Sivubisnes

Kirjoittaja: Silja Pajamäki

5 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Sivubisnes

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marianne Lehikoinen

Teoriapisteet: 2

Luin Marianne Lehkoisen kirjoittaman kirjan Sivubisnes. Kirja kertoi siitä kuinka perustaa oma sivubisnes vaihe vaiheelta ja kuinka lähteä rohkeasti viemään tällaista ideaa eteenpäin. Otin koppia tästä kirjasta, koska olen Tiimiakatemialla kaikki projektit ‘’toimivat’’ eräänlaisina sivusbisneksinä toinen toistensa rinnalla. Kirjassaan Marianne esitteli 25 erilaista sivubisnes ideaa joista yleisin varmastikkin on sosiaalisen median markkinointi ja sisällöntuotanto. Pohdin tuon taidon yleisyyttä nykypäivänä. Todella moni on kiinnostunut kyseisestä osaamisesta ja sisällöntuottaja yrittäjiä löytyykin ympäri suomea jo joka puolelta itseni mukaan lukien. Syksyn aikana toteuttamissani projekteissa sisällöntuotanto on vahvana osana, joten kirja herätteli minua visualistina luomaan jotakin vieläkin erilaisempaa, mitä tähän mennessä olen sisällöllisesti tuottanut. Erottuvuus osana sisällöntuottoa on jo myyntivaltti itsessään. 

Kirjassaan Marianne rohkaisi hyvin paljon kokeilemaan sivubisnestä oman jutun löydettyään. Nykyään onkin paljon riskittömämpää lähteä toteuttamaan yrittäjyyttä esimerkiksi kevytyrittäjyyden avulla. Toki meille akatemialaisille kaikki on tuplasti helpompaa, kun toiminta tapahtuu osuuskunnan kautta. Siksi onkin tärkeää, että lähtisimme kokeilemaan mitä hulluimpiakin ideoita rohkeasti eteenpäin, koska emme menetä mitään. Virheitä tai epäonnistumisia ei kannata miettiä liikaa, sillä nekin opettavat meille aina jotakin jota voimme hyödyntää myöhemmin.  Hulluimpien ideoiden toteuttamiseen jarruttavana tekijänä saattaa esiintyä myös mietintä siitä, mitä muut tästä ehkä ajattelevat. Miten hassua onkin, voivat muut myös miettiä mitä muut miettivät sinun lisäksesi. Et ole siis ainoa. Loppujen lopuksi ajatuksenne voivat mennä ristiin ja näin ollen molemmat vain miettivät mitä toiset ajattelevat. Vaikka joku ajattelisikin sinun tekemistäsi, se on todennäköisesti vain murto-osa pohdintaa kaikesta ajattelemastaan ja menee yhtä nopeasti pois mielestä kuin sinne juolahtaakin. Tämän yliajatteleminen ei vie ketään eteenpäin, joten lopeta, mene kohti tavoittelemaasi anna muiden käyttää omaa aikaansa siihen mitä he ajattelevat sinusta tai tekemisestäsi.  

Kirjassa puhuttiin ajatuksesta, ettei tarvitse olla vielä ammattilainen jotta voisit lähteä viemään jotakin haluamaasi unelmaa eteenpäin. Tätä ajatusta voisi olla hyvä pitää muistisääntönä, kun miettii minkälaisia projekteja haluat mahdollisesti toteuttaa. Tarkoituksena nimenomaan on oppia projekteista jotakin uutta, eikä mennä aina matalimman riman kautta. Edellisissä kirjoituksissani olenkin puhunut paljon mukavuusalueelta poistumisesta ja tässä se taas ilmenee hyvänä esimerkkinä. Välillä jonkin aloittaminen voi vaatia itseltään paljon ylimääräistä ponnistelua, mutta sen korkeimman riman ylitys on varmasti kaiken työn arvoinen. Tunnistan toisinaan välillä itsestänikin, että mietin turhan paljon sitä ‘’kun en osaa’’. Kiireessä ennen LC reissun tuottamaa työurakkaa olen huomannut, ettei energiani välttämättä ole riittänyt tarpeeksi uuden oppimiseen. Olen tehnyt paljon sellaisia asioita jotka ovat minulle ennestään tuttuja, kuten valo- tai pienimuotoinen videokuvaaminen. Olen kuitenkin tullut näiden tuttujen asioiden teon pohjalta tullut siihen tilanteeseen, että niiden jatkuva työstäminen on alkanut tuntua jo uuvuttavan pitkästyttävältä. Siksi olenkin asettanut itselleni tavoitteeksi kokeilla jotain ihan nurin kurista reissun jälkeen elävöittämään oppimisprosessiani.  

Myyntitunnelin käyttämistä kehotettiin paljon. Olen kuullut tuosta jo aiemmin puhuttavan tiimissänikin, mutta en ihan tarkkaan ole ymmärtänyt sen kokonaisuutta. Tämä kuitenkin herätteli mielenkiintoani ottaa asiata lisää, sillä taitaa myyntitunneli olla myynnin työkaluista yksi yleisimpiä. Tarkastelin käsitettä kirjan luettuani paremmin ja sieltä löytyi monta tuttua asiaa. Nyt kokonaisuuden hahmottaminen käsitteestä on kohentunut. Uskon, että tämän käsitteen uudelleen kuuleminen ja siihen perehtyminen auttaa minua tämän hetkisissä projekteissani. Uusina työkaluina minulle ilmeni myös Facebook pixeli, joka on Facebookin mainonnan työkalu jolla voidaan automatisoida kohdennua mainontaa. Mainonnan kohdentamisesta kerrottiin kattavasti. Aion hyödyntää näitä oppeja tulevaisuudessakin. Esimerkkinä kerrottiin AB taktiikan käyttäminen, jossa testataan kahdella erilaisella mainoksella yhdenaikaisesti, kumpi toimii kohderyhmään paremmin. Kun on selvinnyt kumpi kohderyhmääni toimii, käytetään toimivampaan versioon budjettia enemmän kampanjan loppuajan. 

Tulen varmasti viemään kirjan oppeja ja ajatuksia mukanani myös vapaa-ajalleni, sillä unelmani on toimia yrittäjänä tehden niitä asioita joista pidän sekä saadakseni niistä sivutuloja opintojeni ohella. Olisi mahtavaa työllistää itsensä jo ensi kesänä yrittäjänä. Tämä on pyrkimykseni ja olenkin jo luonut hieman pohjaa tälle josta lähteä liikkelle. Ehkä hiottavaa olisi vielä oman toiminnan konseptoinnissa. On varmasti helpompi tarkastella suunnitelmaa, kun on jonkinlaista mustaa valkoisella ihan samalla tavalla kuin muissa projekteissanikin. Pääasia on etten liikaa jarruttele tekemisessäni ja toimi kaavalla ‘’sitten kun on aikaa’’. Tehokkuus on täydelliseksi hiomista tärkeämpää ja tuloksia tuottavampaa. Tehokkuuden ei kuitenkaan tarvitse olla loppuunpalamista. Taukoa pidetään silloin kun oikeasti tuntuu, että sitä tarvitsee. On mukavempaa pitää tekemisessä tekemisen ilo kuin tekemisen pakotus ja loppuunpalamisen tunne.  

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti