Yrityskulttuuri on kuningas

Kirjoittaja: Jussi Craycroft

29 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Yrityskulttuuri on kuningas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Panu Luukka

Teoriapisteet: 3

Yrityskulttuuri on aina ollut kiinnostava aihe itselleni, varsinkin kun on askel työelämään ja omaan yrityskulttuurin astuminen melkein jo kosketettavissa. Kirjan otin lukuun ehkä siksi, että minun olisi helpompi ruveta luomaan omanlaistani yrityskulttuuria tulevassa työssäni. Osittain myös siksi, että kirjapisteillä on iso houkutus. Panu Luukkaan Yrityskulttuuri on kuningas kirja, on valtavan huikea teos mielestäni. Yrityskulttuuri on jokaisella yrityksellä omanlaisensa ja sen muodostumiseen saattaa mennä aikaa tai se saattaa syntyä hetkessä.

Yrityksissä useimmiten on enemmän kuin yksi henkilö töissä. Henkilöstön jokapäiväiset teot, asenne, käytänteet, seurustelu yms. kaikki vaikuttavat yrityskulttuuriin, eli kuinka yrityksen sisällä käyttäydytään. Muistan ainakin aikaisemmat työpaikkani missä olen työskennellyt, kaikilla on ollut eriäviä yrityskulttuureja. Postilla työskennellessäni ei hirveästi seurustelua tullut, eikä kaikkia työntekijöitä välttämättä tullut edes moikattua. Tämä osittain toki johtuu, että jokainen työskentelee omassa ”kuplassaan” omalla työpisteellä, eikä omaa työpistettä tullut juurikaan vaihdettua. Ainoat sosiaaliset hetket milloin edes oltiin muiden työntekijöiden kanssa yhdessä ja oli mahdollisuus keskustella, oli ruokatauot ja jokaisella työntekijällä ei välttämättä ollut edes samaan aikaan ruokailua. Atrialla työskennellessäni yrityskulttuuri erosi valtavasti. Atrialla on paljon nuoria oman ikäisiä tyyppejä töissä, mutta pääosin vakiotyöntekijät ovat vanhempia miehiä. Taukoja oli paljon päivän aikana, jolloin menimme kaikki omaan pukuhuoneeseen tauottelemaan ja meno täällä pukuhuoneissa saattoi olla hyvinkin villi. Näistä hetkistä ainakin itse muodostan yrityskulttuurin ja millaista Atrialla oli työskennellä. Nämä kaksi työpaikkaa on toki isoja yrityksiä, mutta se on helppo huomata, että yksittäiseen työntekijään ei panosteta mielestäni niin paljon kuin pitäisi.

Pienemmissä yrityksissä yrityskulttuuria on varmasti helpompi muodostaa sekä muuttaa tarvittaessa. Sorcolorilla on selkeästi huomioitu minkälaisen käsityksen yksittäinen työntekijä saa yrityksestä. Olen itse huomannut, että yritys panostaa selkeästi yksittäiseen työntekijään, ainakin myynnin puolella ja uskon, että tämä sama toteutuu myös yksittäisten maalareiden kohdalla. Niin kauan kun olen Sorcolorilla ollut mukana esimieheni ovat aina olleet hyvin kannustavia, ystävällisiä, mutta myös tarpeen tullen vakavia ja aikaansaavia. Välillä on myös hauska ajatella kuinka hyvissä väleissä sitä omien esimiestensä kanssa on. Esimiehistäni on muodostunut minulle ystäviä, joka on mielestäni ainoastaan positiivinen asia niin kauan kun se ei vaikuta negatiivisesti työhöni.

On tärkeää myös virkistäytyä yrityksen sisällä. Tällä eliminoidaan työn aiheuttamat paineet tai ympäristö mihin on totuttu ja saa mahdollisuuden tutustua kollegoihin tai esimieheen myös henkilökohtaisemmalla tavalla. Mielestäni myös viikoittaiset urheiluhetket ovat loistava tapa virkistäytyä ja tutustua yrityksen sisällä oleviin henkilöihin paremmin.

Tiimiakatemian yrityskulttuuri

Tiimiakatemialla aloittaessani oli mielestäni yrityskulttuuri paljon erilaisempi, niin työympäristö kuin monet käytänteet. Meidän vuosikurssimme ehti olla piippukadulla vain muutaman kuukauden ennen kuin korona alkoi jylläämään ja siirryimme kaikki etämoodiin. Muutamassa kuukaudessa emme ihan ehtineet tutustua vanhempiin tiimiyrittäjiin ja kun zoomiin siirryimme täysin ei heitä edes nähneet loppukevääseen. Minulla on sellainen käsitys, että ennen koronaa oli tiimiyrittäjillä paljon toimintaa, joka sitten hidastui kovaan tahtiin koronan aikana, yksi syy on varmasti tapahtuma projektit. Nyt kun olemme ”selättäneet” koronan ja olemme siirtynyt uuteen työympäristöön, on moni asia eri lailla, eikä se välttämättä ole huono asia. Tiimiakatemian yhteisö on kuitenkin mielestäni vielä osittain hajanainen. Pitäisi löytää keinoja millä saamme tiimiakatemiasta viihdyttävämmän ja houkuttelevamman jotta saisimme entistä enemmän motivoituneempia ja innostuneempia tiimiyrittäjiä.

Oma yrityskulttuurin rakentaminen

Itselläni on valmistumisen jälkeen suuri rooli Sorcolorin yrityskulttuurin rakentamisessa. Tulen vetämään Keski- Suomen ja Pohjois Savon myyntitiimiä. Minun tehtäväkseni jää rakentaa näille uusille ja vanhoille yrityskulttuuria. Olen itse pohtinut millainen esimies minusta tulee. Tullaanko minusta pitämään? Pitääkö tiimini minua vittumaisena? Voiko olla liian itsevarma ja ylimielinen esimies? Osaanko itse luoda samanlaisen fiiliksen ja käytänteet, josta olen itse niin tykännyt. Tulen itse olemaan yksi niistä kirjassa mainituista ”vahtikoirista”. Olen jo paljon suunnitellut omaa rooliani tulevaisuudessa, mutta kaikkea ei vain voi suunnitella, kun ne tapahtuvat siinä hetkessä. Yksi edesauttava asia oman mielekkään yrityskulttuurin luomisessa on oikeiden henkilöiden palkkaus. On paljon mukavampi ja helpompi luoda hyvää yrityskulttuuria, kun kaikki henkilöt tulevat toimeen keskenään.

Mitä tästä sitten jäikään käteen?

 Isoimpana mihin helpoin tarttua on Panu Luukkaan neljäkulmakiveä.

Ihmiskäsitys:

Mitä yritys haluaa työntekijöiden saavuttavan. Miten saa työntekijät pysymään motivoituneena, innostuneena ja saavuttamaan yrityksen asettamat tavoitteet.

Missio:

Mikä on yrityksen tarkoitus. Mitä yritys haluaa saavuttaa. Onko yrityksen tarkoitus tehdä rahaa vai onko sillä yhteiskunnallinen syy.

Arvot:

Mitkä arvot ohjaavat yrityksen toimintaa. Mitä arvoja halutaan noudattaa kaikessa tekemisessä. Mitkä arvot ovat hyväksi yritykselle ja mitkä arvot ovat hyväksi asiakkaille.

Visio:

Minne yritys tähtää. Mikä on yrityksen pitkäaikainen tarkoitus.

Nämä neljä asiaa on helppo ottaa ainakin itse huomioon kun lähden rakentamaan uutta tiimiäni.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti