Kaurakuningas

Kirjoittaja: Aleksi Valkonen

5 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Kaurakuningas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ville Kuormilainen, Juha-Petteri Kukkonen

Teoriapisteet: 2

Mikä olisi yrittäjälle paras ominaisuus? Tämän lyhyen yrittäjä urani aikana tekemieni oivallusten perusteella ja kirjan luettuani voin todeta sen olevan markkinointi mies. Oikea mainoskasvo joka nauttii keulakuvana olemisesta. Miksi olen tätä mieltä? Nykyisin yrityksien ja yrittäjän pitäisi olla näkyvillä joka paikassa ja koko ajan. Jaksaa tehdä somea moni kanavaisesti. Varmistaa näkyvyys ja hyödyntää sitä mahdollisimman hyvin. Siihen päälle pitäisi jaksaa vielä ravata mitä erilaisimmissa tapahtumissa. Itselle tämä kaikki ei vain ole luonnollista. Moni asia ottaa jopa enemmän kuin antaa. Jos nämä asiat olisi yrittäjällä itselleen ja siihen päälle innovaatio ja kehityskyky voisi siihen palkata substanssi osaajat toteuttamaan. Toki, kun itsellä ei tätä ensimmäistä ominaisuutta ole luotu on luotettava osaamiseen ja pyrittävä selviämään sillä. Yrityksen kasvaessa on sitten saatava mukaan henkilöitä joille sometus on luontevaa. Ja onneksi yrityksestämme löytyy jo henkilöitä jotka jaksavat käydä erinäisissä tapahtumissa verkostoitumassa. Näin tiimi täydentää toisiaan.

Haetaan perheenlisäystä. Näin kuului Kaslinkin työpaikkailmoitus. Näinhän sen pitääkin kuulua. Haetaan tekijää… Haetaan sitä…. Haetaan tätä…. Nämähän hukkuvat loputtomien työpaikkailmoitusten massaan. Erottuvuus toiminnassa on hyvä luoda kaikilla mahdollisilla osa-alueilla. Tähän on meidänkin pystyttävä. Riskikartoituksen mukaan yksi suurimmista kasvun haasteista tulee olemaan osaavan henkilökunnan rekrytointi. Miten sitten kamppaamme sitä, vaikka tällä hetkellä alallamme onkin työnantajan markkinat. Meidän on oltava rekrytoinneissamme ja tekijöille viestinnässä vähintäänkin yhtä innovatiivisia eikä vain kuivia vanhuksia. Kokonaisuus on luotava yhtenäiseksi niin verkkosivumme viestinnästä mahdollisiin rekrytointi ilmoituksiin. Meidän on mietittävä hyvänmaun raja ja viestittävä asioista  hyvin lähelle sen pintaan. Pieni pahennuskaan ei aina ole haitaksi, mikäli kokonaismielikuva on kuitenkin positiivisen puolella.

Kaikista johtoryhmän henkilöistä profiili analyysi kolmannen osapuolen toimesta. Tätä aihetta sivuttiin johtajuuden koulutusohjelmassakin. Belbin, disk, ynnä muut vastaavat persoonallisuutta ja käytösmalleja kuvaavat testit ovat varmasti hyviä ja käyttökelpoisia tiimiä tai työyhteisöä rakentaessa. Rekrytointi polkua suunnitellessa minulla alkaa juuri olla käsillä tilanne jossa minun on päätettävä millä ja miten kartoitamme meille hakeutuvien tekijöiden käytös ja toimintamalleja. Haastatteluilla päästään kyllä liikkeelle, mutta uskoisin rekrytoinnin tehostuvan mikäli rekry alkaisikin jonkinlaisella kartoituksella. Ja tietyissä työtehtävissä prosessin edetessä tehtäisiin jopa kokonainen testi. En halua rakentaa koko yhteisöämme tuntumalta, vaan pyrkiä panostamaan siihen, että yhteisömme toimisi mahdollisimman hyvin. Vaikkakin monilla työn luonne onkin yksilötyöskentelyä. Monesti vaikuttaa siltä, että aina korostetaan puheissa sitä, että tiimityöhön vaaditaan tietynlaista persoonallisuutta. Aivan yhtä tärkeää on löytää oikeat tekijät tekemään yksilötyöt. Kokemuksestakin uskallan sanoa, että päivästä toiseen yksin ja silti tehokkaasti työskentely vaatii täysin omanlaista luonnetta. Tämä haastaa myös johtamiskulttuuria. Tekijöiden määrän kasvaessa ja pitkien etäisyyksien ansiosta ei voi johtamista suorittaa vain niin kuin aina ennen on tehty. Eli soittamalla ja jälkikäteen tunnit merkkaamalla johonkin järjestelmään. Hommaa on automatisoitava mahdollisimman paljon jotta viestintä on varmuudella ajantasaista ja tekijöillä saatavilla silloin, kun se heille sopii. On siis heti alusta asti opeteltava maksimaallisesti hyödyntämään erppiä. Ja se mihin sitä ei saada taipumaan on buustattava esimerkiksi teamsillä. Toimihenkilöiden kanssa tämä tulee korostetusti tarpeeseen.

Brändityö, innovatiivinen tuotekehitys, tuotelanseeraukset ja paljon panostusta mainontaa. Siinähän lienee menestys resepti melko moneen hommaan. Listaa, kun katsoo tajuaa selkeästi omat vajaavuudet yrittäjänä. Ja monistettuna vajaavuudet yrityksemme tiimissä. Tästä johtuen joudumme käyttämään melko reilusti rahaa useammankin osa-alueen toteuttamiseen. Mutta ei niin paljon huonoa ettei jotai hyvääkin. Kantapääkoulu on tässäkin asiassa paras koulu. Joten uskallan todeta etten tule enää yhtään yritystä perustamaan ilman mainonnan ja markkinoinnin osaajaa. Ainahan toki ulkoa saa tekijän tai tekijän voi palkata taloon heti alku vaiheessa niin kuin nyt olemme tehneet. Mutta kaikista paras on vaihtoehto, että tekijä on sisällä ydintiimissä suoraan jo yritystä perustettaessa. Olen huomannut itsessäni ihmeellistä hidastelua ja jopa varovaisuutta siinä vaiheessa, kun asioita pitäisi hehkuttaa ja julkaista isosti. Tästä minun pitäisi kyllä päästä ehdottomasti eroon. Lopettaa anteeksi pyytely ja uskaltaa isosti hehkuttaa omia aikaansaannoksia. Aina ei olisi pakko olla kuin takapajulasta ja sanoa olevansa ihan hyvä. Ja tekevänsä ihan hyviä palveluita. Voisi sanoa olevansa hyvä ja tekevänsä helkkarin hyviä palveluita.

You May Also Like…

Elements of AI

Mikä meni hyvin? Kurssi tarjosi syvällisen sukelluksen tekoälyn maailmaan, avaten näkymiä sen mahdollisuuksiin,...

Yrityskulttuuri on kuningas

Alkuvaiheen yritykset ja organisaatiot usein aliarvioivat yrityskulttuurin merkityksen, keskittyen enemmän...

0 kommenttia

Lähetä kommentti