Yksinkertainen tie menestykseen

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

5 joulukuun, 2023

Lähdeteos: One page marketing plan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Allan Dib

Teoriapisteet: 2

Uudet yritysideat tuovat mukanaan markkinointistrategian luomisen. Yksikään yritys ei pärjää ilman loppuun ajateltua ja laadukasta markkinointia. Suurimmat kompastuskivet yleensä onkin liian vaikeasti ajattelu. Olkoon vastaus tähän ongelmaan one page marketing plan.  

Haluan luoda tässä esseessä markkinointistrategian framesbylinda valokuvausbrändille, mihin tulen yhdistämään myös reseptikirjani. Olen pitkään pohtinut, mitä voisin lähteä tekemään valokuvauksen lisäksi, sillä taitavia valo –ja videokuvaajia on paljon. Samaan aikaan olen työstänyt reseptikirjaani, minkä tarkoituksena on olla oodi suomalaisille pienyrittäjille ja kotikokkailulle. Valokuvat kirjaan tulee oman käden kautta, joten miksi en loisi kirjan kirjoittamismatkasta mielenkiintoista lisämaustetta valokuvaustililleni. Suhtaudun brändikuvaukseen intohimolla, joten näistä kolmesta syntyy jo aika mielenkiintoinen trio. Vai mitä mieltä olette? 

Miksi one page marketing plan?  

One page marketing plan mahdollistaa tehokkaan markkinointistrategian rakentamisen yhdelle sivulle. Yksinkertaista eikö? Ydinajatus koko one page marketing planissa onkin, että yksinkertaisuus ja simppeliys luovat selkeän reitin menestyksekkääseen markkinointiin. In a nutshell: sen tarkoituksena on toimia “neuvonantajana” aidosti toimivalle markkinointistrategialle.  

Neljän stepin tie 

Step one. Ymmärrä asiakkaasi.  

Kuka on asiakkaani? Millaiset ovat asiakkaani tarpeet ja haasteet? Aloitetaan tarpeista. Jos ajattelen nimenomaan yritysasiakkaita, kenelle voisin luoda brändikuvauksia/ilmeitä on vastaus brändin kirkastuksen tarve. Tarve laadukkaille markkinointimateriaaleille. Ja tarve out of the box-ajattelulle. Haasteita taas voisi olla asiakkaiden kiinnostuksen herättämisen puute tai vähäiset erottuvuustekijät. Näiden ymmärtämisen ansiosta onnistun kohdistamaan markkinointiviestinnän tehokkaasti, sillä ymmärrän miten ja missä minun tulee markkinoida tekemistäni. 

Step two. Kilpailuedut.  

Mitkä asiat tekevät toiminnastani ainutlaatuista? Entä miten erotun ja miten voin selkeästi viestittää sitä asiakkaille? Koen, että toiminnastani ainutlaatuista tekee selkeä kuvaustyyli, visuaalisuuden ymmärtäminen, laadukkuus, sekä tietysti persoonani. Koen,että jokaisen yksityisyrittäjän suurin erottuvuustekijä on nimenomaan persoona ja henkilöbrändi. Tästä syystä valokuvaustililleni on tuotava vahvasti sitä, kuka minä olen. Uskon myös, että kirjani idea toimii hyvänä “portofliona” siihen, kuka framesbylindan takana on, millainen on visuaalinen näkemykseni ja millainen on työnjälki jota tuotan – luovuutta unohtamatta.  

Step three. Selkeät markkinointitavoitteet, jotka ovat mitattavia ja realistisia.  

Millaiset tavoitteet tukisivat parhaiten framesbylindan tavoitteita? Tavoitteiden tarkoitus on arvioida markkinoinnin tehokkuutta ja tehdä tarvittaessa muutoksia. Tälläisiä voisi olla: Löytää sosiaalisesta mediasta valokuvausyhteisön, missä pääsisin verkostoitumaan muiden alan osaajien kanssa. Tavoittaa tuhat seuraajaa sosiaalisen median kanavilla, sekä saada neljä maksavaa yritysasiakasta per kuukausi.  

Step four. Yksinkertaista strategia yhdelle sivulle.  

Kun jokainen tarvittava vaihe on käyty läpi, tulee se selkeyttää vielä yhdelle sivulle. Tämän on tarkoituksena toimia ohjenuorana ja tukena yrityksesi markkinoinnissa.  

Ajatus, joka nousi kirjoittaessani: Voisinko luoda framesbylinda valokuvaustilistä brändien kirkastuksen ja valokuvauksen edelläkävijän – lisämausteena oman kirjan kirjoittaminen? Todellakin!  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti