Vaikuttajamarkkinointi

Kirjoittaja: Sonja Saukkonen

5 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Vaikuttajamarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Misme Halonen

Teoriapisteet: 2

Vaikuttajamarkkinointi on termi, jota moni ei varmasti edelleenkään ota tosissaan. Monelle ajatus siitä, että jotkut hankkivat tulonsa vaikuttamisella, aiheuttaa otsaryppyjä ja turhautumista: miten turhanpäiväiset missit saavat rahaa siitä, että he postaavat kuvan aamukahvistaan?????!?!?!?!

Oikeastihan vaikuttajamarkkinointi on paljon muutakin.

Omat ensikosketukseni vaikuttajamarkkinointiin oli varmaan jo pikkutyttönä, kun kovassa huudossa oli bloggaaminen. Itselläni ja kavereillanikin oli blogit, mutta kaupallisia yhteistöitä tekivät lähinnä ne, joiden lukijakunta oli vähintään nelinumeroinen.

Bloggaaja-termin lisäksi pian kuvioihin astui esimerkiksi Tubettaja, ja nykyään hyvin usein törmää termiin Tiktokkaaja. Yleisesti kuitenkin markkinoivista sisällöntuottajista voidaan käyttää termiä vaikuttaja, sillä harvalla sisällöntuotanto edes rajoittuu yhteen kanavaan.

Vaikuttaminenhan ei ole mikään digitalisaation tuoma juttu. Vaikuttajia on ollut aina, mutta ammattina se on hyvinkin uusi.

Vaikuttajamarkkinointi-kirjassa vaikuttajalle on parikin määritelmää:

  • henkilö, jolla on keskimääräistä suurempi tavoittavuus tai vaikutus
  • oman alansa verkostossa aktiivisesti toimiva media, joka tulkitsee ja välittää alansa sisältöjä muille.

Kirjassa vaikuttajat myös jaotellaan kahteen eri ryhmään: julkkisvaikuttajat ja somevaikuttajat. Nämä influencerit eli somevaikuttajat ovat uudempi juttu, jotka aiheuttavat näitä harmaita hiuksia.
Kenestä tahansa voi tulla siis somevaikuttaja. Ehkä siinä vaiheessa, kun on vasta julkaissut pari instagram-stooria, en sinänsä puhuisi vielä vaikuttajasta, mutta kun tämänkaltainen toiminta on säännöllisempää ja katsojakuntaa on kertynyt, voi hyvinkin kutsua itseään vaikuttajaksi.

Miten yritykset sitten hyötyvät vaikuttajamarkkinoinnista?

Julkkisvaikuttajia on käytetty yritysten kasvoina jo pitkään. Muistan itse, kun jo pienenä näin Vitaepro-mainoksen, jossa puhujana oli Hanna-Maria Seppälä. Tottakai ajattelin, että tuon valmisteen on pakko olla toimiva, kun huippu-urheilijakin käyttää sitä. Silloin en tosiaan ymmärtänyt, että taustalla taisi olla kaupallisuutta, ja Hanna-Maria on varmasti saanut hyvän korvauksen mainoksessa näkymisestä. Niin kuin muussakin markkinoinnissa, julkisvaikuttamisessa vedotaan tunteisiin. Kukapa ei innostuisi, kun näkisi oman idolinsa mainoksessa.

Somevaikuttajien ero taas on se, että heitä ei yleensä tiedetä mistään muusta, kuin sosiaalisesta mediasta. Vaikka toki monet artistit ja urheilijatkin tekevät kaupallisia yhteistöitä, on iso osa somevaikuttamista pääelinkeinonaan harjoittavista henkilöistä tullut somen kautta tunnetuksi.

Heidän seuraajansa seuraavatkin heitä nimenomaisesti siitä syystä, että he haluavat päästä mahdollisimman lähelle sisällöntuottajia heidän luomansa sisällön kautta. Monelle somevaikuttajat ovat helpommin lähestyttäviä, kuin julkkikset, sillä heidän arkensa on yleensä hyvin samanlaista, kuin yleisönkin. Julkkisvaikuttajien päivät taas saattavat koostua gaaloista, kiertueista, kuvauspäivistä sun muista, johon harvan on vaikea samaistua. Siksi myös ostopäätökseen on helpompi vaikuttaa samankaltaisuudellaan tavan tallaajana, kuin julkkiksena.

Moni vanhempi yritys on aiemmin saattanut mainostaa television tai lehtien kautta, ja nykyajan digitalisaation myötä on tärkeää olla siellä, missä yleisökin. Vaikuttajamarkkinointi on hyvä väylä päästä samoihin kanaviin.

Kuka on sitten yritykselle hyvä vaikuttaja, kun aletaan miettiä yhteistyötä?

Kun yritys miettii kaupallista yhteistyötä, ei kannata ottaa omassa feedissään ensimmäisenä tulevaa vaikuttajaa, jolla on paljon seuraajia. Luvut eivät itsessään kerro vielä tarpeeksi sitä, onko vaikuttaja juuri sinun yrityksellesi oikea.

Vaikuttavuudella on kolme peruspilaria

1. Tavoittavuus

Tässä kohtaa saa toki katsoa lukuja. Jos vaikuttajalla on paljon seuraajia, tarkoittaa se usein sitä, että hänen yleisönsäkin on suuri. On hyvä huomioida kaikki vaikuttajan kanavat, ei vain suosituinta tai sitä, missä kampanja aiotaan toteuttaa.

2. Relevanssi

Relevanssi kertoo vaikuttajan sisällön yhteensopivuuden yrityksen arvojen ja aihepiirin kanssa. Esimerkiksi miesvaikuttaja ei välttämättä ole paras yhteistyökumppani kuukautissuojia valmistavalle firmalle (toki näissäkin voi soveltaa, ja miettiä, voiko yhteistyön toteuttaa jotenkin hauskalla tavalla hyödyntäen nimenomaan tätä vaikuttajan aiheesta tietämättömyyttä tms.). Vegeruokaa mainostava ruokatili taasen ei varmaankaan ole innokas tekemään yhteistyötä liharuokasarjan mainostamiseksi. On siis tärkeää, että yrityksen kohderyhmä kohtaa hyvin vaikuttajan seuraajakunnan kanssa.

3. Resonanssi

Resonanssi kertoo vuorovaikutuksen asteen, eli miten vaikuttajan yleisö osallistuu sisältöön. Jos vaikuttajalla on paljon seuraajia, mutta reagoinnit, kuten tykkäykset, tallennukset ja kommentit ovat vähäisiä, kertoo se yleisön laadukkuudesta, ja siten arvosta yritykselle. Paljon reaktioita aiheuttavat julkaisut yleensä pomppaavat myös algoritmien kärkiin, jolloin sisältö leviää entistä enemmän.

Lisäksi on hyvä arvioida vaikuttajan muutakin sisältöä: onko hänellä paljon muitakin yhteistöitä käynnissä? Onko hänen sisältönsä muutoinkin todella kaupallista, joka voi vaikuttaa yleisölle teennäiseltä? Mikäli vaikuttaja harvoin tekee yhteistyötä ja hän suostuu sellaiseen kanssasi, voi kyseessä olla todella arvokas yhteistyö.

Olemme Happy Secondilla tehneet paljon yhteistöitä. Olemme tarjonneet yleensä rekin ilman varausmaksua vaikuttajan tekemää sisältöä vastaan.

On hyvin tärkeää, kun yhteistyötä solmitaan, että speksit ovat selkeät molemmille. Mikäli sovimme vain ympäripyöreästi, että vaikuttaja tekee liikkeestämme sisältöä, hän voi käytännössä julkaista vaikka vain yhden stoorin. Siksi olemme pyrkineet määrittämään minimin, esimerkiksi 2 feed-postausta joista toinen on reels ja 3 stooria. Tämä helpottaa myös vaikuttajaa, kun hän tietää, paljonko hänen täytyy tehdä, ja osaa ajoittaa ne oikein someensa.

Usea vaikuttaja, joka on kysynyt meiltä aloitteellisesti itse yhteistyötä, on lähettänyt mediakorttinsa. Siinä lukee yleensä lyhyesti vaikuttajasta itsestään, sekä lukuja, kuten seuraajamäärää, tavoittavuutta, aikajaksoja yms. Ne ovat hyvä mainos vaikuttajasta itsestään, joka perustelee usein tarpeeksi sitä, miksi he olisivat hyvä yhteistyökumppani.

Monessa yhteistyössä on myös seuraajille tarjolla alekoodi. Ne ovat hyvä vetonaula saada asiakas varaamaan rekin, mutta myös tapa seurata, kuinka moni nimenomaan vaikuttajan kautta löytää meille. Muutoin konversiota voi olla jopa hankala seurata.

Vanha kunnon SMART-tavoite on hyvä asettaa myös yhteistyökampanjalle. Yhteistyötä ei siis kannata tehdä huvin vuoksi tai koska ”se on kuulemma suosittua ja toimivaa”, vaan sillä kannattaa ihan oikeasti tavoitella jotakin.


Yksi vaikuttajamarkkinoinnin varjopuolista on mielestäni rehellisyys ja läpinäkyvyys. Siihen liittyy oikeasti paljon lakeja ja sääntöjä, joita ikävän harva noudattaa. Yksi tärkeimmistä: piilomainonta ei ole hyväksyttyä. Yhteistyökampanjaan liittyvä julkaisu on mainos, ja mainos on aina oltava tunnistettavissa mainokseksi. Kuluttaja-asiamies suositteleekin, että maininta mainoksesta tai yhteistyöstä on merkittävä heti alkuun, jotta kuluttaja tietää jo ennen julkaisua loppuun nähtyään, että takana on kaupallisuutta. Ymmärrän toki, että kynnys on korkea, sillä moni ei välttämättä pidä vaikuttajamarkkinointia uskottavana, enkä itsekään aina luota siihen, että kaikki valitsisivat yhteistöikseen sellaisia, joiden takana voi seistä. On hyvä muistaa kuitenkin, että vielä enemmän uskottavuutta syö se, mikäli yhteistyötä yrittää piilotella.


Vaikuttajamarkkinointia ei ole maailman suoraviivaisinta markkinointia, mutta oikein toteutuessa se on varmasti hyödyllistä.

Puhuimme asiasta vähän aikaa sitten treeneissä, kun esille nousi LC-yhteistyöt. Olemme ottaneet viimeisen kuukauden aikana rutkasti yhteyttä eri yrityksiin tarjoten sisällöntuotannollista yhteistyötä yrityksille. Miltei kaikkialta on tullut kieltävä vastaus. Mitä olisimme voineet tehdä toisin?

  • Olisimme voineet määritellä osaamisemme vielä paremmin. Moni on kyllä maininnut dokumentointi- ja markkinointiosaamisestamme, mutta tätäkin voisi vielä tarkentaa vaikkapa kanavakohtaisesti referenssien kanssa.
  • Olisimme voineet määritellä tarkemmin asiakkaalle tarjoamamme hyödyn: Kuinka monta seuraajaa meillä on vaikkapa yhteensä? Millaista katsojakuntaa?
  • Olisimme voineet tarjota kiinteää sisältömäärää ja tälle hintaa, jolloin yrityksen on helpompi arvioida, riittääkö oma budjetti siihen.

Olen hieman jännittynyt, miten yksi klousaamamme yhteistyö reissun tiimoilta sujuu. Emme ole ehkä määrittäneet raameja sille tarpeeksi, emmekä ole varmoja, ketkä siihen tiimistämme osallistuu, tai mitä ylipäänsä asiakkaalle tuotamme. Parhaamme tietty yritetään, eikä se oo kun tekee vaan!

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti