Vaaralliset ideat

Kirjoittaja: Ville Lehtola

10 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Ville Lehtola

Vaaralliset ideat

 

 

  1. Sprintin alku, mietin mitä ihmettä sitä lukisi seuraavaksi, kysyn kirja ehdotuksia tiimiläisiltäni ja Jouko vastaa kirjalla Vaaralliset ideat. Nimi sytytti heti ja kuulosti etäisesti juuri omanlaiselta kirjaltani. Kirja myös kuulosti sopivan tähän maailman tilanteeseen, sillä vaatiihan tämä aika melkoisia ponnisteluja pärjätäksemme.

Kirjassa käsitellään luovuutta hieman erilaiselta näkökulmalta, mitä jos luovuus on jotain muutakun hassuttelua, villiä ideoiden virtaa. Mitä jos luovuudelta viedään kaikki rajat niin normien suhteen, kuin mukavuusalueiden suhteen. Rehn kertoo kirjassa luovuuden olevan jatkuvasti harjoitettava piirre, jotta sitä voidaan ylläpitää ja kehittää. Luovuus ei ole pahe, vaan erittäin suuri voimavara oikein valjastettuna. Luovuuden kehittämiseen on useita keinoja, eikä tässäkään tapauksessa ole yhtä oikeaa ratkaisua kaikille. Yleisesti kun ajattelemme luovuutta, kuvittelemme artisteja, jotka luovat uutta, suurien yritysten johtajia (lue Elon Musk) jotka ovat toiminallaan muovanneet jokapäiväistä elämäämme ja kuinka toimimme.

Kirjassaan Rehn kuvailee luovuutta seuraavanalaisesti, Luovuus on ajattelua joka rikkoo normeja, tulee ulos laatikosta. Tällä rehn ei viittaa jokapäiväiseen ”outside the box” ajatteluun, vaan todelliseen reserveistä luopumiseen ja täysin uusien ajatuksien keksimistä.
Rehn myös puhuu Tabuihin tarttumisesta, esimerkiksi markkinoinnissa, mitä kierretään kaukaa, miksi, miten näitä asioita voisi hyödyntää karttamisen sijaan? Luova idea ei välttämättä aina ole uutta, tai upeaa. On turha miettiä tekisikö joku muu alan osaaja näin, kokeile. Mikäli asiakas ostaa, mudien kaltaistesi markkinoijien halveksuessa, jatka tekemistäsi, miksi vaihtaa jotain mikä toimii.

Rehn myös mainitsee kirjassaan erilaisia tapoja kehittyä ideoinnin ja luovuuden saralla.

  1. Lakkaa häpeämästä, äläkä pelkää käyttää hyväksesi toisten ideoita
  2. Tutki mikä toimii ja mikä ei
  3. Kokeile uusia malleja palvelullesi
  4. Yhdistele tapoja, yksi ei välttämättä aina ole oikein
  5. vähän > paljon, pienillä asioilla voi olla suuia vaikutuksia
  6. tutun uudistaminen, jo tuttu ja turvallinen pienin muutoksin voi tuntua aivan uudelta

 

Miten tämä näkyy akatemialla ?
Itse olen pyrkinyt eräässä projektissa muun muassa vaikuttamaan lan-tapahtumien herättään mielentilaan. Yleisesti ne mielletään hikisinä, yksinäisinä tapahtumina ja ne markkinoidaan vaan esimerkiksi videopelaajille. Kukaan ei yritä kiertää stigmaa ja tehdä omanlaista juttua. Visiomme mukaan pyrimme tuomaan esille kaikille tarkoitetun tapahtuman, jossa on muutakin kun pelaamista, tapahtuman, joka on perheystävällinen. Teemme uutta ideaa alalle joka on kerännyt itselleen tietynlaisen maineenn vuosien varrella. Tämä kirja tuli oikein hyvään paikkaan, sillä alamme mahdollisimman pian markkinoida tapahtumaa, koronasta huolimatta, mitä aikaisemmin saamme tiedon ulos, sitä laajemmalle tieto saadaan leviämään.

Suosittelen kirjaa ehdottomasti kaikille, jotka markkinoinnista ja luovasta ajattelusta ovat kiinnostuneet edes pienesti, sillä tästä oli ainakin omalle kohdalleni paljon apua.

 

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti