Veikkauskratian markkinointi

Kirjoittaja: Verneri Anttila

29 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Veikkauskratia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Senja Larsen

Teoriapisteet: 2

Uhkapeli monopolin toiminta suomessa on noussut keskustelun aiheeksi lähiaikoina. Satunnaisesti uhkapelejä pelaavana henkilönä halusin kuunnella kirjan. Kirja ei itsessään liity liiketoiminnan opiskeluun, mutta on silti mielestäni kirja joka jokaisen tulisi lukea.  Koitan silti pitää tekstin lähinnä liiketoimintaan liittyvänä.  

Pelikoneiden asiakaskokemus on viety erittäin pitkälle. Koneista on tullut visuaalisesti näyttäviä viihdyke laitteita joissa erilaiset hahmot käyttäytyvät eritavalla peli tilanteesta riippuen. Laitteet myös ääntelevät eri tilanteiden mukaan. Äänten yhdistäminen tiettyihin tapahtumiin on Mastercardin markkinointipäällikön markkinointi guru Raja Rajammarin mukaan markkinoinnin viidennen aallon ensimmäisiä askelia. Rajammar kertoo kirjassaan Quantum marketing (2021) miten mastercardilla maksettaessa päästää jotkut maksupäätteet erilaisen äänen kuin muita kortteja käyttäessä. Äänen on tarkoitus olla positiivinen ja tuottaa näin korttia käyttävälle ihmiselle positiivisen muiston maksu tapahtumasta. Samaa metodia käyttää myös veikkaus. Kokeilin miten muutamat ystäväni tunnistavat veikkauksen jokeripokeri pelin tuplaus äänen. Kaikki viisi henkilöä tunnistivat sen heti ja osasivat jatkaa sitä niin voiton kuin häviönkin kohdalle. Jokeripokerin tuplaus ei ole ainoa äänitoiminnallinen markkinointi tapa mitä veikkaus käyttää. Pelikoneista tippuvat kolikot osuvat koneen alaosassa olevaan metalliseen kouruun josta pääsevä ääni ylettyy huomattavasti pidemmälle kuin pelaajalle itselleen. Ääni on kohdennettu niille jotka ovat lähistöllä kiinnittäen huomion siihen miten joku on juuri voittanut. Tämänkaltainen äänien yhdistäminen tiettyihin tapahtumiin on uskomattoman hyvää markkinointia, harmi vaan että sen tarkoitusperä on huono.   

Markkinointikoneisto veikkauksen ympärille on luotu tuottamaan mielikuva siitä miten rahat menevät hyvään tarkoitukseen suomessa. Suomen yksi suurimmista markkinointi koneistoista on onnistunut tekemään suomalaisista maailman kolmanneksi eniten pelaavan kansakunnan. Sloganit kuten suomalainen voittaa aina on kaikkien tuntemia. Sidosryhmien käyttäminen markkinoinnissa on silti yksi suurimmista älynväläyksistä mitä veikkausen johdolla on ollut.” Toteutettu veikkauksen varoilla.” Suomen suurin vaikuttajamarkkinointi projekti. Esimerkiksi kaupassa käyminen on melkein mahdotonta jos ei halua törmätä veikkauksen mainontaan. 10 kilometrin säteellä minusta ei ole muita vähittäistavara kauppoja kuin lidl jossa ei olisi veikkauksen mainontaa ympäri kauppaa. Tähän lisättynä kaikki urheilu ja kulttuuri tapahtumat on suomessa miltei mahdotonta liikkua ilman että vastaan tulee veikkauksen manontaa. 

Pelikoneissa nykyään oleva pakko tunnistautuminen toimii suoraan kuin internetsivuilla oleva evästeiden hyväksyminen. Veikkaus saa tiedot siitä miten toimit pelikoneilla ja kuinka usein. Tämä luo varmasti yhden suomen suurimmista ja tarkimmista asiakasrekistereistä joiden kaltaisia on vain s-ryhmällä ja muutamilla muilla suomessa toimivilla suuryrityksillä. Asiakasrekisterin tarkkuus mahdollistaa erittäin personoidun markkinoinnin alalla jossa markkinointi on erittäin säänneltyä. Sääntelystä veikkaus ei ole hirveästi välittänyt veikkauksen mainokset on useasti todettu laittomiksi. Silti veikkaus ei ole niistä mitään sanktioita saanut. Suomessa kuitenkin valvotaan mainontaa ja väärästä mainonnasta on annettu uhkasakkoja muille yrityksille.  

Vaikka lopputulemana voimme sanoa että, veikkaukselle tulisi tehdä jotain on sanottava että,  heidän markkinointi osastonsa on osannut hommansa. Tosin siinä sivussa he tuottavat suurta tuskaa niille ihmisille jotka kärsivät rahapeliongelmista (noin 130 000  suomalaista) ja samalla meille kaikille yhteiskuntana jotka maksamme rahapeliongelmaisten ja heidän läheistensä hoidon.  

Suomalainen voittaa aina vai? 

You May Also Like…

Uteliaisuuden taito

Utelijaisuuden taito kirja käsitteli erilaisia mielen malleja ja oppimisen johtavaa utelijaisuutta. Uteliaisuutta voi...

0 kommenttia

Lähetä kommentti