Visuaalisuus markkinoinnissa

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Visuaalinen markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Tuula Nieminen

Teoriapisteet: 2

Luin kirjan ”Visuaalinen markkinointi”, jonka on Tuula Nieminen kirjoittanut. Tässä oli paljon erilaisia pohdintoja miten visuaalinen markkinointi edistää myyntiä ja miten visuaalista markkinointia tehdään.

Mitä on visuaalinen markkinointi?

Visuaalinen markkinointi on paljon asioita. Esimerkiksi perus ruokakaupassa, se miten eri tuotteet ovat esille laitettu. Usein näkee erilaisia kampanja ständejä kaupassa uusien tuotteiden tai isojen alennuksien yms yhteydessä. Esimerkiksi usein RedBullin uudet tuotteet ovat omalla pisteellään todella helposti nähtävänä. K-Citymarketeilla on välillä mammuttipäivät ja nekin huomataan selkeästi ja helposti, jos kauppaan menee niiden aikoihin. Myös iso juttu juomatuotteissa on se mitkä ovat kylmässä. Yleensä asiakkaat, jotka hakevat juomista haluavat juoman kylmänä ja eri tuotteet on sijoiteltu eri paikkoihin. Kylmäkaapit ovat siksi hyvä valinta, jos haluaa, että tuotteet huomataan. Mutta ylipäätään kaupoissa voidaan käyttää visuaalisena markkinointina tuotteiden sijoittelua ja myös mainontaa myymälän sisällä. Esimerkiksi juuri kylmäkaappi esimerkki ja mainos ständi.

Omia kokemuksiani näistä on eri kaupat, joissa olen työskennellyt, mutta ehkä eniten kokemusta tästä olen saanut Teiskontien Nesteeltä. Siellä meillä vaihteli tuotteet mitkä olivat esillä kassalla. Niiden myynti tietenkin nousi sen myötä, kun ne niin hyvällä paikkaa oli. Toinen tärkeä juttu oli se, millainen sääntö on tuotteiden esillepanossa. Tuotteet piti asetella hyllyihin ja muihin aina etiketti eteenpäin. Tuotteita ei saanut laittaa miten sattuu vaan kaikki juuri samalla tavalla. Myöskin jos tuotteita hyllyssä oli vähemmän kuin täynnä, kuului tuotteet tuoda eteenpäin, jotta se näyttää täydeltä. Hauska nyt ajatella jälkikäteen näitä toimenpiteitä, koska silloin se oli vain tehtävä ja nyt ymmärrän paremmin idean siinä taustalla. Silloin se tuntui ärsyttävältä pieneltä vaivalta, mutta nyt tekisin sen ihan vain sen järkevyyden takia. Muutenkin, koska Teiskontien Neste K huoltoasema oli ensimmäinen Neste K missään, niin oli todella tarkkaa, että kaikki on tip top hienosti. Iso idea siinä takana oli se, että haluttiin näyttää asiakkaille, että tämä on parempi kuin perinteinen ränsistyneen ajatuksen omaava huoltoasema.

Keskustassa kun kulkee niin näyteikkunat ovat yksi iso tapa tehdä omaa visuaalista markkinointia. Jokainen yritys tekee näyteikkunan omalla tavalla ja niitäkin vaihdetaan. Näin haetaan ohikulkijoiden kiinnostusta. Näyteikkunat ja muutkin esimerkiksi ständit ovat oiva keino myös erottautua ja hakea omaa tyyliä. Edistääkö visuaalisuus myyntiä? Lyhyt vastaus on kyllä. Se tosin pitää tehdä järkevästi. Aina kaikki esille laitot ja ratkaisut eivät ole toimivia, mutta oikein kun sen saa laitettua, niin myyntiä tapahtuu ja näkyvyys tuotteelle tai tuotteille on hyvä.

Mitä minä voisin tehdä uusilla opeilla?

Aloin pohtimaan miten voisin hyödyntää visuaalista markkinointia. Henkilöbrändissä? Sosiaalisessa mediassa? Verkkokaupassa? Verkkokaupassa voisin edistää sitä, millaisia tuotekuvia otan ja kuinka ne näkyvät. Myös miten asettelen kuvat ja tuotteet sivuilleni. Siitä varmasti voisi olla hyötyä. Ensiksi varmaan olisi hyvä tehdä palautekyselyä sivuista, mitä huonoa ja mitä hyvää niissä on. Henkilöbrändissä ja sosiaalisessa mediassa voisin käyttää parempia kuvia. Myös kun kuvat ovat parempia niin tuotteiden houkuttelevuus pitää nostaa esille. Tuotteet tai tekemiseni pitää näyttää hyvältä, ammattimaiselta ja mielenkiintoiselta. Myös voisin pohtia uusia tapoja visuaalisuuteen kokonaisuutena. Näistä varmaan lähden liikkeelle.

You May Also Like…

Johda tunneilmastoa

Sprintin viimeisenä kirjana päätin lukea kirjan nimeltä Johda tunneilmastoa: Vapauta työyhteisösi todellinen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti