri hyödyntää liiketoiminnassa. Mutta myös omien projektien kannalta hyvä muistaa, ettei  kannata vain kopioida suoraan toista yritystä vaan luoda jotain omaa, rakentaa uniikki kilpailuetu ja oma markkinarako. 

Kirja on herättänyt monia uusia ajatuksia ja antanut ymmärrystä miten eri tekijät vaikuttaa menestyvään liiketoimintaan. Kirja on myös auttanut ymmärtämään miten kannattaa alkaa lähteä pohtimaan yritysideoita ja tutkimaan vallitsevia ajattelumalleja ja katsoa mitä yrityksiä maailmasta puuttuu Akatemian aikana onkin hyvä aika lähteä aktiivisesti etsimään uusia ideoita, kokeilemaan rohkeasti jotain uutta ja luomaan pitkäaikaisia suhteita.  

You May Also Like…

Strateginen ajattelu

Strateginen ajattelu on näkemistä Huippumenestyksen taustalla on aina strategia. Mutta millaista on strateginen...

Suojattu: Johda tunneilmastoa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti