Voittamisen anatomia

Kirjoittaja: Henri Ruuskanen

11 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Voittamisen anatomia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Oskari Saari ja Aki Hintsa

Teoriapisteet: 2

Aki Hintsan voittamisen anatomia oli ensimmäinen kirja, jonka luin lukion jälkeen. Kirjojen lukeminen ei ole koskaan ollut minulle kovinkaan mielekästä. Kirjat ovat olleet pakkopullaa, enkä ole tähän asti saanut yhdestäkään kirjasta mitään irti tai hyötyä omaan elämään. Voittamisen anatomia oli kirjana ensimmäinen, johon oikeasti keskityin ja tein muistiinpanoja lukemisen aikana. Kirja oli alusta asti tosi mielenkiintoinen ja mukaansatempaava. Kirja laittoi miettimään omaa elämää ja kuinka onnistun omassa elämässä hallitsemaan arjen rytmiä. Kirjassa oli paljon uusia, mutta toisaalta myös tuttuja asioita. F1 maailma oli minulle täysin tuntematon ja kirjan kautta pääsin kurkistamaan hieman pintaa syvemmälle.

Etiopian reissusta ja työstä kertonut pätkä oli yksi mielenkiintoisimmista tarinoista, mitä olen lukenut. Kaikki mitä luin oli aivan uutta ja Etiopian olot ja hygienian puute herätti paljon ajatuksia ja se sai ajattelemaan, kuinka hyvin meillä Suomessa asiat loppujen lopuksi ovat. Itselle monet asiat olivat päivänselvyyksiä, mitkä Etiopiassa monelle lääkärille oli aivan uutta. Mielestäni Hintsalla oli todella paljon rohkeutta viedä perheensä Etiopiaan. Hintsa kuitenkin rakasti perhettä ja työtään niin paljon, ettei voinut valita niiden välillä. Itsestäni ei olisi ollut viemään perhettä Etiopian heikkoihin oloihin. Aki Hintsan asenne ja rakkaus työtään ja ihmisten auttamista kohtaan oli jotain sellaista, mistä meidän jokaisen tulisi ottaa mallia. Etiopian reissusta Akille jäi elinikäinen ystävä, juoksija Haile Gebrselassie. Aki ihmetteli, kuinka Etiopian heikoista oloista ja treeniolosuhteista voi nousta menestyväksi urheilijaksi. Aina menestymisestä ei kuitenkaan ole kyse siitä onko mahdollisuus treenata parhaissa olosuhteissa ja ammattivalmentajien kanssa. Gebrselassielta puuttui huippu olosuhteet, mutta kokonaisvaltainen tekeminen päivittäin ja elämän rytmi olivat avain menestykseen. Aki oivalsi tämän kautta, että menestys onkin hyvinvoinnin sivutuote, jota hän lähti Etiopian reissun jälkeen viemään eteenpäin.

Hintsan hyvinvointimallin ydin eli Core koostuu kolmesta pääkysymyksestä: Tiedätkö, kuka olet? Tiedätkö, mitä haluat? Hallitsetko omaa elämääsi? Ajattelin ensin itse, että kysymykset olivat todella helpot ja että mitä järkeä niissä on. Hetken päästä kuitenkin aloin miettimään kysymyksiä hieman tarkemmin ja huomasin ettei kysymykset olleet niin yksinkertaisia. Itsensä johtaminen on ollut minulle todella vaikeaa aina ja oman aikataulun suunnittelu on tuntunut raskaalta. Tiimiakatemialle tultuani tein kuitenkin itselleni lupauksen, jossa päätin ostaa kalenterin ja jäsentää aikataulua ja elämääni selkeämmäksi. Ensimmäisen kuukauden aikana en ole kuitenkaan onnistunut tässä tehtävässä kovinkaan hyvin. Voittamisen anatomian luettuani motivaationi kuitenkin nousi. Suuria muutoksia ei kannata tehdä kerralla, vaan asettaa itselle välitavoitteita, joihin tähdätä. Motivaatio pysyy myös korkeammalla, kun maali häämöttää lähempänä, eikä tarvitse tähdätä monen kuukauden tai vuoden päähän.

 Aki Hintsa korostaa kertomuksissaan unen määrää ja ennen kaikkea laadukkaan unen määrää. Koen, että minulla on aina ollut hyvät unen lahjat, joiden ansioista nukun melko sikeästi lähes joka yö. Nykypäivänä kuitenkin erilaiset elektroniset laitteet häiritsevät omaa nukkumaan menoa aika paljon, johon haluaisin tehdä parannuksen. Hintsan kirjassa kerrotaan, että vähintään tunti ennen nukkumaan menoa pitäisi sulkea itseltään valon lähteet ja erityisesti sinistä valoa tuottavat eli älypuhelin ja televisio. Uni ei ole kuitenkaan ainut tekijä, joka vaikuttaa ihmisen hyvinvointiin ja menestykseen. Selkeän päivärytmin tärkeys näkyi Gebrselassien menestyksessä, sillä hän noudatti auringon valoa eli heräsi auringon noustessa ja meni nukkumaan auringon laskiessa. Nykypäivänä tämänkaltaisen rytmin noudattaminen omalla kohdalla tuntuisi todella vaikealta. Osittain sillä, että asumme Suomessa on myös vaikutusta varsinkin talvella, koska aurinko laskee niin aikaisin, mutta illalla suurin ongelmamme ovatkin mainitsemani elektroniset laitteet. Yhdessä lepo ja ravinto luovat jo hyvän pohjan omaan hyvinvointiin. Hintsan sanojen mukaan kaikki pitää lähteä omasta itsestään, eikä ulkoisista syistä. Voi tuntua helpolta aloittaa esimerkiksi kuntosali harjoittelu, mutta pidemmän päälle, mikäli syy treenaamiseen ei lähde omasta motivaatiosta ja halusta ei se synnytä tuloksia.

Suurin oppi kirjasta oli ehdottomasti se, että mikään asia ei voi yksinään tehdä muutosta. Saatat nukkua hyvin, mutta päivisin teet liikaa töitä ja poltat itsesi loppuun tai et syö riittävän säännöllisesti tai syöt kiireesi takia epäterveellisesti. Hintsa kehitti monelle F1 kuljettajalle yksilölliset hyvinvointia edistävät suunnitelmat lähtökohtiin perustuen. Itse sorrun monesti siihen, että vertailen omia tekemisiä ja rytmejä kavereideni tottumuksiin. Pitäisi kuitenkin oppia kuuntelemaan omaa kroppaa ja toimimaan sen mukaan. Tykkään urheilla todella paljon ja joskus ehkä jopa liikaakin, enkä osaa sano ei, mikäli joku pyytää mukaan. Lepopäiviä pitäisi saada mahtumaan myös kalenteriin ja tällä hetkellä niitä ei ihan hirveästi ole.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti