Vastuu markkinoinnissa

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

7 joulukuun, 2023

Lähdeteos: Yritysvastuu 2.0

Lähdeteoksen kirjoittaja: Terhi Koipijärvi & Sari Kuvaja

Teoriapisteet: 2

Onko markkinointi vastuullista? Siinäpä vasta kysymys.

Tänä päivänä maailma pyörii vahvasti kuluttamisen ja tarpeiden ympärillä. Jokainen tarve pyritään täyttämään ja hetken päästä mielessä on taas uusi tarve. Loputon suo sanoisinko. Tänä syksynä arvomaailmani on ottanut suuriakin askelia kohti vastuullisuutta, enkä puhu vain vihreistä arvoista vaan myös sosiaalisesta ja yhteiskunnallisesta vastuullisuudesta. Ensin tämä alkoi vaikuttajamarkkinoinnin tutkimisella ja nyt se on johtanut siihen, että millaista on vastuullinen markkinointi.  

Ja ei, en lyttää vaikuttajamarkkinointia kokonaan. Koen edelleen, että se on huikea tapa saada yritysten äänet kuuluviin ja luoda lähestyttävämpää markkinointia. Uskon kuitenkin, että vaikuttajamarkkinointia voisi tehdä hieman vastuullisemmastakin näkökulmasta. Haluan mainita hieman kirjasta poiketen eräästä asiakastapaamisesta Sugar nimisen pr-toimiston kanssa. Heidän toimintaa ei voi kun katsoa ylöspäin. Jokainen asiakas mietitään tarkkaan, pohditaan vastaako asiakkaan arvot/toiminta Sugarin arvomaailmaa. Myös vastuullisuuteen pyrkivät yritykset, ketkä ovat vasta matkalla kohti parempia arvoja pvat tervetulleita Sugarin asiakkaiksi. Tämä pätee myös vaikuttajiin. He haluavat muitakin kuin vastuullisuudesta tunnettuja vaikuttajia yhteistyöhön, sillä tällä tavalla he tavoittavat uudenlaista seuraajakuntaa. Ilmaisia näytteitä jaetaan tarkoin, jolloin ylijäämä kosmetiikkaa ei kerry samanlailla kuin muilla pr-toimistoilla kenen viikottaisiin toimintoihin kuuluu “send outit”. Tottakai aina löytyy parannettavaa, mutta tässä yhteiskunnassa jo pienet teot kohti vastuullisempaa vaikuttajamarkkinointia ovat isoja askelia. Ja haluan muistuttaa, että kukaan ei ole täydellinen.  

Ja nyt itse asiaan. Millaista on todella vastuullinen liiketoiminta ja miten markkinointia pystyy toteuttamaan vastuullisesti? Faktahan on, että jokainen yritys pyrkii tuottamaan mahdollisimman kannattavaa liiketoimintaa ja tätä ei tapahdu ilman laadukasta markkinointia. Markkinointia tehdään kuitenkin kolmesta syystä: tietoisuus, tuotto ja erottuvuus. Markkinointi, missä tavoitteena on puhtaasti saada tuottoa. Markkinointi, missä tavoitteena on saada yrityksen ääni kuuluviin ja itsensä ihmisten tietoisuuteen. Ja markkinointi, millä pyritään erottumaan massasta.  

Maailmassa koetaan valtavasti huonommuuden tunnetta ja yhä useampi löytää itsensä tilanteesta, ettei ole täysin tyytyväinen siihen mitä jo on. Tämä johtuu siitä, että nykypäivän maailma pyörii tarpeiden ja niiden täyttämisen ympärillä.  

Mistä onnellisuus koostuu? 

Onnellisuus itsessään on hyvinkin moniulotteinen tunne ja olotila, mutta jos kärjistetään vähän – ihan vain, jotta esseeni pohja ei katoa – syntyy onnellisuuden tunne siitä, että kaikki tarpeet ovat tyydytetty. Ja maailma, missä elämme luo jatkuvasti uusia tarpeita, eli onko ihmekkään, että yhä useampi ihminen voi huonosti?  

“onko markkinointi tästä syystä muilta varastamista?” 

Markkinoinnilla pyritään lähes aina synnyttämään uusia tarpeita. Eli nyt kysymys kuuluukin, pystyykö markkinointia käyttämään oikeasti hyvään vai vaurioittaako se vain ihmisiä? Ja onko markkinointi tästä syystä muilta varastamista? Pyritäänkö markkinoinnilla vain luomaan tarpeita ihmissä ja tätä kautta vaurioitetaan onnellisuutta? 

Tässä kohtaa on hyvä paljastaa, että kyllä, markkinointia pystyy käyttämään myös hyvään. Halusin vain luoda pienen tunnereaktion teissä lukijoissa. Markkinointi, mikä ei suoranaisesti myy vaan tavoitteena on lisätä esimerkiksi bränditunnettuutta on mielestäni vastuullista. Tälläisellä markkinoinnilla luodaan muistijälkiä ihmisille, minkä tarkoituksena on toimia vastauksena tulevaisuuden aidolle tarpeelle. Yksinkertaistettuna, ollaan apuna silloin kun tarve on syntynyt omasta takaa. Kampanjat, joilla pyrkimys on puhtaasti hyvään ja nimenomaan ajatusten herättämiseen luodaan pohjaa laadukkaille päätöksille.  

Tiivistys 

Maailma ei pyöri ilman markkinointia ja siksi on hyvä pysähtyä miettimään, millaista markkinointia ja maailmaa on luomassa. Laadukas markkinointi, mitä ei tehdä massamyynti silmissä on markkinointia, mikä on mielestäni vastuullista. Kuluttaminen ei maailmasta lopu, joten jos jotenkin pystyy olemaan osa parempia valintoja, on se laadukkaan markkinoinnin luominen brändeille, ketkä haluavat olla luomassa asiakkailleen myös aidosti hyviä päätöksiä.  

You May Also Like…

Kasvuhakkeroi tai kuole

Mitä on kasvuhakkerointi?Kasvuhakkerointi on digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan strateginen lähestymistapa,...

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti