Viherpesuopas

Kirjoittaja: Aleksi Valkonen

13 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Viherpesuopas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jani Niipola, Antti Isokangas, Riku Vassinen

Teoriapisteet: 2

Kirjan ilmestyminen tuli kannaltani juuri sopivaan hetkeen. Olemme juuri rakentamassa urakointiin keskittyvää yritystä, joka pyrkii panostamaan vastuullisuuteen ja planeettakestävään ajatteluun. Ja se luonnollisesti pyritään myös näyttämään markkinoinnissamme. Teos syvensi ajatustani markkinoinnissa käytettävistä lausahduksista ja tempauksista, joilla pyritään luomaan ruusuinen kuva yrityksen toiminnasta.

Onko yrityksellä merkitys? Onko se vain päälle liimattu hieno lausahdus vai ohjaako se oikeasti yrityksen toimintaa?Lomakkeen yläreuna

Kun tarkastelen yritykseni merkityksen rakentamista, ensimmäisenä on ymmärrettävä, että se vaatii selkeyttä ja avoimuutta. Arvojen ja missioiden määrittely on kulmakivi, ja ne on tuotava esiin kaikkien sidosryhmien nähtäväksi. Tämä avoimuus luo pohjan rehelliselle vuorovaikutukselle, joka on avain aitoon merkityksen luomiseen. Lisäksi, on keskeistä varmistaa, että kaikki ymmärtää ja sitoutuu näihin arvoihin ja tavoitteisiin.

Aitous saavutetaan käytännön teoilla. Yritykseni on osoitettava sitoutumisensa arvoihin käytännössä, niin päätöksenteossa, tiimin kohtelussa kuin yhteisöön vaikuttamisessa. Tämä vaatii johdonmukaista toimintaa, joka heijastaa yritykseni ilmoittamia periaatteita. Rehellinen suhtautuminen omiin virheisiin ja parantamisen halu ovat olennaisia tekijöitä tässä prosessissa.

Positiivinen vaikutus ympäristöön ja yhteiskuntaan osoittaa yritykseni vastuullisuutta ja huolenpitoa yhteisöstä. Tämä voi vahvistaa yritykseni asemaa ja tuoda lisäarvoa liiketoimintaan.

Yhteenvetona, yritykseni merkityksen rakentaminen edellyttää johdonmukaista, rehellistä ja sitoutunutta toimintaa. Aitous syntyy avoimuudesta, toiminnasta ja yhteisestä ymmärryksestä siitä, miksi yritykseni on olemassa ja minkälaisen vaikutuksen se haluaa tuoda maailmaan. On tärkeää pitää mielessä, että merkityksen rakentaminen on jatkuva prosessi, joka vaatii jatkuvaa pohdintaa ja parantamista.

”Oikean strategisen valinnan tunnistaa siitä, että valinnalle on vastakohta, joka ei sekään ole typerä” -Roger Martin

Kun tarkastelen yritykseni merkityksen rakentamista, ensimmäisenä on ymmärrettävä, että se vaatii selkeyttä ja avoimuutta. Arvojen ja missioiden määrittely on kulmakivi, ja ne on tuotava esiin kaikkien sidosryhmien nähtäväksi. Tämä avoimuus luo pohjan rehelliselle vuorovaikutukselle, joka on avain aitoon merkityksen luomiseen. Lisäksi, on keskeistä varmistaa, että kaikki ymmärtää ja sitoutuu näihin arvoihin ja tavoitteisiin.

Vihreä siirtymä liiketoiminnassa on tärkeä askel kohti ympäristöystävällisempää toimintaa ja kestävämpää liiketoimintamallia. Ensimmäinen askel on tunnistaa ja vähentää negatiivista ympäristövaikutusta, kuten jätemääriä, energiankulutusta ja veden käyttöä. Samalla on tärkeää siirtyä kohti uusiutuvaa energiaa ja parantaa energiatehokkuutta, mikä voi tuoda sekä ympäristöllisiä että taloudellisia hyötyjä.

Tuotekehityksen kautta voidaan luoda ympäristöystävällisiä tuotteita ja hyödyntää kiertotalouden periaatteita raaka-aineiden ja tuotteiden elinkaaren hallinnassa. Vastuullinen hankinta ja yhteistyö vastuullisten toimittajien kanssa ovat keskeisiä keinoja edistää kestävää liiketoimintaa.

Yrityksen maineen kannalta on tärkeää korostaa ympäristöystävällisiä käytäntöjä markkinoinnissa. Lisäksi henkilökunnan kouluttaminen ympäristöasioissa luo sisäistä sitoutumista ja auttaa ymmärtämään kestävän liiketoiminnan merkitystä.

Yhteistyö muiden yritysten ja organisaatioiden kanssa kestävän kehityksen edistämiseksi vahvistaa vaikutusta ja tuo uusia näkökulmia. Kokonaisuutena vihreä siirtymä ei vain paranna yrityksen mainetta ja säästä kustannuksia, vaan se myös mahdollistaa uusien liiketoimintamahdollisuuksien avaamisen ja vaikuttaa myönteisesti ympäristöön ja yhteiskuntaan. Jatkuva sitoutuminen ja kehitystyö ovat avainasemassa matkalla kohti kestävämpää liiketoimintaa.

Luodaanko mainonnallamme hyvää vai huonoa?

Hyvä mainonta tuo tietoisuutta tuotteista ja palveluista, auttaen kuluttajia tekemään informoituja päätöksiä. Se edistää positiivista talouskasvua ja tukee brändin rakentumista, lisäten yrityksen tunnettuutta ja menestystä pitkällä aikavälillä. Eettisesti suunniteltu ja vastuullinen mainonta voi parantaa kuluttajien elämänlaatua tarjoamalla arvokasta tietoa ja tuomalla positiivisia vaikutuksia yhteiskuntaan.

Voimmeko löytää valmistajat joilla on oikeasti tuotteiden vastuullisuus puoli kunnossa? Uskon vahvasti voivamme. Vaatii vaan todella paljon aikaa ja ymmärrystä selvittää kokonaisuudet, jotka vaikuttavat vastuullisuuteen. Pistää myös isosti pohtimaan voiko jokaiseen vastuullisuusraporttiin luottaa. Peitetäänkö siellä joitain kohtia ja onko raportti oikeasti riippumaton. Tästä huolimatta dokumentteihin ja kerrontaan täytyisi pystyä luottamaan ja toimia tämän perusteella. Uskon myös itse kehittyväni ajan kanssa vastuullisuus asian ymmärtäjänä jolloin kokonaisuuden hallinta helpottuu huomattavasti enkä altista itseäni tulevaisuudessa enää niin paljon viherpesulle.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti