Vaikuttajamarkkinointi

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

13 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Vaikuttajamarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Misme Halonen

Teoriapisteet: 0

(Markkinoinnin koulutusohjelma)

Suurimmalle osalle nuorista vaikuttajat ovat esikuvia, joista otetaan mallia. Mielestäni vaikuttajamarkkinointi on tämän takia erittäin tehokasta. Nuoret ottavat vaikuttajien puheet ja kokemukset tosissaan ja peilaavat niitä omaan tekemiseen. Jos oma esikuva mainostaa tietyn merkkistä vaatetta tai tiettyä ruokatuotetta, on se saatava heti kaupasta itsellekin. 

Kirjassa käsiteltiin vaikuttajamarkkinointia kattavasti niin vaikuttajan kuin yrityksen näkökulmasta. Jos itse tulisi hankittua yritykselleni vaikuttajia markkinoimaan tuotteitamme, tämän kirjan avulla olisi helppoa tehdä sopimusta ja miettiä millä tavalla tuloksia mitataan. On tärkeää määritellä tarkasti sopimuksen sisältö. Tässä käytiin käytännössä askel askeleelta koko prosessi läpi.

Oma kohderyhmä ja aallon harjalla pysyminen

Vaikuttajan on nykymaailmassa pystyttävä uudistamaan koko ajan, jotta pysyy aallon harjalla. Tärkeintä on kuitenkin tuntea oma kohderyhmä, jotta pystyy tehdä heille sopivaa sisältöä. Kanavat kehittyvät ja lähes joka vuosi tulee jokin uusi sovellus, joka trendaa. Jos mietitään esimerkiksi TikTokkia, ajattelin pari vuotta sitten, että sinne eivät kaikki vaikuttajat lähde mukaan. Nyt vuonna 2023 tuntuu, että jokainen muusta kanavasta tutuksi tullut vaikuttaja löytyy myös TikTokista. Samoin useat yritykset ovat alkaneet markkinoida TikTokin kautta. Useiden K-markettien ja K-citymarkettien kauppiaat ovat tulleet tutuiksi TikTok-palvelun kautta. Mielestäni on hauska ajatella, että lapset ja nuoret seuraavat innoissaan kauppiaita. Seuraamisen kautta kommentoimalla he pääsevät vaikuttamaan kaupasta löytyviin tuotteisiin sekä erilaisiin kampanjatarjouksiin. 

Kaupalliset yhteistyöt ja vaikuttajamarkkinoinnin lait

Kirjassa avattiin vaikuttajamarkkinoinnin ja vaikuttaja-PR:n eroa. Vaikka vaikuttaja saisi PR-lahjan yritykseltä, on hänen silti mainittava somessa tästä, jos hän esittelee tuotetta. On tärkeää osata vaikuttajamarkkinoinnin lait, säännöt ja etiikat.

Vaikuttajamarkkinoijat, jotka markkinoivat sosiaalisessa mediassa jaetaan kahteen eri ryhmään: ammattimaiset vaikuttajat sekä harrastevaikuttajat. Niin kuin nimikin kertoo, ammattimaiselle vaikuttajalle vaikuttaminen on elinkeino ja harrastevaikuttaja vaikuttaa vain harrastustoimintana. Kuitenkin kummankin ryhmän on mainittava kaupalliset yhteistyöt omissa julkaisuissaan. 

Olen aina ajatellut, että sosiaalisessa mediassa vaikuttamisen säännöt ja lait ovat erittäin hankalat ja vaikea määritellä. Loppujen lopuksi eipä se ole niin. Yhteistöissä on tietyt säännöt, jokaiselle kanavalle on määritelty omat toimintatavat yhteistöissä ja tekijänoikeudet esimerkiksi musiikin suhteen on loppujen lopuksi yksinkertaiset. Jokaisella osapuolella on loppujen lopuksi oma vastuunsa. Myös seuraajan on kannettava oma vastuunsa seuratessaan ja vuorovaikuttaessaan vaikuttajan kanssa. Medialukutaito ja lähdekriittisyys on pidettävä mukana somessa. 

Vaikuttajamarkkinoinnin yleisimpiä haasteita:

Yleisimpiä ongelmia vaikuttajamarkkinoinnissa on se, että yritys ei tunne vaikuttajia ja tämän takia ei tiedä kuka olisi heille sopiva yhtiestyökumppani. Toinen ongelma johon on törmätty on se, että on täysin luotettava vaikuttajan tekemiseen ja tietynlainen epävarmuus on koko ajan mukana yhteistyössä. Tuloksista ei tiedetä etukäteen. 

Vaikuttajamarkkinoinnin mittaus sekä tulokset:

Ennen yhteistyötä ja yhteistyön ollessa käynnissä, yrityksen on itse mietittävä mittarit sekä tavoitteet, joita seurataan ja tavoitellaan. Vaikuttaja ei voi tehdä päätöksiä yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen liittyen. Viimeistään yhteistyön päätyttyä on hyvä käydä läpi tulokset. Jos yhteistyö on pidempi, kannattaa tuloksia analysoida, jotta sisältöä pystytään kehittämään toimivampaan suuntaan. Tavoitteita voi olla esimerkiksi myyntitavoite, bränditavoite tai asiakkuustavoitteet.

Varsinkin urheilubrändit tekevät vaikuttajamarkkinointia niin, että vaikuttaja jakaa alennuskoodin seuraajakunnalleen. Tällaisen mittaaminen on varmasti helpompaa kuin muun perinteisen kaupallisen yhteistyön.

Tykkäsin, että kirjassa oli tämän hetken vaikuttajia kertomassa omaa tarinaa. Sieltä löytyi myös niitä, joita itse tällä hetkellä seuraan. Ensimmäiset somevaikuttajat lähtivät itsellä seurantaan, kun olin teini-ikäinen. Lähinnä suurin osa heistä oli silloin tubettajia. Osaa heistä seuraan vieläkin, tosin heidän sisältö on muuttunut huomattavasti. Tällaisia vaikuttajia on mm. Mmiisas ja Mariieveronica.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti