Viha rakkaus makia  

Kirjoittaja: Verneri Anttila

29 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Viha rakkaus makia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jani Niipola

Teoriapisteet: 2

Makian brändi on luomus jonka matka tämän hetkiseen loistokkuuteensa kesti toistakymmentä vuotta. Niinkuin monella yriyksistä alkukivut muuttuvat kasvukivuksi ja kipujen jälkeen yritys löytää oman muottinsa. Toisin kuin kirja tämä teksti ei pohjaudu makian historiaan vaan muutamaan omasta mielestäni mielenkiintoiseen kohtaan kirjasta.  

Verkostoitumisen tärkeys,  seedaaminen ,vastuullisuus , tunnettavuus rahaksi, brändi menee tuotteen edellä , tekemällä oppiminen 

Mielestäni kirjan tärkeimpiä oppeja on verkostoitumisen tärkeys. Tuskin makia olisi ikinä noussut nykyiseen suosioonsa ilman yrityksen johtohahmojen yhteyksiä maailmalle. Verkostoilla en tarkoita pelkästään business maailman johtajia vaan myös makian ystäviä jotka auttoivat kukin omalla tavallaan. Jokatapauksessa verkostot joita makialla joko on jo valmiiksi ollut tai joita se on muodostanut yrityksen kehittyessä on mahdollistanut yrityksen kehityksen ja joissain tapauksissa myös olemassaolon. Avun pyytäminen ja sen saaminen toi makialle esimerkiksi ohjelmiston jolla tuottaa laskuja vieläpä ilmaiseksi vaiheessa jossa makian rahatilanne oli suoraan sanottuna heikko. Verkostojen merkitystä ei voi myöskään poisulkea kun puhutaan seedaamisesta.  

Seedaaminen on markkinointi tapa jossa tuotteita annetaan tunnetuille ihmisellä käytettäväksi. Seedaaminen on brändin tunnettavuuden kasvattamiseksi erittäin tärkeää. Makian onnistui omia verkostojaan käyttämällä saamaan vaatteensa erittäin tunnetujen suomalaisten päälle ja tätä kautta niinkuin huomaamattaan meidän kaikkien nähtäville. Mielenkiintoista tässä on se että makia ei maksa julkisuuden henkilöille mitään. Nykymaailmassa jossa influenssereita on jokaiselle sormelle ainakin sata on harvinaista että influenssereiden tuomasta huomiosta ei tarvitse maksaa. Makian ymmärrys käyttää esimerkiksi sosiaalistamediaa hyväkseen melkein heti alusta asti on lisännyt brändin tunnettavuutta huomattavissa määrin.  

Kirjasta käy myös ilmi että vaatebrändille ei riitä pelkka tunnettavuus. Toiminnan kannatavaksi saamisen kannalta tunnettavuus kieltämättä auttaa, mutta tunnettavuuden muuttaminen rahaksi ei ole niin helppoa kuin voisi luulla. Makia kamppaili asian kanssa yllättävän pitkään  ennen kuin onnistu tekemään toiminnastaan myös taloudellisesti kannattavaa. Jossain vaiheessa toimintaa brändi kulki pidemmällä mitä tuotteet. Eli brändi oli parempi kuin tuote. Tälläisessä toiminnassa on mielestäni vaarat. Loppupelissä myös vaateteollisuus on lopputuote painoitteista toimintaa. Vaate voi olla miten hieno tahansa mutta jos se on laadullisesti huono ei asiakasjatkumoa synny. Sopivan asiakasjatkumon syntyminen on muutenkin tärkeää yrityksen kannalta.   

Tekemällä oppimisen kulma on mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Kun makia 2000 luvun alussa perustettiin ei siellä ollut ymmärrystä vaatealan toiminnasta. Tätä alettiin opettelemaan samalla kuin asioita jo tehtiin. Tälläinen malli on meillä tiimiakatemiallakin erittäin tuttu erotus tiimiakatemiaan on se että makialla meni noin 15 vuotta saada toiminta kannatavaski.  Tiimiakatemialla ei ole sellaiseen aikaa toiminnan tulee olla kannatavaa lähemmäs 15 viikossa. Oppimisen kannalta on tärkeää osata oppia virheistä niitä makia teki paljon. Omasta mielestäni virheet tekevät makian brändistä tietyllä tavalla lähestyttävämmän.   

Makian malli sisältä vaikuttamiseen on mielenkiintoinen. Esimerkiksi kärkkäisen osalta makialla uskottiin muutoksen olevan mahdollinen jos makia sitä tuotteiden valmistajana vaatisi. Tämä ei tietenkään toiminut. Mielestäni Makia teki oikein poistuessaan kärkkäisen valikoimasta. Jotkin taistelut ovat syntyneet mahdottomina. Turkkilaisten vaatetehtaiden toiminnan muuttaminen taasen on mielestäni mahdollista sisältä käsin. Esimerkin ja ekologisemman toiminnan näyttäminen suoraan sinne missä sitä tarvitaan on mielestäni hyvä tapa toimia.  

You May Also Like…

Et taida kuunnella

Kuunteleminen on taito, jonka nykyään yhä harvempi taitaa. Vaikka puhe on maailmassa lisääntynyt, kuunteleminen ei...

0 kommenttia

Lähetä kommentti