Vetovoima

Kirjoittaja: Ville Lehtola

23 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Vetovoima

Nando Malmelin & Jukka Hakala

Ville Lehtola – Essee 2 kirjapistettä

 

Vetovoima – kirja inspiroivista yrityksistä, merkityksen johtamisesta ja idealismin voimasta.

Kuten edellisenkin esseen kirjoituksessa, aion enemmän pohtia omia ajatuksia, sen sijaan että lainaisin kirjaa jatkuvasti, joten ”ajatuksen virtaa” tulossa. Millainen on vetovoimainen yritys? Mitä vetovoiman luominen edellyttää organisaatiolta? Mitä on mielekäs ja tarkoituksellinen työ? Nämä ovat kysymyksiä joihin teos pyrkii tavallaan vastaamaan.

Mikä tekee työstä mielekästä, mikä tekee työpaikasta tai yrityksestä vetovoimaisen? Tämä on kysymys jota monet varmasti ovat joutuneet ajattelemaan ollessaan työtä tarjoavan yrityksen johtotehtävissä. Tähän on yksi ”helppo” vastaus, henkilöstö. Henkilöstö tekee yrityksestä vetovoimaisen niin asiakkailleen, kuin työntekijöilleen. Tottakai jokainen meistä haluaa että työporukka on mukava eikä vituta joka päivä mennä töihin ”ei tehdä hommia kusipäiden kanssa” on osuva lause ainakin omaan ajatteluun rinnastettuna. Toki tämä vastaava ajattelumalli voidaan muuntaa asiakkaan ajatteluunkin, ainakin itse teen mielummin kauppani kaupassa, jossa on mukavaa henkilöstöä, sen sijaan että saisin paskaa asiakaspalvelua.

Miten omaan henkilöstöön sitten voidaan panostaa? Nykyään mitataan paljon työhyvinvointia, ja tämä onkin tärkeä teema henkilöstöön panostamisessa. On kyse sitten taukotilojen mukavuuden kohottamisesta, tai parempien työvälineiden hankkimisesta, voi harvoin mennä vikaan yrittämällä kehittää näitä aspekteja työnantajana. Mukavammat työoltavat helposti kääntyvät mukavammaksi henkilöstöksi asiakkaan suuntaan, täten parantavan asiakaskokemusta, ja siten kaupankäyntiä. Onnellisemmat työntekijät = Parempi asiakaspalvelu = Parempi myynti.

Strateginen humanismi, ihmiset yrityksen voimavarana. Yksinkertainen yhtälö joka tuntuu näin asiakkaan näkökulmasta unohtuvan liiankin monelta yritykseltä jokapäiväisessä toiminnassaan. Tästä minulla on ihan omakohtainen kokemus työtekijänä. Olin kesän 2019 DNA puhelinpalvelukeskuksessa töissä, taukotilat olivat vähän mitä sattuu ja myynti hieman sakkasi koko porukalla, ei ollut paikkaa jossa rentoutua tauoilla, vaan oli kahvikone ja sohva. Heinäkuun aikana taukotilaa päivitettiin ja mitä tästä seurasi? Rennompi ilmapiiri ja parempi myynti, toki jonkun mielestä tämä voisi olla täyttä yhteensattumaa, mutta uskon itse vahvasti taukotilan parantamisen kehittäneen työntekjiöiden työmoraalia ja täten myyntiä.

Työntekijän arvostaminen. Jos arvostat työntekijääsi näkyy se usein myös toiseen suuntaan, arvostettu tekijä todennäköisemmin arvostaa työpaikkaansa. Tähän voisin kuvitella tehokkaaksi työkaluksi mainitun osallistamisen, osallistetaan työntekijät päätöksenteko prosesseihin tuo varmasti arvostusta omaa tilannetta kohti.

 

Tiivistelmä. Tiivistettynä henkilöstöön panostaminen auttaa yritystä olemaan vetovoimaisempi niin asiakkaita kohtaan kuin työntekijöitäkin. Miten tämä voisi toimia akatemian tasolla? Koen että isosti voisi olla kyse johtoryhmän toiminnasta, mitä avoimemmin Joryn ulkopuoliset tekijät otetaan mukaan päätöksiin sitä enemmän tehtyjä päätöksiä osataan arvostaa ja koetaan omistajuutta tiimiyrityksestä, sen sijaan että tunnettaisiin olevan vain työntekijä vanhanaikaisessa organisaatiossa. Tämä näkyy mielestäni Gravissa hieman, Tämä on toki vain oma mielipiteeni, aiemmin Jory kyseli enemmän miltä ehdotelmat tuntuvat ja niistä ei napistu tai luistettu niin paljon kuin nykyään. Toki voi olla että olen väärässä, ja kaikki tuntevat omistajuutta vaikka itse en välttämättä niin paljolti.

 

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti