Yrityksen violetti lehmä

Kirjoittaja: Elina Korhonen

30 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Purple Cow

Lähdeteoksen kirjoittaja: Seth Godin

Teoriapisteet: 2

Halusin tarttua vähän (lue: isosti) vanhempaan kirjaan, joka käsittelee markkinointia. Nykyään puhutaan siitä, kuinka tulisi olla kaikesta ajan tasalla, sekä tehdä oman yrityksen markkinointia uusimpien strategioiden ja mallien mukaan. Toki ala on digitalisaation myötä tehnyt valtavia harppauksia ja muutoksia, mutta halusin tietää, onko jäljellä silti samoja elementtejä kuin ennen. Silloin, kun markkinointi oli vielä ihan uusi ja tuntematon käsite. Löysin pienen tutkistelun jälkeen sukulaiseni kirjahyllystä Seth Godinin kirjoittaman Purple Cow -nimisen teoksen. Jo pelkkä nimi herätti kiinnostukseni, sillä onhan se nyt hieman erikoinen.

Purple Cow viittaa huomion herättämiseen. Ajat maantiellä pitkää matkaa, ja näet lehmiä pelloilla keskellä maaseutua. Ekat lehmät saattavat innostaa ja herättää hilpeyttä, mutta sitten niihin ns. turtuu. Maisema jatkaa vilisemistä silmissä, ja keskityt vain päämäärään pääsemiseen. Mutta yhtäkkiä näet violetin lehmän?! Se on niin huomiota herättävä, että saatat pysähtyä ihastelemaan ja hämmästelemään sitä. Siitä tulet puhumaan muille, varmasti. Kuinka tätä samaa efektiä voi käyttää omassa yrityksessä? Hyvää ja oppikirjan mukaista markkinointia tuntuu olevan nykypäivänä helppo tehdä, mutta se ei erotu muista mitenkään. Kuinka saada yrityksen oma Purple Cow näkymään markkinoinnissa? Mikä on niin poikkeuksellista, epätavallista, mielenkiintoista, että asiakkaat tarttuvat siihen. Tähän kysymykseen kun keksii ratkaisun, pääsee loistamaan omalla kilpailuedullaan.

Tuote kannattaa alusta alkaen suunnitella ja kehitellä erottuvaiseksi. Sitä ei siis pidä lisätä vähitellen, vaan tuotteen tulee olla alusta alkaen jollain tavalla ainutlaatuinen. Siitä syntyy menestyksen resepti. Mitä järkeä on tehdä sellainen tuote, joka ei erotu muista vastaavista tuotteista? Kannattaa siis panostaa innovointiin, jolloin tuote on markkinoiden Purple Cow. Markkinointi on kovaa kilpailua ja riskinottoa, jolloin pitää tehdä vaihtoehtoista markkinointia, jotta erottuu.

Ilokseni huomasin, että vaikka kirja toden teolla on vuosia sitten julkaistu (2005), niin siinä sivuttiin samoja asioita mistä edelleen keskustellaan. Siinä käsiteltiin muun muassa markkinoinnin 4P:tä, joihin lisäyksenä viides on Purple Cow. Toki nykyään taitaa olla uudet P:t, ja ainoa mikä on pysynyt samana, on people eli ihmiset. Meillä on alkamassa viiden hengen porukalla uusi, innostava ja kauaskantoinen projekti, liittyen kestäviin, kotimaisesti tuotettuihin sekä ajattomiin treenivaatteisiin. Vielä en tohdi paljastaa projektista liikaa, mutta pystyin peilaamaan kirjan asioita suoraan siihen projektiin. Alempana avaan viittä P:tä, sekä listasin ylös asioita, joita tulee ottaa huomioon projektissa.

Product (tuote tai palvelu)

  • hyödyke, vastataan asiakkaan tarpeeseen
  • houkutteleva, erilainen kuin kilpailijan, ainutlaatuinen
  • selkeä tuote, panostus estetiikkaan myös pakkauksessa
  • kuvaava nimi, helppo muistaa/jää mieleen
  • yhtenevä tuotevalikoima; mitä vaan voi pitää minkä kanssa vaan

Price (hinta)

  • vastaavien tuotteiden hinnat, vertailua
  • brändin arvon mukainen; mikä on brändin arvo? miten ja millä keinoin kasvattaa sitä?
  • kate, kannattavuus, volyymi
  • miten houkutella asiakkaita hinnan avulla; pitää avata, mistä hinta koostuu, läpinäkyvyys

Place (saatavuus)

  • mistä asiakas saa tiedon yrityksestäsi, erilaisten ja vaihtoehtoisten ostopolkujen rakentaminen selkeäksi
  • myydäänkö pelkästään itse vai (myös) jälleenmyyjän kautta? jälleenmyynti mahdollistaa näkyvyyden kasvattamisen, mutta tuo enemmän kustannuksia; milloin siis kannattavaa?
  • missä kanavissa kohderyhmä(t) liikkuvat, ei kaikkea kaikkialle ja kaikille
  • helppo ja nopea ostaa, toimiva ja optimoitu verkkokauppa

Promotion (markkinointiviestintä)

  • kohderyhmät
  • viestinnän kärjet
  • markkina-asema
  • brändikäsikirja
  • budjetti
  • tavoitteet
  • eri kanavat (some, yhteistyökumppanit, verkkosivut, videot, vaikuttajamarkkinointi, uutiskirje, facebook -tapahtumat)

People (ihmiset)

  • asiakkaat, sidosryhmät, henkilöstö
  • asikaspalvelun merkitys, ystävällisyys ja helposti lähestyttävyys
  • henkilöstön toimii brändin mukaan
  • mitä toiminta viestii
  • palautteeseen reagoiminen

Purple cow (erottuvuustekijä)

  • vaatii pohtimista, voisi liittyä esim. kotimaisuuteen, kestävyyteen tai tuotteen käyttöikään

Yhteenvedoksi,

jos haluat olla markkinoiden kärjessä, erotu. Luo oma Purple Cow yrityksellesi. Sijoita jatkuvaan kehitykseen ja innovaatioihin. Jos et erotu, älä tee. Muuta toimintatapoja.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti